شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
محمدکاظم کاظمی مخاطبان شعر را با بیدل آشنا می‌کند

درس‌گفتار مجازی «آشنایی با شعر بیدل» با تدریس مجازی محمدکاظم کاظمی شاعر و پژوهشگر افغانستانی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، «ابوالمعانی میرزا عبدالقادر بن عبدالخالق ارلاس» مشهور به «بیدل دهلوی»، شاعر پارسی‌سرای سبک هندی در اواخر قرن یازدهم و اوایل قرن دوازدهم هجری است.
 
«بیدل» در سال ۱۰۵۴ هجری قمری در «پتنه» در ایالت بهار هندوستان به دنیا آمد. او شاعر پارسی‌گوی است که از ترکان جغتایی برلاس یا ارلاس بدخشان بود؛ وی بیشتر عمر خود را در شاه جهان‌آباد دهلی زندگی کرد و آثار منظوم و منثور خود را ایجاد کرد و در سال ۱۰۷۹ ه‍جری قمری بخدمت «محمداعظم بن اورنگ زیب» پیوست، سپس به سیاحت پرداخت و سرانجام در سال ۱۰۹۶ ه‍جری قمری در دهلی سکنی گزید و سال ۱۱۳۳ هجری قمری در دهلی زندگی را بدرود گفت و در صحن خانه‌اش، در جایی که خودش وصیت کرده بود، دفن گردید.
 
در آثار بیدل، افکار عرفانی با مضامین پیچیده، استعارات، و کنایات به‌هم آمیخته، و خیال‌پردازی و ابداع مضامین تازه با دقت و موشکافی زیادی همراه گردیده‌است. در نظم و نثر سبکی خاص دارد، و از بهترین نمونه‌های سبک هندی به‌شمار می‌آید.
 
شفیعی کدکنی در کتاب شاعر آیینه‌ها در مورد بیدل می‌گوید: «بیدل را باید نماینده تمام عیار اسلوب هندی به‌شمار آوریم.»
 
حالا محمدکاظم کاظمی شاعر، نویسنده و منتقد ادبی که متولد هرات است اما سال‌هاست در مشهد سکونت دارد و عضو گروه علمی برون‌مرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی است و در سال ۱۳۹۵ به عنوان دبیر علمی یازدهمین جشنوارۀ شعر فجر انتخاب و برگزیدۀ نخستین دورۀ جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش فارسی‌زبانان نیز هست، قرار است در شش جلسه مجازی درس‌گفتار «آشنایی با شعر بیدل» را برگزار کند.
 
آشنایی با زندگی، زمانه و آثار بیدل، خصوصیات زبانی شعر بیدل، عناصر و صور خیال در شعر بیدل، دلایل و جوانب ابهام و پیچیدگی در شعر بیدل، عشق و عرفان و مفاهیم اخلاقی و اجتماعی شعر بیدل از جمله سرفصل های این درس‌گفتار ذکر شده است.
 
«کلید در باز: رهیافت‌هایی در شعر بیدل» از انتشارات سورۀ مهر در سال ۱۳۸۷ ، «گزیدهٔ غزلیات بیدل» از انتشارات عرفان سال ۱۳۸۸) ، «گزیدهٔ رباعیات بیدل» انتشارات سپیده‌باوران سال ۱۳۹۸، «مرقع صدرنگ: صد رباعی از بیدل» انتشارات سپیده‌باوران سال ۱۳۹۸ و «گزیدهٔ دیوان بیدل» از انتشارات به‌نشر در سال ۱۳۹۲ از جمله کتاب‌های «محمدکاظم کاظمی» است که در خصوص شعر بیدل تاکنون منتشر کرده است.
 
درس‌گفتار «آشنایی با شعر بیدل» قرار است از این هفته روزهای دوشنبه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ به همت مدرسه گفتاورد برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها