چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
شعر نباید لابه‌لای هنرهای دیگر گم شود

مدیرکل فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی یزد در نشستی خبری در آستانه ۲۷ شهریور روز شعر و ادب فارسی، گفت: شعر نباید در لابه‌لای هنرهای دیگر گم شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی یزد در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه استان یزد، ضمن گرامیداشت روز ملی شعر و ادب فارسی، گفت: شعر زیربنای شخصیت فرهنگی و هویتی ما ایرانی‌ها است و علاوه بر اینکه به عنوان هنر شناخته می‌شود از آن نیز به عنوان رسانه نیز یاد می‌شود.

وی افزود: شعر بسیاری از علوم و اندیشه‌های عرفانی را به نسل‌های بعدی انتقال داده و حتی برخی از اطلاعات مهم تاریخی ما در قالب شعر حفظ شده که این نشان از جایگاه شعر در تاریخ ما و خط پیوند تاریخی ما بوده است.

مدیرکل فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی یزد گفت: متاسفانه امروز گاهی احساس می‌شود که شعر در لابه‌لای هنرهای دیگر گم می‌شود که این سزاوار جامعه فرهنگی ما نیست زیرا به شدت تاریخ و فرهنگ ما با شعر آمیخته شده است.

جوادیان‌زاده بیان کرد: با توجه به پیشینه فرهنگی یزد، ما به دنبال برنامه‌های ریشه‌دار ادبی هستیم و با اجرای برنامه‌هایی همچون جشنواره ملی ادبی صابر یزدی در این مسیر حرکت می‌کنیم.

وی افزود: نخستین جشنواره ملی ادبی صابر یزدی در قالب غزل در استان یزد برگزار شد که شاهد استقبال شاعران کشوری بودیم که 352 نفر شرکت کردند و 1200 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید و در نهایت 10 برگزیده 3 اثر منتخب داوران و 20 اثر قابل تقدیر شناخته شدند.

مدیرکل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی یزد بیان کرد: چاپ کتاب برگزیدگان، چاپ کتاب منتخبان، نشریه ویژه شاعران استان از جمله آثار این جشنواره بود.

جوادیان‌زاده ادامه داد: 43 انجمن ادبی در سطح استان داریم که به ثبت رسیده‌اند که از این تعداد 13 مورد در مرکز استان است.

وی افزود: ما در هفته شعر و ادب در استان 30 برنامه داریم که برنامه شهریارخوانی، برگزاری مسابقه ادبی ابرکوه، شعرخوانی ابرکوه، اهدای 100 جلد کتاب به انجمن‌های ادبی، اجرای اشعار عاشورایی، تقدیر از فعالان انجمن های ادبی، رونمایی از کتاب‌های شعر شهرستان‌ها، دیدار با خانواده شاعران متوفی از جمله این برنامه‌ها است.

مدیرکل فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی یزد بیان کرد: متاسفانه ما مجموعه آثار شناسنامه شاعران استان نداشتیم که در این قالب 11 کتاب شعر مربوط به شاعران هر شهرستان به چاپ رسانده‌ایم که در طول هفته شعر و ادب به تدریج این کتاب‌ها را رونمایی می‌کنیم.

وی افزود: برگزاری نخستین جشنواره بازآفرینی متون کلاسیک ادب فارسی جایزه ویژه آذریزدی نیز در استان از جمله برنامه‌های این اداره کل است که با هدف بازآفرینی متون کهن ادب فارسی آذریزدی برگزار می‌شود.

جوادیان‌زاده بیان کرد: در این جشنواره بیش از 1200 عنوان کتاب کودک که از سال 94 به چاپ رسیده در جشنواره شرکت کردند که 12 کتاب به عنوان نامزدهای کتاب برگزیده انتخاب شدند.

وی بیان کرد: ما در بحث شعر و ادب و کتاب و کتابخوانی حدود 30 عنوان کتاب با موضوعات مربوط به فرهنگ و هنر یزد، مسائل دینی، رمان، داستان‌های کودک و نوجوان و فرهنگ عامه منتشر کرده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط