سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
انتشارات فاطمی با «زنگ حل مساله 9» و «انتگرال» به بازار نشر آمد

انتشارات فاطمی دو عنوان کتاب جدید «رياضيات مدرسه همگام با رياضيات كانگورو» و «نظريه مقدماتي اندازه و انتگرال» را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) انتشارات فاطمی كتاب «زنگ حل مسئله 9» از مجموعه كتاب‌های زنگ حل مسئله (رياضيات مدرسه همگام با رياضيات كانگورو) نوشته آمنه ابراهیم‌زاده با ویرایش دکتر سپیده‌چمن‌آرا را در چهار فصل منتشر کرد.

«زنگ حل مسئله 9»
زنگ حل مسئله، مجموعه‌ای است شامل 9 جلد کتاب برای پایه‌های اول تا ششم دبستان و اول تا سوم دوره اول متوسطه که با هدف تقویت توانایی حل مسئله در دانش‌آموزان تهیه شده است.

حل مسأله، به‌‌عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌ درسی ملی و دنیا است. در نظام آموزش، به پرورش توانایی حل مسأله برای تربیت شهروندان توانمندتر در قرن بیست و یکم، توجه ویژه شده است. کتاب‌‌های درسی جدیدالتألیف ریاضی دبستان و دوره اول متوسطه نیز همسو با این تأکید، بخش‌‌هایی را به حل مسأله اختصاص داده‌‌اند. کتاب‌‌های «زنگ حل مسئله» منبع آموزشی غنی و به‌روز برای معلمان، والدین و دانش‌‌آموزان است.

مسأله‌های این مجموعه کتاب‌ها در چهار فصل دسته‌بندی شده‌اند. مسأله‌های سه فصل نخست با موضوعات درسی کتاب ریاضی همان پایه مرتبط‌ هستند که در هر سال تحصیلی در سه فصل پاییز، زمستان و بهار در مدرسه تدریس می‌شوند. مسأله‌های مطرح شده در فصل چهارم، مجموعه مسأله‌هایی است که با همه موضوعات کتاب درسی یا مسأله‌هایی كه به رشد تفکر و خلاقیت پایه کمک می‌کنند، مرتبط بوده و ممکن است به‌طور مستقيم به هیچ‌یک از موضوعات مطرح شده در کتاب درسی مرتبط نباشند.

اگرچه مسأله‌هاي این کتاب‌ها مانند سؤال‌های مسابقه ریاضی کانگورو، چهار یا پنج گزینه‌ای هستند، اما پاسخگویی به آن‌ها نیازمند توانایی‌های ذهنی، تفکر و توانایی حل مسأله است و از این نظر، با بسیاری از سؤال‌های چندگزینه‌ای رایج متفاوت‌اند. در هر یک از کتاب‌های پایه‌های اول تا ششم این مجموعه، جورچین‌هايی معرفی می‌شود که دانش‌آموزان می‌توانند برای پرورش استعدادهای خود، آن‌ها را لابه‌لای دیگر مسئله‌ها حل کنند. حل کردن این جورچین‌ها علاوه بر افزایش توانایی استدلال و تفکر، به تقویت مهارت‌های محاسباتی و دانش عددی دانش‌آموزان نیز کمک می‌کند.
 
دو فصل نخست کتاب به مباحثی مانند عدد‌های حقیقی،‌ مجموعه، هندسه، جبر و معادله، نابرابری، تشابه مثلث‌ها و توان و ريشه اختصاص دارد. معادله خط و دستگاه معادلات، عبارت­‌های گويا و حجم، منطق و استدلال، حل مسأله خلاقان و مرور فصل‌های قبل در فصل‌های سوم و چهارم کتاب تشریح شده است. 

نخستین چاپ کتاب «زنگ حل مسئله 9» با شمارگان نسخه دو هزار نسخه در 112 صفحه، به بهای 10 هزار تومان از سوی انتشارات فاطمی به بازار کتاب عرضه شده است.  
 
«نظريه مقدماتی اندازه و انتگرال»
«نظريه مقدماتی اندازه و انتگرال» نوشته روح‌الله جهانی‌پور نیز دیگر کتاب جدید انتشارات فاطمی است که با طرح 6 موضوع به چاپ رسیده است.

این کتاب با هدف آشنا کردن مخاطب با مفاهیم مقدماتی نظریه اندازه و انتگرال «لبگ» بدون درگیری بیش از حد با جزئیات فنی و در سطحی مطرح شده است که حتی دانشجویان کارشناسی رشته‌های ریاضی و آمار که درسی در زمینه آنالیز ریاضی شامل نظریه انتگرال ریمان و دنباله‌ها و سری‌های تابعی گذرانده باشند، بتوانند از آن بهره ببرند.

در فصل نخست پس از ساختن اندازه «لبگ» روی مجموعه اعداد حقیقی و اثبات ویژگی‌های آن، فضای اندازه مجرد معرفی شده و در فصل دوم، با طرح ویژگی‌های تابع‌های اندازه‌پذیر، زمینه برای تعریف انتگرال لبگ در فصل سوم آماده می‌شود.
 
نویسنده در فصل سوم «انتگرال لبگ» ابتدا برای تابع‌های ساده، سپس تابع‌های نامنفی و سرانجام برای تابع‌های انتگرال‌پذیر تعریف می‌کند. هدف نهایی فصل چهارم کتاب نیز فراهم آوردن ابزارهای لازم برای محاسبه «انتگرال لبگ» (مشابه آنهایی که در مورد انتگرال ریمان وجود دارد) است که در چارچوب قضيه‌های اساسی حسابان ظاهر می‌شوند.

فصل پنجم کتاب به معرفی اندازه در فضاهای حاصل ضربی و انتگرال دوگانه و در پایان، اثبات قضیه فوبینی اختصاص دارد و در فصل ششم نیز کاربردهای نظریه اندازه در احتمال بیان می‌شود؛ به‌ویژه درباره  استقلال و امید شرطی هم در این فصل صحبت شده که این خود زمینه را برای مطالعه مباحث پیشرفته‌تر در نظریه احتمال آماده می‌‌کند.

این کتاب در سطح مقدماتی نوشته شده است، بنابراین مثال‌ها و تمرین‌های فراوانی در آن شده تا خواننده بتواند توانایی خود را در حل مسائل و درک مطالب کتاب ارزشیابی کند.
 
نخستین چاپ کتاب «نظريه مقدماتي اندازه و انتگرال» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 268 صفحه، به بهای 16 هزار تومان از سوی انتشارات فاطمی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها