دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
شیخ محمد خیابانی عالمی آگاه به زمان و مسائل روزگار بود

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، رئیس همایش ملی بزرگداشت شیخ محمد خیابانی، گفت: شیخ محمد خیابانی عالمی آگاه به زمان و مسائل روزگار بود و هیچ شبهه‌ای او را از مسیر صحیح خارج نمی‌کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌شرقی، نشست تخصصی نگاهی به دستاوردهای مطبوعاتی نهضت آزادیستان همزمان با یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی، به‌همت خانه مطبوعات استان و ستاد همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی و با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز به‌صورت محدود و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.
 
رئیس همایش ملی بزرگداشت شیخ محمد خیابانی طی تماس تصویری با دبیرخانه این نشست تخصصی، گفت: شخصیت شیخ محمد خیابانی ابعاد گسترده‌ای دارد که از بین آن‌ها می‌توان به شخصیت وی در حوزه مطبوعات و روزنامه نگاری اشاره کرد. روزنامه‌ تجدد در دوره‌ شیخ محمد خیابانی محل انتشار افکار مبارزان تبریز بود و ساختمان روزنامه‌ نیز محلی برای تجمع مبارزان تبریز به شمار می‌رفت.

 
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: زمانی مردم تبریز در ساختمان روزنامه‌ تجدد با رهبری شیخ خیابانی در مقابل رویداد ننگین ۱۹ قیام کردند، وثوق الدوله صدر اعظم خائن می‌دانست این قرارداد خائنانه است و در مقابل آن از دولت انگلیس ضمانت درخواست کرده بود.
 
وی گفت: افکار و اندیشه‌های شیخ محمد خیابانی که در قالب نطق و سخنرانی به مردم بیان‌ می‌شد و خوشبختانه تمامی نطق‌های شیخ محمد خیابانی ترجمه و در روزنامه‌ تجدد به چاپ رسیده است.
 
مدیرعامل خانه مطبوعات و رسانه‌های آذربایجان‌شرقی هم در نشست نشست تخصصی نگاهی به دستاوردهای مطبوعاتی نهضت آزادیستان، با تأکید بر اینکه منطقه آذربایجان و تبریز که خاستگاه مشروطه‌خواهی بوده است، گفت: با اینکه قیام شیخ محمد خیابانی و قیام جنگل میرزا کوچک‌خان در یک عصر اتفاق افتاده است، اما متأسفانه توجه و پژوهش لازم به نهضت آزادیستان در طول سالیان متمادی را شاهد نیستیم.
 
مرتضی شفیعی با بیان این‌که شهید شیخ محمد خیابانی علیرغم قرائت‌های متفاوت تاریخی؛ یک آزادی‌خواه قائل به تمامیت ارضی و ایران واحد بوده است، گفت: به عبارتی نهضت آزادیستان نیز به دنبال ایران آزاد و مستقل و همچنین نفی استبداد و مشروطه حقیقی بوده است.
 
وی بیان کرد: مطالعه نسخ و شمارگان نشریه تجدد و آزادیستان ما را با بسیاری از حقایق تاریخی و حتی شخصیت شیخ محمد خیابانی آشنا خواهد کرد.

 
شفیعی گفت: به طور قطع جریان مغرضی که به دنبال تحریف تاریخ معاصر است و در طول ادوار مختلف کوشیده است تا قتل شیخ شهید را با عناوین غلطی چون خودکشی و یا تجزیه‌طلبی لاپوشانی کند.
 
مدیرعامل خانه مطبوعات و رسانه‌های استان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نگاه تک بعدی به شخصیت مفاخر آذربایجان هیچ‌گاه نخواهد توانست راهگشای امور و چراغی برای مسیر پیش‌رو باشد، افزود: یکی از اهداف برگزاری این نشست؛ نگاهی تخصصی به دیدگاه‌های شیخ محمد خیابانی و نهضت آزادیستان در حوزه مطبوعات بوده است.
 
وی تصریح کرد: مطالعه اسناد و روایت‌های مختلف تاریخی نشان می‌دهد که آن دوران شاهد سانسور و خفقان رژیم حاکم بر مطبوعات و جراید بوده‌ایم، اما نهضت آزادیستان و انتشار نشریه تجدد در ایجاد فضای آزادی بیان و جرأت فعالان مطبوعاتی در انتشار برخی حقایق اثرگذار بوده است، هر چند این فضا مدت زیادی دوام نیاورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها