یکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱
«دری به اتاق مناقشه» باباچاهی به روی مخاطبان گشوده شد

کتاب «دری به اتاق مناقشه» علی باباچاهی، شاعر منتشر شد.

علی باباچاهی، شاعر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) عنوان کرد: یک هفته پیش کتاب «دری به اتاق مناقشه» که 50 گفت‌وگوی مطبوعاتی مرا دربرمی‌گیرد از سوی مؤسسه انتشارات نگاه راهی بازار کتاب شد.
 
وی افزود: این کتاب 500 صفحه است و همه گفت‌وگوها بدون در نظر گرفتن تاریخ، پیوستگی‌هایی نهانی با هم دارند و درباره شعر و مسایل مختلف، جریان‌های شعری و موضوعاتی است که در هر مقطع زمانی مطرح شده است. در واقع موضوعات مطرح شده در کتاب ناظر بر مباحث ادبی و فلسفی است.
 
شاعر مجموعه شعر «عقل عذابم می‌دهد» ادامه داد: «عبور از نیما» یکی از موضوعات مهم این کتاب به شمار می‌رود. ورود به فضای پسامدرن یکی از مواردی است که پرسش‌گرهای مختلف درباره آن از من سوالاتی کرده‌اند و من به فراخور موقعیت و موضوع به آن‌ها پاسخ داده‌ام. اگر نخواهم بگویم گفت‌وگوها پیوستگی تام با هم ندارند که البته دارند، پرسش‌های پرسش‌گران مشخص می‌کند که ما از چه مقطعی صحبت می‌کنیم. در واقع رویدادهای مختلف در تبیین این مجموعه مؤثر است.
 
این شاعر توضیح داد: گفت‌وگوهای کتاب «دری به اتاق مناقشه» بهترین گفت‌وگوهای مطبوعاتی مرا در 37 سال اخیر دربرمی‌گیرد که ضمناً در کتاب دیگری، یعنی کتاب «بیرون پریدن از صف» نیامده است. خواننده علاقه‌مند به شعر امروز ایران که پرسش‌های زیادی درباره فضای هنری از من دارد می‌تواند با خواندن این کتاب به پاسخ‌های مورد نظر خود برسد.
 
شاعر مجموعه شعر «به شیوه خودشان عاشق می‌شوند» گفت: وقتی می‌گویم کتاب 50 گفت‌وگو را دربرمی‌گیرد یعنی از 50 دیدگاه جدید به موضوع نظر افکنده شده و مسایل مختلفی در کتاب مطرح است. در مجموع کتاب «دری به اتاق مناقشه» مجموع دغدغه‌ها و مطالبات یک خواننده حرفه‌ای را برآورده می‌کند و از دیگر سو خوانندگان غیر حرفه‌ای را ترغیب می‌کند که بدانند چه مباحثی مطرح می‌شود و چه پاسخ‌هایی داده می‌شود.
 
باباچاهی ادامه داد: به طور مثال مبحث اعمال قدرت در گفتمان‌های مختلف یا این‌که زبان وسیله ارتباط است، به میان آمده و پس از آن به اینجا می‌رسیم که بحثی فراتر از شعر مدرن طرح می‌شود و پرسش‌گرهایی که اغلب جوان‌اند پرسش‌هایی را به میان آورده‌اند که من با فراغ بال به آن‌ها پاسخ داده‌ام.
 
علی باباچاهی متولد 1321 در کنگان از توابع بوشهر است و از سال 1346 به شعر و شاعری پرداخته و حدود 50 عنوان کتاب شعر، نقد و بررسی و تئوری شعر منتشر کرده است.
 
کتاب «هفتاد گل زرد» به مناسبت هفتاد سالگی او و با عنوان فرعی «علی باباچاهی در وضعیت دیگر» شامل منتخب اشعار، نقد و بررسی کارنامه شاعری باباچاهی است و به کوشش محمد لوطیج به زودی توسط انتشارات سرزمین اهـورایی در قطع رقعی منتشر می‌شود.
 
کتاب‌های «در غارهای پر از نرگس»، «بیا گوش ماهی جمع کنیم» و «به شیوه خودشان عاشق می‌شوند» از باباچاهی منتشر شده است.

تازه‌ترین اثر وی با نام «اتاق بر آب راه می‌روم» امسال(1394) از سوی انتشارات سرزمین اهورایی به چاپ رسید.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها