چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳
علا: بهبهانی در سرودن اشعار کودکانه نگاه تیزبینانه‌ای داشت

افشین علا، شاعر کودک و نوجوان، با بیان این‌که سیمین بهبهانی را می‌توان شاعری برای همه اقشار و همه نسل‌ها دانست، گفت: تیزبینی و تسلط سیمین بهبهانی در سرودن اشعاری با مضمون کودکانه بسیار قابل توجه است. در برخی اشعار وی که موضوع کودکانه دارند، بدون آن‌که بخواهد شعر کودک بگوید، فضای ذهنی کودکانه و سادگی در فضای غزل جاری است زیرا شاعر به درستی می‌داند که مضمون شعر باید با فضای شعر همخوانی داشته باشد.

افشین علا در گفت‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) عنوان کرد: سیمین بهبهانی از غزل‌سرایان توانایی بود که در اشعارش به موضوعات اجتماعی می‌پرداخت و به همه اقشار جامعه اعم از کودکان و نوجوانان توجه می‌کرد. او با نگاه موشکافانه و تیزبینی که داشت به خلاء‌ها، تلخی‌ها و مسائلی که قشر آسیب‌پذیر جامعه مانند زنان، کودکان و نوجوانان با آن درگیرند، توجه می‌کرد.

این شاعر کودک و نوجوان عنوان کرد: تیزبینی و تسلط سیمین بهبهانی در سرودن اشعاری با مضمون کودکانه بسیار قابل توجه است. به طور مثال در شعر «کودک و پسته» بهبهانی به‌طور آگاهانه، زبان این غزل را بسیار ساده‌تر و روان‌تر از سایر غزل‌ها درنظر گرفته است و چون موضوع و مضمون شعر کودکانه است از دایره واژگان ساده و محدودی استفاده می‌کند و زاویه دیدش در این شعر کودکانه است.

وی افزود: در اشعاری از سیمین بهبهانی که موضوع کودکانه دارند، بدون آن‌که شاعر بخواهد شعر کودک بگوید، فضای ذهنی کودکانه و سادگی در فضای غزل جاری است زیرا شاعر به درستی می‌داند که مضمون شعر باید با فضای شعر همخوانی داشته باشد؛ به عنوان مثال حذف کلمه «می‌خواهم» در شعر «من پسته» نشان دهنده تسلط شاعر بر شعر و مضمون آن است. همچنین با این کار ردیف و قافیه کاملا نو و ماندگاری را رقم زده است.

علا ادامه داد: همچنین با نگاهی به شعر «دوباره می‌سازمت وطن» می‌بینیم که مخاطب شاعر به طور مستقیم نوباوگان و نوجوانان هستند. با وجود این‌که امروزه نوجوانان و جوانان علاقه زیادی به شعر نوجوان ندارند و بیشتر طرفدار ترانه‌های عاشقانه هستند اما به خوبی با این شعر ارتباط برقرار کرده و آن‌را می‌پذیرند که این امر بیانگر این است که این شاعر توانا با وجود کهنسالی توانسته کودکی و نوجوانی را در روحیه و ذهن خود حفظ و به راحتی با نسل‌های بعد از خود ارتباط برقرار کند.

وی افزود: به‌طورکلی سیمین بهبهانی را می‌توان شاعری برای همه اقشار و همه نسل‌ها دانست.

افشین علا، متولد سال 1348 در شهرستان نور است. وی فعالیت ادبی خود را از دهه 60 و از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شروع کرد. در نوجوانی آثارش در نشریات معتبر کودک به چاپ رسید و مورد توجه شاعران موفق آن زمان قرار گرفت. علا همچنین در زمینه رمان نیز فعالیت دارد ولی بيشتر به عنوان شاعر مطرح است به گونه‌ای که اشعارش را در کتاب‌های درسی هم می‌توان یافت. از جمله آثار علا می‌توان به «یک عالم پروانه»، «یک سبد بوى بهار»، «بلدم شعر بگویم»، «نسیم دختر باد»، «خاطرات مه گرفته» و «گل صد برگ» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها