یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
در چه زمینه ‌هایی می‌توانیم از وکیل خانواده مشورت و راهنمایی بگیریم؟

 وکیل خانواده در واقع وکیلی است که در زمینه ‌های مختلف و مسائل مربوط به خانواده اعم از مهریه، ازدواج، نامزدی، نفقه، طلاق، مشکلات زندگی، رجوع، ازدواج مجدد، ازدواج بدون اجازه والدین و از این قبیل موارد مربوط به خانواده ‌ها تخصص‌ های لازم را داشته و می‌تواند راهکارهای منطقی و اصولی را برای رهایی از این قبیل بحران‌ ها به خانواده‌ ها ارائه نماید، در ادامه به تفاوت‌های وکلا در سایر رشته‌ها می‌پردازیم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ وکیل خانواده در واقع وکیلی است که در زمینه ‌های مختلف و مسائل مربوط به خانواده اعم از مهریه، ازدواج، نامزدی، نفقه، طلاق، مشکلات زندگی، رجوع، ازدواج مجدد، ازدواج بدون اجازه والدین و از این قبیل موارد مربوط به خانواده ‌ها تخصص‌ های لازم را داشته و می‌تواند راهکارهای منطقی و اصولی را برای رهایی از این قبیل بحران‌ ها به خانواده‌ ها ارائه نماید؛ اما تفاوت‌های زیادی بین یک وکیل در سایر رشته‌ها با وکیل خانواده وجود دارد که حتما باید به آن‌ها دقت شود. یک وکیل خانواده خوب باید دارای ویژگی ‌ها و مزیت‌‌هایی فراتر از یک وکیل پایه یک دادگستری باشد. البته تجربه و تخصص جای خود را دارند، اما برخی ویژگی ‌ها در این نوع وکالت کاملا خاص و منحصر به‌ فرد می‌باشد. از طرفی هم مسئولیت ‌های حرفه‌ ای که بر دوش وکیل قرار داده می‌شود، ایجاب می‌نماید که وی بدون کوچک ‌ترین کوتاهی و با تمام توان خود برای برگرداندن رای دادگاه خانواده به نفع موکل خود اقدام نماید.
 
یک وکیل خانواده چه اقداماتی انجام می‌دهد؟
وکلای خانواده برای کمک به مراجعین در درک موقعیت خود و حل و فصل هرگونه مسائل مربوط به هرگونه تنظیم خاص خانوادگی وجود دارند. آن‌ها می‌توانند قبل از ازدواج توافق نامه های پیش از ازدواج را برای محافظت از منافع مالی شخصی تهیه كنند، در مورد طلاق یا انحلال مشارکت مدنی مشاوره دهند و پیش نویس توافق نامه های جدایی را ارائه دهند. وکیل خانواده همچنین می‌تواند در مورد طلاق های معقول مالی پس از طلاق مشاوره کنند و اطمینان حاصل کنند که دارایی ها به طور منطقی و منصفانه بین طرفین تقسیم می‌شوند. بنابراین وکلای خانواده به بهترین وجه آماده شده اند تا برای هر گونه دستور دادگاه که مربوط به پرونده ای است که در آن کار می‌کنند، درخواست کنند. همچنین در صورت عدم امکان توافق میان زوجین، وکیل خانواده می‌تواند از طریق مراحل درون دادگاه به متقاضیان كند.

رسیدگی به مسائل طلاق توسط وکیل خانواده 
طلاق گرفتن احتمالا یکی از پرخاصیت ترین تجربیاتی است که خانواده می‌تواند با آن روبرو شود. احساسات ممکن است تنظیم شود و باعث شود که زوج با آرامش بتواند آن را حل کند. در چنین حالتی، یک وکیل دادگستری خانواده می‌تواند به عنوان یک واسطه عمل کند و به آن‌ها کمک کند تا به موضوع عقلانی و در قانون برسند. به عبارت دیگر، یک وکیل خانواده متخصص می‌تواند در روند طلاق به زوجین کمک کند تا موضوع را عادلانه حل کنند بدون این که لزوما به دادگاه مراجعه کنند. 
 


اقدامات وکیل خانواده در رسیدگی به قراردادهای حضانت کودک  
هنگامی که یک زن و شوهر از هم جدا می‌شوند، یکی از دشوار ترین موضوعاتی که باید در این خصوص مورد رسیدگی قرار گیرد این است که چه اتفاقی برای کودکان می‌افتد. زوجین باید در مورد چگونگی مراقبت از فرزندان خود که در کنار هم قرار داشتند توافق کنند. حضانت فرزند با توافق نامه ای تعریف می‌شود که در آن والدین باید با شرایط موجود در آن زندگی کنند. یک وکیل خانواده می‌تواند به والدینی که در راه تهیه چنین توافقنامه هستند مشارکت کند. همچنین یک وکیل دادگستری خانواده همچنین می‌تواند در صورت لزوم به والدین در اصلاح توافقات حضانت کودک کمک کند.

وکیل خانواده در کدام دعاوی ایفای نقش می‌کند؟ 
فسخ نکاح : منظور از فسخ این است که با اراده یک نفر به دلایل قانونی یکی از زوجین حق داشته باشد قرارداد ازدواج را منحل نماید. مانند فسخ به دلیل تخلف از شرایط ضمن عقد.
شروط ضمن عقد و ازدواج: با توجه به این که ازدواج یک قرارداد به شمار می‌رود امکان درج شروط مشروع در آن وجود دارد. این شروط این امکان را به طرفین می‌دهد که از محدودیت های قانونی عقد نکاح فاصله گرفته و به میل خود شرایطی را در عقد بگنجانند.

اجازه برای ازدواج مجدد مرد: با توجه به این که مرد به جهت قانونی حق ازدواج دایم بدون اجازه همسر اول خود و یا دادگاه را ندارد، در صورتی که بخواهد ازدواج مجدد نماید باید اجازه همسر اول خود را داشته باشد و در صورتی که همسر اجازه ندهد به دادگاه خانواده مراجعه می‌کند تا تقاضای اذن در ازدواج نماید.
دعوای الزام به تمکین: در صورت عدم تمکین زوجه، زوج می‌تواند با طرح دعوای الزام به تمکین زوجه و اثبات نشوز، تمکین وی را از دادگاه درخواست نماید. در صورت اثبات نشوز نفقه به زن تعلق نگرفته و مرد می‌تواند ازدواج مجدد نماید.
 


مهم‌ترین مزایای داشتن یک وکیل خانواده 

هرچند الزامی به اخذ وکیل در همه ی امور حقوقی نیست، اما گرفتن وکیل در هر صورت خالی از لطف نیست و به پیشبرد هرچه بهتر موضوع مطرح شده کمک فراوانی می‌کند. مهم ترین مزایای داشتن وکیل خانواده به شرح زیر است: 
نیازی به حضور خواهان یا خوانده در مراجع قضایی نیست، زیرا ممکن است هریک از طرفین دعوا به هر دلیلی علاقه ای به حضور در مراجع قضایی را نداشته باشند از جمله به دلیل رو به رو شدن با طرف دیگر دعوی و یا به سبب شغلی که دارند وقت نداشته باشند در این مراجع حضور داشته باشند، بنابراین وکیل می‌تواند به نمایندگی در محاکم و مراحل دادرسی حضور پیدا کند و رسیدگی لازم را به بهترین نحو انجام دهد. 
وکالت جهت خرید و فروش اموال منقول و غیرمنقول، یا شرکت در جلسات مهم شرکت جهت مزایده یا سرمایه گذاری به نمایندگی از شخص اصیل. 

ارائه مشاوره در امور و مسائل حقوقی به هریک از افراد خانواده طبق قرارداد منعقد شده تحت عنوان وکیل خانواده و به عهده گرفتن وکالت هنگام بروز مشکلات احتمالی در امور کیفری، دعاوی خانوادگی و حقوقی، از جمله وظایف وکیل خانواده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها