شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
خواننده اصلی‌ترین سرمایه نویسنده‌ است

سمیه عالمی ‌نویسنده و مدرس داستان‌نویسی، در نشست رونمایی از کتاب «یکی در میان زندگی ما راه می‌رود» در قم گفت: خواننده اصلی‌ترین سرمایه نویسنده‌ است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، نشست رونمایی از کتاب «یکی در میان زندگی ما راه می‌رود» با حضور سمیه عالمی، نویسنده کتاب و به همت کتابخانه عمومی آیت‌الله خامنه‌ای و مشارکت کتابخانه عمومی ریحانه النبی (س) در قم برگزار شد.

سمیه عالمی ‌نویسنده و مدرس داستان‌نویسی، در ابتدای جلسه به اهمیت بازخورد‌های خوانندگان اشاره کرد و گفت: خوانندگان هر اثر، اصلی‌ترین سرمایه نویسنده‌اند و نقد و نظر مخاطبین کتاب، مهم‌ترین تاثیر را بر رشد نویسنده دارد.

وی گفت: این رمان با سه داستان موازی به حوادث جمعه خونین مکه، مناسبات سازمان مجاهدین خلق، صهیونیسم و تفکرات حاکم بر آن و جنگ ایران و عراق می‌پردازد.

عالمی ‌به ایده اصلی رمان  اشاره کرد و افزود: مادرم در قضایای مرداد سال ۶۶ در مکه دچار آسیب شد و سه روز مفقود بود. این دغدغه از کودکی با من بود تا مطالب دیگری چون اهمیت جنگ به آن اضافه شد. درواقع منبع اصلی نگارش رمان، خاطرات شفاهی مادرم بود که در آن حادثه حضور داشت.

این نویسنده افزود: جنگ و اثرات آن همواره مسأله مهمی ‌بوده و هست و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. تا جایی که هنوز راجع به جنگ‌های جهانی در حوزه ادبیات، آثار قابل توجهی تولید می‌شود. من هم در یکی از قصه‌های رمانم به روزهایی پرداختم که مردم ایران پنجه در پنجه‌ جنگ داشتند. چه بسیار افرادی که مثل برادران ریحان به دلایلی از حضور در صحنه جنگ سر باز زدند و چه بسیار کسانی همچون همسر ریحان که تا آخرین لحظه پای اعتقادشان ماندند.

در ادامه قدسی خان بابایی، کارشناس مجری جلسه، به بررسی رمان پرداخت. و بیان کرد: رد پای مطالعات وسیع در این اثر کاملا مشهود است. ریحان، شیرین و مارتا سه زنی هستند که هر کدام در جغرافیا و شرایط خاص زندگی خودشان با ماجرای اصلی پیوند می‌خورند. پرداختن به مسايل مهمی‌ چون وقایع سال ۶۶ مکه، جنگ و منافقین و ناگفته‌هایی که با وجود گذشت سال‌ها، مردم اطلاع کمی‌ از آن دارند، شروع خوب، پیش‌برد منطقی و پایان حساب شده، اثر را در رتبه رمان‌های جدی و قوی قرار می‌دهد.

سمیه سلطانپور نیز در این نشست از زاویه پیشینه تاریخی به بررسی اثر پرداخت و یادآور شد: زنان در تاریخ همواره تاثیر گذار بوده‌اند و این رمان به خوبی از این ظرفیت بهره برده و خواندنش را به همه کسانی که به رمان‌هایی در مورد تاریخ معاصر ایران علاقه دارند، توصیه می‌کنم.

در بخش دیگری از این برنامه مرضیه نفری از داستان‌نویسان قم رمان «یکی میان زندگی ما راه می‌رود» را داستان سه زندگی موازی با هم دانست که بدون اینکه ضربه‌ای به هم بزنند، در جریان‌اند.

وی گفت: این کار، کار سختی است؛ به گونه‌ای که انگار نویسنده همزمان در حال نگارش سه کتاب است. شخصیت‌پردازی خوب، توصیف‌های به‌اندازه و به‌جا و تعلیق حساب شده  از نکات بارز این اثر محسوب می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها