شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰
انتشار بیش از 353هزار عنوان کتاب و مقاله در 15 سال

پایگاه اطلاع‌رسانی سراسری اسلامی(پارسا) درسال 1378 با همت حجت‌الاسلام و المسلمین شهرستانی، نماینده حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی در قم شکل گرفته است. این موسسه در این 15 سال، بیش از 353 هزار عنوان کتاب و مقاله منتشر کرده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- حجت‌الاسلام محمدکاظم شمس، رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قم چندی پیش از پایگاه اطلاع‌رسانی سراسری اسلامی (پارسا) دیدار کرد. گزارش پیش‌رو می‌کوشد گوشه‌ای از نتایج این بازدید را از زبان حجت‌الاسلام شمس ارایه کند. 

وی اظهار کرد: از ابتکارات به‌کار گرفته شده در پایگاه اطلاع‌رسانی سراسری اسلامی (پارسا)، انجام کارهای بزرگ با امکاناتی محدود است که از آن جمله می‌توان به انعقاد قرارداد با موسسه خانه کتاب برای دست‌یابی به آثار تازه و اطمینان از دسترسی به‌موقع و اطمینان‌بخش و تقلیل هزینه‌ها اشاره کرد.

مدلی موفق از برون‌سپاری کارهای دولتی به بخش خصوصی
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قم ادامه داد: نماینده این موسسه از سال 1386 به دلیل انعقاد قرارداد با موسسه خانه کتاب، هفته‌ای یک یا دو بار به اداره ارشاد شهرستان قم مراجعه می‌کند و تازه‌های نشر همراه با فهرست آن را تحویل می‌گیرد. 

وی افزود: موسسه پارسا فهرست‌نویسی کتاب، اسکن جلد و پشت جلد، اسکن صفحات نخست، مقدمه، فهرست کتاب و درج نام خانه کتاب روی این صفحات اسکن شده را انجام می‌دهد؛ این کار به تعداد کتابی که هر نوبت تحویل گرفته می‌شود، روزانه متوسط 20 تا 50 عنوان انجام می‌گیرد.

حجت‌الاسلام شمس عنوان کرد: در مرحله بعد، کار چکیده‌نویسی برای کتاب‌های چاپ نخست یا ویرایش جدید در حوزه علوم اسلامی، صورت می‌گیرد و در همین نرم‌افزار به فهرست، پیوند می‌شود. بعد از این مرحله، دادن موضوع کتاب بر اساس شاخه‌های علوم اسلامی با زیرموضوع‌های مربوط است و در مرحله نهایی، نواقص فهرست از بانک‌های اطلاعاتی و اینترنت اطلاعات نویسنده و ... تکمیل می‌شود. 

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قم ادامه داد: فایل‌های فهرست‌شده، هر روز به موسسه خانه کتاب ایمیل می‌شود و کتاب‌های بازچاپ و غیرعلوم اسلامی هفته‌ای یک نوبت توسط موسسه پارسا تحویل موسسه خانه کتاب در تهران می‌شود و کتاب‌های حوزه علوم اسلامی که برای چکیده‌نویسی و ... نیاز به فرصت بیشتری دارد، پس از چند روز به خانه کتاب ارسال می‌شود. 

وی اظهار کرد: موسسه پارسا تا این مرحله را در راستای اهدافش تقریبا رایگان یا با هزینه اندک انجام می‌دهد و مهم‌تر آن‌که منابع اسلامی را از مبدأ (ارشاد قم) و با اطمینان از این‌که کتابی از قلم نیفتاده به مجموعه ارزشمند خود می‌افزاید.

بخشی از دستاورد‌های موسسه پارسا
قابل ذکر است در پایگاه پارسا در این 15 سال فعالیت، بیش از 353 هزار عنوان کتاب و مقاله علوم اسلامی به شرح زیر ثبت شده است:
نشریات: 117000نسخه
کتاب: 77000 عنوان
موسسات: 411 باب
نرم افزار: 106 عنوان
مجموعه مقاله: 24102 عنوان
کتابخانه:2037 باب
پدیدآورنده: 77900 نفر

حجت‌الاسلام شمس ادامه داد: موسسه پارسا تاکنون آثار ارزشمندی را در جهت وظایف خود منتشر کرده که کتاب «مرجع عرفان و تصوف» در سه مجلد شامل جلدهای 50، 51 و52 از این مجموعه ارزشمند است. همچنین کتاب «والدلیل» که به زبان عربی است مربوط می‌شود.

وی افزود: انتشار کتاب‌های مرجع به صورت نرم‌افزار در موضوعات گوناگون، انتشار مجموعه‌های موضوعی و تک‌نگاری، در حدود بیست عنوان کتاب‌شناسی نماز، نسخه‌پژوهی، بعثت‌نامه، سفیران رستگاری و ...، از دیگر خدمات این موسسه است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قم عنوان کرد: ایجاد کتابخانه مرجع برای علاقه‌مندان به پژوهش با پنج‌هزار عنوان کتاب در رده مرجع و مجموعه مجلات منتشره کشور و بعضا جهان عرب افزون بر 35 هزار جلد در بیش از هزار عنوان مجله به صورت مبادله، اهدایی يا خريداري دریافت می‌شود. همچنين راه‌اندازی کتابخانه عمومی الزهرا(س) (www.Alzahralib.ir) با بیش از 50 هزار جلد کتاب فهرست نويسی‌شده که به طور تمام‌وقت در روزهای زوج برای بانوان و روزهای فرد برای آقايان به ارایه خدمات می‌پردازد از دیگر دستاوردهای این موسسه به فرهنگ اسلامی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها