دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۳
راوی «پیر پیشگام» درگذشت

«حاج حمیدفاسونیه‌چی» از مبارزان دوران انقلاب در ارومیه و راوی کتاب «پیر پیشگام»، امروز دوشنبه ۱۵ دیماه در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان غربی، حاج حمید فاسونیه‌چی در سال 1310 در شهر ارومیه به دنیا آمد و در خانواده‌ای مذهبی بزرگ شد. او از دوران تحصیلات دبیرستانی به ارشاد بعضی از علمای بزرگ شهر و به پیشنهاد پدرش، وارد حوزه علمیه شد، ادبیات عرب و مقدمات علوم و معارف دینی را طی چهار سال فرا گرفت و در سال 1328 برای ادامه تحصیل به شهر مقدس قم مهاجرت کرد.

حاج حمید فاسونیه‌چی بعد از دو سال ادامه تحصیل در حوزه علمیه قم، به تهران رفت و در مدرسه علمیه مشیریه از کتاب‌های فقهی و اصولی ادامه تحصیل داد. اما مسائلی سر راه زندگی این جوان مذهبی طالب علوم دینی قرار گرفت که ادامه راه دانش و روحانیت را بر او غیرممکن ساخت.

وی امروز دوشنبه 15 دیماه در سن ۸۹ سالگی دار فانی را وداع گفت.

کتاب «پیرپیشگام»، بخشی از خاطرات «حاج حمید فاسیونه‌چی» از پیشگامان انقلاب اسلامی در ارومیه است که در بخش‌‌‌هایی با عنوان‌‌‌های «دوران کودکی و جوانی»، «به دنبال دانش»، «ناگهان ژاندارمری»، «در آستانه انقلاب»، «سپیده‌دم پیروزی»، «حسن ختام» و «اسناد و تصاویر» تنظیم شده است.

در خلال این خاطرات، ماجرای امامت جمعه ارومیه، گروه‌‌‌های انحرافی در ارومیه، حادثه نقده، تهدید مرکز صدا و سیما، پادگان‌‌‌های مهمات، قدرشناسی مردم، حماسه دوم بهمن در ارومیه و ... مورد بررسی و توجه قرار گرفته‌اند.

«حاج حمید فاسیونه‌چی» با روحانیون با نفوذ و انقلابی ارومیه ارتباط داشت. او به انتقاد از عوامل وفادار به شاه و حتی انتقاد از شخص محمدرضا پهلوی می‌پرداخت و در صف مقدم نهضت اسلامی فعالیت داشت.

این کتاب  از سوی انتشارات سوره مهر حوزه هنری در تهران منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها