یکشنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴
جایزه کتاب سال شهروندی اهدا می‌شود

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اهدای جایزه کتاب سال شهروندی در سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از شیراز، در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب فارس معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزیر فرهنگ و ارشاد بیان کرد آنجا که گفت: «این روزها بالا و پایین شدن نرخ ارز ملتهب‌مان می کند ولی امار و ارقام سرانه مطالعه، نه!»

معاون حقوقی وزیر فرهنگ هم از اهدای جایزه کتاب سال شهروندی در سال آینده خبر داد.

سخنران اول مراسم صابر سهرابی بود که ترجیح داد از وقت سخنرانی اش برای  خوش آمدگویی و اعلام آمار و ارقام نمایشگاه استفاده کند و البته اینکه «برای دومین بار پس از بزرگداشت داریوش نویدگویی مدیرانتشارات نوید در سال 1396، امسال از پژمان ضیاییان که خدمات زیادی را با هنر عکاسی به فرهنگ فارس و شیراز و ایران کرده است، تجلیل می شود.»

سخنان نماینده ولی فقیه در استان فارس هم کوتاه بود. آیت الله لطف الله دژگام گفت: «امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس از اینکه نمایشگاه کتاب در شب میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام صادق (ع) آغاز شده است ابراز خرسندی کرد و  در این باره گفت: «این رویداد نشان می‌دهد که ما عملا میلاد پیامبرمان را جشن گرفته‌ایم، او که آغاز قرآنش ذلک الکتاب است و جای جای کلام وحی از کتاب سخن گفته می‌شود.»

او ادامه داد: کتاب انسان را از تاریکی به سوی نور می‌برد و از همین رو است که برای کتاب و کتابخوانی ارزش قائل هستیم.

کاهش میزان علاقه جامعه به کتاب خطرناک‌ترین اتفاقاتی است که هر ملت را تهدید می کند

اما سرپرست استانداری فارس که پس از بازنشستگی استاندار سابق تازه سکان را فارس را به دست گرفته است حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. یدالله رحمانی نمایشگاه کتاب را یکی از عرصه‌های بسیار مناسب برای تبادل اندیشه، فرهنگ و ایجاد گفت و گو و تعامل توصیف کرد.

او بر این نکته تأکید کرد که این رویداد می‌تواند مانند پل ارتباطی کارآمدی میان شخصیت های گوناگون علمی و مدیران مختلف فرهنگی که در این مکان فرهنگی حضور می یابند عمل کند.

سرپرست استانداری فارس کاهش میزان علاقه‌مندی جامعه به کتاب و کتابخوانی را از خطرناک‌ترین اتفاقاتی دانست که هر ملت را تهدید می‌کند و ادامه داد: ترویج کتاب و کتابخوانی را نمی‌توان با شعار و گفتار بدون عمل در جامعه محقق کرد.

رحمانی با بیان اینکه اگر محتوای کتاب و کیفیت تولید و عرضه آن به نیازمندی‌های مخاطب خود پاسخ نگوید، کتاب کارایی خود را از دست خواهد داد، با صراحت گفت: باید دید آیا محدود کردن دانش آموزان و دانشجویان به کتاب‌های درسی و پافشاری بر آزمون‌های گوناگون، فرصتی برای اندیشه ورزی، خلاقیت و مطالعه کتب غیر درسی باقی خواهد گذاشت؟

او  اضافه کرد: مدیران تصمیم گیر هم باید به درستی مطالبات واقعی مردم، ناشران و غرفه داران را در زمان برپایی نمایشگاه دنبال کنند و نسبت به پاسخگویی مناسب به آن مطالبات اقدام کنند.

رحمانی با اشاره به آمارهای رسمی و غیر رسمی درباره سرانه مطالعه کتاب، بیان کرد: آمار پایین شمارگان کتاب‌ها گواه دیگری بر این وضعیت نامطلوب است.

سرپرست استانداری فارس، از برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب استان درخواست کرد‌ در پایان این نمایشگاه گزارشی مستدل، مستند و مکتوب ارائه دهند تا نقاط ضعف و قوت کار به خوبی شناسایی شود و بر اساس آن اطلاعات برای نمایشگاه‌های سال‌های پیش رو برنامه ریزی دقیق‌تری صورت گیرد.

رحمانی گریزی هم به اقتصاد نشر زد و گفت: ضرورت دارد که در چنین ارزیابی‌هایی به اقتصاد نشر هم توجه ویژه شود چرا که تا چرخه تالیف، تولید، نشر و عرضه کتاب به اندازه لازم اقتصادی نباشد این جریان پویایی لازم را نخواهد داشت و به شرایط مطلوب نخواهد رسید.

نمایشگاه کتاب فارس از جنبه فروشگاهی فاصله گرفته است

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران هم که مهمان نمایشگاه کتاب فارس بود فاصله گرفتن نمایشگاه کتاب فارس از جنبه فروشگاهی برای دومین سالی است را تحسین کرد.

محمود آموزگار گفت: سال گذشته در اقصی نقاط کشور حضور یافتیم و طی جلساتی چالش‌های حوزه نشر را به بحث گذاشتیم و در نهایت به ضرورت تشکیل اتحادیه سراسری نشر رسیدیم.امسال دوباره گرد یکدیگر جمع شده‌ایم تا با ناشران و کتاب فروشان شیراز و استان فارس درخصوص مسائل روز به گفت‌و‌گو بنشینیم.

آموزگار با اشاره به اینکه بررسی نمایشگاه‌های کتاب استانی از نظر تهدید یا فرصت بودن آن‌ها باید بر اساس ضرورت‌ها به بحث گذاشته شود، گفت: شاید دسترسی نداشتن آحاد مردم به کتاب از دلایل برگزاری نمایشگاه‌های استانی بوده است؛ هرچند از سوی دیگر کتابفروشان به عنوان حلقه اصلی زنجیره نشر از این دور حذف می‌شوند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان کشور تأکید کرد: برای کاهش ضرر‌های پیش روی کتابفروشی‌ها بن کارت‌های نمایشگاه‌های استانی در کتابفروشی‌های استان قابل استفاده است و این می‌تواند آسیب‌ به کتابفروشان را کاهش دهد.

نوسان قیمت ارز ملتهب‌مان می کند ولی آمار سرانه مطالعه نه!

معاون توسعه مدیریت و منابع دیگر سخنران آیین گشایش هفدهمین نمایشگاه کتاب فارس بود. او ابتدا نقدی به سیاستگذاری‌ها کشور در حوزه فرهنگ و البته دیدگاه عمومی نسبت به این حوزه وارد کرد.

لادن حیدری گفت: تابحث تخصیص بودجه به میان می‌آید، فرهنگ کالایی تجملی به شمار می‌رود و بودجه‌‌ای ناچیز به آن تعلق می‌گیرد که این امر امکان برنامه‌‌ ریزی برای تقویت فرهنگ و عناصر فرهنگی را با دشواری مواجه می‌کند یا آن را عقیم می‌کند.

او یکی ازاساسی ترین موجبات وحدت و یکپارچگی را تمسک به کتاب دانست و افزود: در جامعه‌ای که مردمانش اهل مطالعه هستند، چنددستگی دیده نمی‌شود.

معاون وزیر ارشاد که معتقد است «هنوز تا رسیدن به توسعه مسیر درازی در پیش رو است» با صراحت گفت: «بی شک علت این همه تاخیر باوجود برخورداری از منابع و ذخایر و ثروت، صرف نظر از عوامل خارجی نگاه مادی‌ گرایانه به موضوع توسعه است.»

حیدری شاه بیت سخنرانی های افتتاحیه را بیان کرد: «آنقدر که کاهش و افزایش نرخ ارز برای ما اهمیت دارد، سرانه مطالعه در کشور و آکار و ارقام آن ملتهب‌مان نمی‌کند و به ما شوک وارد نمی‌کند.»

وی با بیان اینکه با افزایش سطح دانش، خود به خود حرکت در مسیر توسعه‌ یافتگی تسهیل می‌شود، ابراز داشت: در کشوری همچون ژاپن که از هرگونه منابع طبیعی محروم است، سهم دانش،‌خلاقیت، آگاهی و تفکر بسیار است.

حیدری مهم ‌ترین اسلحه کشور‌های توسعه‌ یافته‌ای همچون ژاپن را توجه به کتابخوانی و تدوین برنامه‌های هدفمند در این مسیر دانست.

معاون توسعه مدیریت و منابع با بیان اینکه در شرایط امروزی که کشور به این نیاز دارد که روی پای خود بایستد، اصلی‌ترین عامل مقاومت افزایش قدرت تعالی و فرهنگ است، بیان داشت: باید تا کتابخوانی در جامعه رنگ نباخته است، نسل جدید را از کودکی با کتاب مانوس کنیم تا قدرت تخیل و تفکر آنان بارور شود.

حیدری گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی امر فرهنگ کشور در سال‌های اقتصاد مقاومتی تمام توان خود را به کار بسته است تا با بودجه کم خود، کارهای بزرگی انجام دهد و دوباره توان فرهنگی را برای بهبود همه جانبه کشور تقویت کند.

وی افزود: تنها با استمداد از روش‌های غیرمادی می‌توانیم به ارزش‌های مادی دست یابیم و هرچه زودتر از این گردنه‌های پرپیچ و خم و پر مخاطره عبور کنیم.

فرهنگ در بودجه ریزی مغفول می ماند
علی اصغر کاراندیش دیگر معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم سخن گفت و او هم به مغفول ماندن فرهنگ در بودجه ریزی انتقاد کرد. او گفت: «نمایندگان مجلس باید در فصل تصویب بودجه به حوزه فرهنگ توجهی ویژه داشته باشند.»

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: با آسیب‌ شناسی‌های صورت گرفته، به دلایل مختلفی به حوزه فرهنگ، کتاب و هنر در جامعه ما توجه نمی‌شود، بارها این موضوع را مطرح کرده‌ایم که اگر یک جامعه توسعه فرهنگی نیابد نمی‌تواند در حوزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به توسعه پایدار دست یابد.

وی ادامه داد: توسعه و رشد هر کشور زمانی میسر می‌شود که تحقیق و پژوهش صورت گیرد و تا مطالعه نشود، تحقیق و پژوهش‌ نیز انجام شدنی نیست و همه اینها اهمیت توجه به حوزه فرهنگ و هنر را نشان می‌دهد.

کاراندیش با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب فارس سیصد و هفتاد و سومین نمایشگاه استانی وزارت ارشاد است، بیان کرد: رسالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از ناشران و دسترسی آسان مردم به کتاب‌های مورد نیاز و ارائه راهکار‌ها برای افزایش سرانه کتابخوانی است.

وی بیان کرد: دولت یازدهم و دوازدهم با تمرکززدایی در برنامه ریزی و اجرای برنامه‌های فرهنگی در تلاش بوده است تا امکانات را به شهر‌ستان‌ها و استان‌های دیگر نیز منتقل کند تا همه مردم از امکانات بهره‌مند شوند.

معاون وزیر ارشاد توسعه فعالیت های فرهنگی با تکیه بر استعداد های استانی و افزایش توانایی های اجرایی از طریق ایجاد زیر ساخت‌های فرهنگی‌اجتماعی را از اهداف این وزارتخانه عنوان کرد.

کاراندیش به برگزاری جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران اشاره کرد و گفت: این برنامه از برنامه‌های یونسکو با همین عنوان نمونه‌برداری شده است و طی آن رقابت موجود برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران باعث شده است همه نهادها در شهرهای مختلف برای توسعه و ترویج کتاب‌خوانی تلاش کنند.

وی همچنین به برگزاری جشنواره روستاهای دوستدار کتاب نیز اشاره کرد و تقدیر از افراد و گروه های برگزیده در امر ترویج کتابخوانی را از دیگر اقدامات این وزارتخانه برای گسترش کتاب‌خوانی برشمرد.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان نیز یاد کرد که براساس آن گرو‌ه‌هایی برای خوانش کتاب، نقد آن و ارتباط با نویسندگان تشکیل شده است که باعث رونق کتابخوانی به‌ویژه در مدارس شده است.

وی اعلام کرد: در 8000 باشگاه و 15هزار نفر عضو باشگاه‌های کتابخوانی شده‌اند.

کاراندیش در ادامه به دوشنبه‌های کتاب در مهدهای کودک‌، طرح‌های تخفیفی عیدانه و پاییزه کتابفروشی‌ها، ایجاد کتابخانه‌های سیار برای مناطق محروم و کم‌برخوردار و نیز توسعه و گسترش کتابخوانی از طریق 3400 کتابخانه عمومی در شهر‌ها و روستا‌ها اشاره کرد.

جایزه کتاب سال شهروندی اهدا می شود
معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب تهران که اردیبهشت‌ 97 برگزار شد غرفه‌ای به منشور حقوق شهروندی اختصاص یافت که 5000 نسخه از این منشور در آن توزیع شد و 4000 نفر در مسابقه‌ای با مضمون این منشور شرکت کردند.

وی افزود: برگزاری این برنامه باعث آشنایی مردم با حقوق شهروندی شد و آثار خوبی بر جای گذاشت؛ از همین رو در تلاش هستیم این برنامه در همه نمایشگاه‌های استانی نیز اجرا شود و به همین مناسبت جایزه کتاب سال در حقوق شهروندی برای سال آینده برنامه ریزی شده است.

در ادامه این برنامه از هنرمند عکاس، پژمان ضیاییان به پاس سال‌ها فعالیت در زمینه شناساندن مظاهر شیراز و فارس تقدیر و زا تمبر یادبود نکوداشت او رونمایی شد اکران مستندی از این هنرمند و فعال حوزه فرهنگ و تبلیغات ساخته پویا کنگاوری از دیگر برنامه های آیین گشایش هفدهمین نمایشگاه کتاب فارس بود.

هفدهمین نمایشگاه کتاب فارس از 3 تا 8 آذرماه در محل سایت نمایشگاه‌های بین المللی کتاب فارس از ساعت 10 تا 19 برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها