پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۹
روشنی چراغ مرکز نقد با هفته‌ای یک نشست تخصصی

سی و یکم تیرماه مدیرعامل خانه کتاب طی حکمی جمشید کیان‌فر را به عنوان رئیس مرکز نقد ایران منصوب کرد. به گفته کیان‌فر، فعالیت این مرکز از یکم مردادماه آغاز شده و تاکنون موفق به برگزاری یک نشست در طول هفته شده است. گفت‌وگوی حاضر ضمن بیان فلسفه راه‌اندازی مرکز نقد، به تشریح بخش‌هایی می‌پردازد که در آینده نزدیک به این مرکز افزوده خواهد شد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- از آن‌جا که جایگاه و ارزش نقد به‌درستی و به‌شایستگی در جامعه علمی ما شناخته شده نیست و متأسفانه اغلب اهالی قلم از نقد استقبال نمی‌کنند و چهره بسیاری از نقدها به تخریب آغشته شده‌اند، موسسه خانه کتاب برای رفع این معضلات و به منظور تحقق فرمایش‌های مقام معظم رهبری که تأکیدات فراوانی بر نقد کتاب دارند، «مرکز نقد کتاب ایران» را راه‌اندازی کرده است.
 
به همین منظور مدیرعامل موسسه خانه کتاب با هدف استفاده از ظرفیت‌های نخبگان باتجربه و فعال عرصه نقد کتاب، جمشید کیان‌فر را به ریاست این مرکز منصوب کرد. اکنون چهار ماه از تاسیس و راه‌اندازی مرکز نقد کتاب ایران می گذرد؛ در این گفت‌وگو خواهیم کوشید فعالیت‌های این مرکز را در این مدت در گفت‌وگو با کیان‌فر تشریح و چشم انداز آن را روشن کنیم.
 
لطفا کمی درباره این‌که مرکز نقد چرا و با چه اهدافی راه‌اندازی شده است توضیح دهید؟
 
اصولاً هر اقدامی که در حوزه فرهنگ صورت می‌گیرد  به منظور اعتلای فرهنگ کتاب و کتابخوانی است. در جامعه‌ای که نقد نباشد، بسیاری از حرکت‌ها و اقدامات به بیراهه و کژی کشانده می‌شوند. موسسه خانه کتاب به همین دلیل و همچنین به دلایل دیگر مانند کمبود نقد بی‌طرفانه و منصفانه در جامعه و خلأ منتقدان حرفه‌ای، مرکز نقد ایران را تأسیس کرد.
 
فعالیت مرکز نقد ایران از یکم مرداد ماه سال جاری آغاز و این مرکز تاکنون توانسته میزبان بیش از 13 نشست تخصصی در حوزه‌های مختلف نقد باشد. هشت نشست از این نشست‌ها درباره تئوری‌ها و ساختار نقد بوده و در سایر نشست‌ها به نقد و بررسی کتاب‌های حوزه‌های مختلف پرداخته شده است.
 
تاکنون چه نشست‌هایی  در مرکز نقد ایران برگزار شده‌اند؟
 
نشست‌هایی که تاکنون برگزار شده‌اند، بدین شرحند:
*نخستین نشست تخصصی مرکز نقد ایران با عنوان «فره ایزدی و جانشینی در شاهنامه» 22 مرداد ماه
*دومین نشست با عنوان «نقد بدون روش تا نقد روش‌شناسانه (با تاکید بر پژوهش‌های تاریخی)» 29 مرداد ماه
*سومین نشست با عنوان «واکاوی نقد کتاب در عرصه رسانه‌های مکتوب و تصویری (واکاوی، آسیب‌شناسی، بایسته‌ها، فرصت‌ها و چالش‌ها)» 5 شهریورماه
*چهارمین نشست با عنوان «نقد کتاب ترویح‌الارواح» 12 شهریورماه
*پنجمین نشست با عنوان «تصحیح خوب، تصحیح بد» 19 شهریورماه
*ششمین نشست با عنوان «چرایی و چیستی نقد» 2 مهرماه
*هفتمین نشست با عنوان «نقد مستعار» 9 مهرماه
*هشتمین نشست با عنوان «نقد معیار» 16 مهرماه
*نهمین نشست با عنوان «نقد و برسی کتاب بعد از نقد نو» 23 مهرماه
*دهمین نشست با عنوان «نقد ادبی از دیدگاه خان آروز» 30 مهرماه
*یازدهمین نشست با عنوان «نقد عقل عربی از دیدگاه عابدالجابری» 7 آبان‌ماه
*دوازدهمین نشست با عنوان «نقد و بررسی کتاب بررسی تاریخی تعامل فکری و سیاسی امامیه» 19 آبان‌ماه
*سیزدهمین نشست تخصصی مرکز نقد ایران با عنوان «نقد و بررسی کتاب وظیفه‌گرایی اخلاق کانت» 21 آبان‌ماه
و...
 
آیا مرکز نقد ایران براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، تاکنون توانسته به اهداف خود در حوزه نقد دست یابد؟
 
مرکز نقد ایران از بدو تاسیس تاکنون به طور متوسط هر هفته‌ روزهای چهارشنبه یک نشست تخصصی برگزار کرده است. البته استثنا نیز وجود داشته که کارشناسان قادر به حضور در جلسات نبوده‌اند و این نشست‌ها در روز دیگری برگزار شده‌اند. همچنین در هفته‌هایی که روزهای چهارشنبه تعطیل رسمی بوده یا بین‌ تعطیلی قرار می‌گرفته، در هفته بعد از تعطیلی دو نشست در روزهای دوشنبه یا سه شنبه و چهارشنبه برگزار ‌شده است.
 
همواره سعی کرده‌ایم که در کارمان وقفه‌ رُخ ندهد. اکنون نیز که فعالیت‌های مؤسسه خانه کتاب معطوف به هفته کتاب است، مرکز نقد ایران همچنان به برگزاری برنامه‌های عادی خود ادامه می‌دهد.
 
این و رویه یعنی برپایی هر هفته یک نشست تخصصی در مرکز نقد ایران تا پایان سال ادامه خواهد داشت. سعی می کنیم تا پایان سال، بیشتر نشست‌ها را به نقد کتاب ها اختصاص دهیم؛ در این میان، نقد کتاب‌هایی که به عنوان کتاب فصل و کتاب سال برگزیده شده‌اند، در اولویت قرار دارند. ضمن این‌که نقد و بررسی کتاب‌هایی که از نظر موضوعی اهمیت بسیاری دارند نیز در دستور کار مرکز نقد ایران قرار دارند.
 
چه فعالیت‌هایی را در دستور کار دارید و چشم‌‌انداز مرکز نقد ایران را چطور می‌بینید؟
 
از جمله اقدامات مرکز نقد ایران ارتباط با مؤلفان و پدیدآورندگان آثار در حوزه نقد بوده که از آن جمله کتابی را در حوزه نقد شبه قاره برای انتشار دریافت کرده و برای تصمیم‌گیری به شورای پژوهشی مرکز کتاب سپرده است. در صورت تایید سایر مراحل انتشار آن انجام خواهد شد.
 
همچنین در حال تدارک سایتی برای مرکز نقد ایران هستیم. امیدواریم این سایت حداقل در جشنواره نقد کتاب (آذرماه) آماده رونمایی باشد. از امکانات این سایت می‌توان به دربرداشتن کتاب‌مرکز دیجیتال تخصصی در حوزه نقد، ارائه مقالات منتخب در حوزه نقد و دربر داشتن فایل صوتی مجموعه نشست های تخصصی مرکز نقد ایران اشاره کرد؛ در آینده نزدیک، فایل مکتوب این نشست‌ها را نیز در این سایت منعکس خواهیم کرد. همچنین می‌کوشیم که در این سایت، ابتدای هر ماه، برنامه‌های ویژه آن ماه را بارگذاری کنیم تا علاقه‌مندان با اطلاع از موضوع، تاریخ و ساعت برگزای نشست‌ها، بتوانند در این جلسات شرکت کنند.
 
همچنین برنامه‌ریزی شده تا در آینده نزدیک، «کارگاه‌های آموزشی» به منظور ارتقای سطح کیفی نقد، تربیت و پرورش منتقدان حرفه ای برگزار کنیم. این کارگاه‌های به صورت یک روزه یا دو روزه همچنین به صورت دوره‌های بلندمدت (ترمی) برگزار خواهند شد. امیدواریم در آذرماه سال جاری شاهد آغاز به‌کار این کارگاه‌ها در سرای اهل قلم باشیم.
 
برنامه‌ها و فعالیت‌های مرکز نقد ایران تحقق نمی‌یابد مگر به همت و مساعدت اهل قلم. مرکز نقد ایران مرکز پدیداورندگان آثار و به یک عبارت کوتاه، همان سرای اهل قلم است و انتظار داریم که اهل نقد و پدیدآورندگان آثار برای نیل به مقصود همواره دستگیرمان باشند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط