دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
نویسنده «روزشمار زندگی امام خمینی» درگذشت

علی‌اکبر رنجبر کرمانی؛ پژوهشگر عرصه تاریخ‌نگاری کشور و صاحب آثاری همچون «روزشمار زندگی امام خمینی» و «مسی به رنگ شفق»، شب گذشته بر اثر بیماری کرونا به دیار باقی شتافت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، علی‌اکبر رنجبر کرمانی در سال 1338 در خانواده‌ای به دنیا آمد که از ابتدای نهضت امام خمینی حضوری انقلابی داشتند و پدرش از جانبازان قیام 15 خرداد بود. در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گمنامانه خدمات برجسته‌ای ایفا کرد و در عرصه بهبود کیفیت آثار علمی در موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، دائر‌ه‌المعارف بزرگ اسلامی و ... تأثیرگذار بود.
 
وی با ذهنی خلاق و تحلیل‌گر در مورد تحولات تاریخ معاصر  و نیز با تسلط بر زبان‌های انگلیسی و عربی که امکان تسلط وی بر اسناد و متون دیگر کشورها را نیز فراهم کرده بود، حوزه دانش خود را از مرزهای ایران گسترده‌تر کرده و آزاداندیشانه در چهارچوب روایت‌های رایج باقی نمی‌ماند.
 
ازجمله آثار وی می‌توان به تألیف «عزت شیعه»، «روزشمار زندگی امام خمینی» و «مسی به رنگ شفق»، ترجمه «بررسی حق بازگشت فلسطینی‌ها» و «شهریور 1320» و ویرایش محتوایی و ادبی ده‌ها کتاب پرمخاطب همچون «شرح اسم»، «الف لام خمینی»، «بحران مشروطیت»، «قحطی بزرگ»، «رضانام تا رضاخان» و... اشاره کرد.
 
مراسم تدفین علی‌اکبر رنجبر کرمانی، امروز (دوشنبه 8 شهریورماه) انجام و این تاریخ‌نگار در پیشوای ورامین در آغوش خاک آرام می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها