پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
«سخن ابن‌سینا و بیان بهمنیار»، «دفترهای سیاه» و «تئاتر فلسفه» را بخوانید

غلامحسین ابراهیمی دینانی، پرویز ضیاءشهابی و احسان شریعتی، سه تن از چهره‌های حوزه اندیشه آثاری را برای مطالعه آخر هفته علاقه‌مندان به حکمت اسلامی و فلسفه غرب پیشنهاد کردند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ـ دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، دکتر پرویز ضیاءشهابی و دکتر احسان شریعتی کتاب‌هایی را در حوزه‌های تخصصی خود به خوانندگان علاقه‌مند و اهل فن توصیه کردند تا با مطالعه آنها زمان‌هایی پربار را در آخر هفته برای خود رقم بزنند.

دینانی: «سخن ابن‌سینا و بیان بهمنیار» را بخوانید
دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی ــ استاد و چهره ماندگار فلسفه اسلامی ــ کتاب «سخن ابن سینا و بیان بهمنیار» به قلم خود را برای مطالعه آخر هفته به علاقه‌مندان کتاب پیشنهاد داد.
 
وی اظهار کرد:‌ این کتاب، قرائتی تازه و نگرشی نو به فیلسوف بزرگ، شیخ‌الرئیس، مشهور به ابوعلی سینا و ابن‌سینا است.
 
دکتر دینانی افزود: در مقدمه این کتاب به رد قاطع نو‌افلاطونی بودن این فیلسوف پرداخته‌ام. این کتاب حاوی جدیدترین دیدگاه‌های فلسفی است که ضمن نقل کلام ابن‌سینا و نقد و بررسی آن، آرای خود را در لابه‌لای مطالب بیان کرده‌ام.
 
دکتر دینانی در کتاب «سخن ابن سینا و بیان بهمنیار» اطلاعاتی بسیار نیز از حکمت خسروانی ایران باستان به دست می‌دهد.

اطلاعات بیشتر درباره کتاب «سخن ابن‌سینا و بیان بهمنیار» را در اینجا می‌توانید ببینید.

ضیاءشهابی: «دفترهای سیاه» برای آلمانی‌دان‌ها
دکتر پرویز ضیاءشهابی ــ نویسنده و یکی از مترجمان آثار هایدگر در ایران ــ درباره کتاب پیشنهادی خود برای مطالعه آخر هفته گفت:‌ این روزها در حال مطالعه کتاب «دفترهای سیاه» مارتین هایدگر هستم. این کتاب در سه جلد نوشته شده است و مطالعه آن را به علاقه‌مندان فلسفه و آلمانی‌دان‌ها توصیه می‌کنم.

مترجم شایسته‌تقدیر در سی و دومین جایزه کتاب سال ادامه داد: «دفترهای سیاه» مجلدات 94 تا 96 آثار مارتین هایدگر هستند که در آلمان اقبال انتشار پیدا کرده‌اند. «دفترهای سیاه» (Schwarze Hefte) مجموعه‌ای از دست‌نوشته‌های مارتین هایدگر را در برمی‌گیرند و حجم آنها به حدود هزار صفحه می‌رسد.

وی با اشاره به این که کمتر آثار فلسفه غرب را به زبان فارسی می‌خواند گفت: در کنار مطالعه «دفترهای سیاه»، به علاقه‌مندان مطالعه توصیه می‌کنم، حافظ و سعدی را فراموش نکنند.

ضیاءشهابی ادامه داد: «بچه‌های کوچک این قرن» نوشته کریستیان روشفور ــ نویسنده فرانسوی ــ با ترجمه ابوالحسن نجفی و «جنگ چالدران» نوشته نصرالله فلسفی با مقدمه مرحوم استاد سعید نفیسی دیگر کتاب‌هایی است که مطالعه آن را برای آخر هفته علاقه‌مندان پیشنهاد می‌کنم.

شریعتی: «تئاتر فلسفه» و مقاله‌ای مهم درباره نقد
دکتر احسان شریعتی، از اندیشمندان ایرانی است که رشته فلسفه را در دانشگاه سوربن به اتمام رسانده است. او در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «تئاتر فلسفه» اثر میشل فوکو را برای مطالعه علاقه‌مندان به مباحث فلسفی پیشنهاد کرد.

وی گفت: کتاب «تئاتر فلسفه» از سوی نشر نی با ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهان‌دیده منتشر شده است.

شریعتی افزود: مقاله «نقد چیست؟» از جمله مقالات مهم این کتاب است که  متن سخنرانی آن از سوی فوکو در سال 1978 در انجمن فلسفه پاریس ایراد شده است.

وی در پایان توضیح داد: مقاله «نقد چیست؟» در این کتاب کمک شایانی به علاقه‌مندان مباحث نقد و تفکر انتقادی می‌‌کند. فوکو در این مقاله همچنین نگاهی تازه و انتقادی به «کانت» دارد و اندیشه‌ای تازه را مطرح می‌سازد.

برای آگاهی بیشتر درباره کتاب «تئاتر فلسفه: گزیده‌ای از درس گفتارها، کوتاه‌نوشت‌ها، گفت‌وگوها و ...»، اینجا را کلیک کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها