چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
درک عبارات صحیفه سجادیه با روش ترکیب کلمات

نویسنده کتاب «معجم الاعراب الفاظ الصحیفه السجادیه» معتقد است: استفاده از روش ترکیب کلمات عربی به مخاطب کمک می‌کند تا دعاهای امام سجاد(ع) را به خوبی درک کند.

دکتر ام‌البنین خالقیان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: کتاب «معجم الاعراب الفاظ الصحیفه السجادیه» ترکیب کلماتی است که امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه به کار برده‌اند. فهم جایگاه و نقش کلمات این کتاب به فهم بهتر عبارات کمک می‌کند. همچنین ترکیب کلمات به مخاطب کمک می‌کند تا راحت‌تر متن ادعیه امام سجاد(ع) را بفهمند و جایگاه هر کلمه در عبارت را به خوبی درک کند. 

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: این کتاب به روش و شیوه معجم «اعراب الفاظ القرآن الکریم» طنطاوی تدوین شده است و برای نخستین بار به عنوان کتابی مرجع، به اعراب تمام صحیفه سجادیه با استفاده از جدول‌ها و کلمات اختصاری پرداخته است. از ویِژگی‌های این کتاب، توضیح مشکل الاعراب کلمات و نیز بیان وجوه مختلف اعرابی در پاورقی است.

نویسنده کتاب «جلوه‌های زیبا شناختی نماز» اظهار کرد: این کتاب به روش جدول‌بندی طراحی شده است، به این معنا که هر کلمه در مستطیلی آورده شده و در پایین آن کلمات رمزگونه و اختصاری نوشته شده است که نقش هر کلمه در جمله را مشخص می‌کند. مخاطب با شناختن نقش کلمات به راحتی می‌تواند معنای آن را دریافت کند. منظور از نقش کلمات فعل، فاعل، مفعول، صفت، قید و دیگر نقش‌هایی است که در یک عبارت می‌توان به کلمات داد. 

وی با بیان این‌که در زبان عربی یک کلمه می‌تواند نقش‌های متعددی داشته باشد، افزود: نقش اصلی هر کلمه در عبارت در متن کتاب آمده و وجوه مختلف اعرابی در پاورقی ذکر شده است.

این استاد دانشگاه الزهرا(س) عنوان کرد: هدف از نگارش کتاب این بود که به مخاطب کمک کند تا با استفاده از ترکیب کلمات امام سجاد(ع) معنای هر عبارت را به خوبی متوجه شود. 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: پیش از این کتاب «معجم الاعراب الفاظ نهج‌البلاغه» از سوی بنیاد نهج‌البلاغه منتشر شده است. این کتاب نیز با ترکیب کلمات هر عبارت، فهم عبارات بیان شده به زبان امیرالمونین(ع) را برای مخاطب آسان‌تر می‌کند.

خالقیان یادآور شد: این دو کتاب در واقع، کتاب‌های مرجعی هستند که به عنوان منبع درسی اختصاصی رشته‌های ادبیات عرب و علوم انسانی استفاده می‌شوند.

کتاب «معجم الاعراب الفاظ الصحیفه السجادیه» به قلم دکتر ام‌البنین خالقیان و همکاری شهربانو صائب‌نیا از سوی بنیاد نهج‌البلاغه و کتاب «معجم الاعراب الفاظ نهج‌البلاغه» به قلم دکتر ام‌البنین خالقیان و همکاری شهربانو صائب‌نیا از سوی مرکز مدیریت مدارس حوزه علمیه خواهران منتشر شده است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها