شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰
رمان «حماسه» و وحدت ملی یک ملت

کتاب «حماسه: شناخت‌نامه‌ی حماسه‌های ایران و جهان» نوشته فروغ اولاد از سوی نشر چشمه روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ فروغ اولاد در کتاب «حماسه: شناخت‌نامه‌ی حماسه‌های ایران و جهان» که به تازگی از سوی نشر چشمه به چاپ رسیده است، از ادبیات حماسی و ویژگی‌های آن می‌گوید.

اولاد در این اثر ادبیات حماسی را در دوره‌ها و منظرهای مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد و به تحلیل تفاوت‌های آن با ادبیات داستانی می‌پردازد.

در مقدمه کتاب آمده که حماسه سرگذشت یک قوم، تبار و ملت است؛ ملتی که پیرامون خود و جهان را از دریچه‌ی خاصی می‌بیند. حماسه در وحدت ملی و وحدت اقوامی شکل گرفته است که در این سرزمین سکونت دارند و سرنوشت یک ملت و شکست‌ها و پیروزی‌هایشان به حفظ و رونق فرهنگی اصیل و غنی گره خورده است.

در بخشی از فصل «حماسه و داستان» می‌خوانیم:
«بین حماسه و داستان، در عین این‌که دو ژانر ادبی به شمار می‌روند، اشتراکات و افتراقاتی وجود دارد. دنیای حماسه به شکلی متجانس تجربه می‌شود که در کلیت آن قهرمان سهیم بود، در حالی‌که در رمان دنیا به صورت پاره‌پاره تجربه می‌شد.
رمان به عنوان ژانر برجسته عصر جدید راوی ماجرایی درونی است که در آن قهرمان منزوی از دنیایی که دیگر مهمان‌نواز نیست بریده و غریبه شده است. او آرزومند کمال است، ولی دائم آن را دوز از دسترس می‌بیند. خدایان خاموش‌اند و او در عمل تماس با دنیای خود را از دست می‌دهد.
خدایان آدمی را تهی و ضعیف رها کرده‌اند، به طوری‌که وی دیگر قادر به درک معنای واقعی اعمال خود نیست. بدین صورت، رمان تنهاست و شکافی پرنشدنی او را از دیگران در جهانی گسترده و ناملموس جدا می‌کند. رمان حماسه دنیایی را عرضه می‌کند که خدا از آن‌جا رخت بربسته است.»
 
کتاب «حماسه: شناخت‌نامه‌ی حماسه‌های ایران و جهان» نوشته فروغ اولاد، در 359 صفحه، به قیمت 110هزار تومان، در قطع رقعی، جلد شومیز و از سوی نشر چشمه منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها