دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
بررسی حیات سیاسی و اجتماعی طیب حاج رضایی در «لوطی انقلابی»

«لوطی انقلابی» با هدف بررسی زندگی سیاسی و اجتماعی طیب حاج‌رضایی به قلم محمد جعفربگلو از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «لوطی انقلابی» با هدف بررسی زندگی سیاسی و اجتماعی طیب حاج‌رضایی به قلم محمد جعفربگلو روانه بازار نشر شد.

این کتاب را انتشارات سوره مهر در قطع رقعی و با قیمت 35 هزار تومان چاپ کرده است.

در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «لوطی انقلابی را به جرات می‌توان نخستین پژوهش علمی و تحلیلی درباره طیب حاج‌رضایی دانست و ادعا کرد که این اثر به نوعی نقطه وصل پژوهش‌های پیشین در این زمینه محسوب می‌شود؛ چرا که در اثر پیش‌رو اسناد، خاطرات و تحلیل داده‌ها به عنوان قطعات پازل در کنار هم چیده شده است.»

کتاب مشتمل بر چهار بخش است؛ بخش اول با عنوان «یکه‌بزن جنوب تهران» دوران کودکی و جوانی طیب را بررسی می‌کند. حضور او در نزاع‌های خیابانی، و سپس زندان و تبعید، بخشی از حیات طیب را در این دوره شامل می‌شود. باج‌گیری در میدان امین‌السلطان معمول‌ترین اقدام او طی این دوره است.

فصل دوم زمینه‌ها و نحوه نقش‌آفرینی طیب حاج‌رضایی در کودتای 28 مرداد 1332 را روایت می‌کند. نقش او در کودتا تا حدی بود که پس از بازگشت شاه به کشور، طیب به عنوان «تاجبخش» امتیازاتی به عنوان هدیه از دربار گرفت.

فصل سوم نقطه اوج زندگانی طیب را بررسی می‌کند؛ در این فصل رویارویی او با رژیم پهلوی به تصویر کشیده می‌شود. مهم‌ترین سوال این فصل آن است که چه شرایطی موجب شد طیب حاج‌رضایی در برابر سلطنت پهلوی صف‌آرایی کند؟ نویسنده در این فصل توضیحات مکفی درباره این تغییر مسیر ارائه داده است. فصل چهارم و پایانی نیز نقش‌آفرینی طیب در قیام 15 خرداد 1342 را بررسی می‌کند.

گفتنی است، اسناد تازه‌منتشر شده، آخرین دست‌نوشته شهید طیب حاج‌رضایی و ناگفته‌هایی از زندگی سیاسی و اجتماعی این لوطی معروف، از مهم‌ترین اجزای این کتاب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها