جمعه ۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸
کتابفروشان شیرازی در روز «کتابگردی» غافلگیر شدند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در روز «کتابگردی»، سر زده به بیش از ۱۰ کتابفروشی سر زد و پای حرف‌هایشان نشست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از شیراز، صابر سهرابی که با چند شاخه گل رز و تقدیرنامه‌هایی مهمان کتابفروشی‌ها بود هم کتاب خرید، هم از کتابفروشان تقدیر کرد و هم درد دل‌هایشان را شنید. 

کتابگردی او از کتابفروشی اسفند آغاز شد. جایی در نزدیکی میدان دانشجو که اغلب نویسندگان شیراز مشتری دائم امامی و دخترش شیدا هستند. امامی ابتدا از قیمت بالای کتاب‌ها گلایه کرد و بعد هم گریزی به نمایشگاه کتاب زد. انگار خیلی دل خوشی از این رویداد نداشت و گفت: «کاش هزینه آن صرف تبلیغ کتابخوانی و فرهنگ می‌شد.» سهرابی هم کار کتابفروشان را یک فداکاری توصیف کرد که در شرایط اقتصادی کنونی به جای سوداگری و کاسبی، به صنف کم در آمد کتابفروشی پیوسته‌اند.» 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس کتاب گرسنگی اثر «رکسانه گی» را که از امامی خرید راهی کتابفروشی محمدی شد. کتابفروشی‌ای که اولین چاپخانه فارس و جنوب کشور در اواخر قاجار به دست مؤسسِ آن راه اندازی شده و هنوز چراغش در ابتدای خیابان ملاصدرا روشن است. کتابفروشی بر‌تر ایران حرف اول و آخر را در انصاف می‌زند.

محمدی که کتابگردی را یک «دلگرمی» برای کتابفروشان دانست، انبار کتابفروشی را به سهرابی نشان داد و لیبل‌هایی را که روی کتاب‌های نورسیده زده شده بود، نشان داد: «تا اتمام کتاب‌های چاپ قدیم، کتاب با قیمت جدید از انبار خارج نشود.» این هم گواهِ انصاف این کتابفروشی ۱۰۰ ساله! او هم قیمت بالای کتاب‌ها را مانعی بزرگ در مسیر فروش کتاب دانست و خواست که برای داستان دنباله دار کاغذ تدبیری اندیشیده شود.

سهرابی هم با مدیر کتابفروشی محمدی همدردی کرد و از اقداماتی گفت که برای تعدیل قیمت کاغذ انجام می‌شود.

او آرزو کرد دست دلالان از این بازار کوتاه شود. «بلندی‌های بادگیر» اثر امیلی برونته خرید مدیر کل فرهنگ فارس از این کتابفروشی معروف شیراز بود. 

بعد از کتابفروشی محمدی نوبت به «شهر کاغذی» رسید. کتابفروشی‌ای که هم کافی شاپ است، هم فروشگاه صنایع دستی و هم کتاب‌های خوب می‌فروشد. چند سالی است که در خیابان قصرالدشت شیراز راه اندازی شده و به نسبت کم و سن و سالی‌اش رونق خوبی دارد.

حسینی مدیر کتابفروشی حضور نداشت و سهرابی تلفنی به او هفته کتاب را تبریک گفت. او بخش کودک و راه اندازی پلاتو تئا‌تر در شهر کاغذی را تحسین کرد و برگزاری تور دانش برای کودکان دبستانی را که با هدف ترویجِ قرار گرفتن کتاب در سبد خانوار انجام می‌شود،اقدامی بدیع توصیف کرد. سهرابی در این کتابفروشی سراغ کتاب صوتی رفت و «دیوان حافظ» با صدای احمد شاملو چشمش را گرفت! 

 «پاتوق کتاب» در خیابان صورتگر، مقصد بعدی «کتابگردی» شیراز بود که حجت الاسلام محرابی مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی هم به سهرابی پیوست. کتابفروشی که کتاب‌ها را در بهترین شکل طبقه بندی کرده و در حوزه دین، تاریخ، داستان و کودک حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. 

چراغ قدیمی‌ترین کتابفروشی شیراز در خیابان زند بعد از درگذشت موسس آن در سال گذشته هنوز روشن است. سهرابی به کتابفروشی بلادی هم سر زد و زنده یاد بلادی را از اسطوره‌های فرهنگی شیراز دانست. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «بسیاری از نویسندگان و پژوهشگران فارس و شیراز در زمان دست تنگی و کمبود کتابخانه عمومی از برکات وجودی این مرد بهره بودند و کتاب‌هایشان را با استفاده از کتاب‌های امانی بلادی نگاشتند.» 

سهرابی به مهرداد عباسی و همسرش که نگذاشته‌اند کرکره این کتابفروشی نوستالژیک پایین بماند گل هدیه داد و بعد سراغ کتابفروشی‌های قدیمی خیابان دهنادی رفت. خیابانی که اولین مراکز کتاب شیراز در آن شکل گرفته و حالا در میان صنوف مختلف هنوز برخی از آن‌ها سر پا هستند. کتابفروشی آزادی را حمید آزاد در کوچه تاریخی شیبانی واقع در این خیابان اداره می‌کرد. او گل را که از سهرابی گرفت سر درد دل‌هایش باز شد.

از اینکه کتاب‌های قاچاق و ۵۰ درصد تخفیفی رمق کتابفروشان را گرفته است سخن به میان آورد و اینکه معافیت مالیاتی کتابفروشان فقط یک قصه است! او گفت: دارم به این فکر می‌افتم که سرقفلی کتابفروشی‌ام را بفروشم ومثل دلالانِ دلارِ آن طرف خیابان فقط به فکر پول باشم!! آزاد ادامه داد: چرا یک کتابفروش که فقط برای دلش و فرهنگ شهرش در این حرفه مانده است باید مالیات بدهد در حالی که قانون هم خلاف این را می‌گوید.

سهرابی به او قول داد با رایزنی با اداره کل مالیاتی این موضوع را پیگیری کند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به چند کتابفروشی کوچک و بزرگ «دهنادی» هم سر زد و «کتابگردی»‌اش را در «گلستان کتاب» پایان داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها