چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۰
عرضه کتاب‌های انقلاب اسلامی به صورت الکترونیک ضرورت دارد

دوم تا هشتم شهریور ماه هر سال با عنوان «هفته دولت» نامگذاری شده است. به این مناسبت و با هدف بررسی کمی و کیفی آثار مکتوب مرتبط با موضوع هفته دولت به‌ویژه شهید رجایی و باهنر، پای صحبت‌های محمدمهدی رحیمی، معاون فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی نشستیم. وی در این گفت‌وگو به ضرورت عرضه کتاب‌های حوزه انقلاب اسلامی به صورت الکترونیک تاکید کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پس از اعلام عدم کفايت بني‌صدر و عزل او از رياست جمهوري و فرار مفتضحانه او، دشمنان انقلاب اسلامي تلاش خود را در براندازي حکومت اسلامي بيشتر کردند و با توسل به ترور و خشونت گسترده، در صدد از بين بردن مسوولان نظام برآمدند. بدين ترتيب پس از واقعه هفتم تير که طي آن شهيد بهشتي و 72 تن از ياران انقلاب را به شهادت رساندند، اقدام به بمب‌گذاري در دفتر نخست وزيري کردند و در اين واقعه شهيد محمدعلي رجايي رييس جمهور محبوب و مردمي و نيز نخست وزير متفکر و دانشمندش حجت‌الاسلام‌ والمسلمين دکتر محمدجواد باهنر به درجه رفيع شهادت نايل آمدند. براي گراميداشت خاطره اين عزيزان که در حقيقت الگوي ناب دولتمردي در نظام اسلامي بودند، هفته نخست شهريور ماه «هفته دولت » نامگذاري شد.

از آن زمان به بعد نهادها و سازمان‌های مختلفی با برگزاری مراسم‌ مختلف و انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری متعدد سعی در يادآوری خاطرات تلخ و جانگداز آن دوران دارند؛موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی از جمله این مراکز به شمار می‌آید که پرداختن به تاریخ انقلاب اسلامی به‌ویژه زندگی سیاسی و اجتماعی شهید رجایی و شهید باهنر را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است.

محمدمهدی رحیمی، معاون فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در این مرکز توضیح داد: مرکز اسناد انقلاب اسلامی تاکنون کتاب‌های بسیاری با هدف معرفی شهید رجایی و شهید باهنر منتشر کرده است که از آن میان می‌توان به کتاب‌های «زندگینامه سیاسی شهید رجایی»، «زندگینامه سیاسی شهید باهنر»، «سوخته عشق» و «دولت صالحان» اشاره کرد.

وی افزود: هر کدام از این آثار با قلمی متناسب با گروه‌های سنی مختلف به موضوعی متفاوت از این دو شهید می‌پردازند. دانش‌آموزان، دانشجویان و عموم مردم بخشی از این مخاطبان را تشکیل می‌دهند.

معاون فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی ادامه داد: چند سالی است هشتم شهریور ماه که مصادف است با روز شهادت رجایی و باهنر، با عنوان «روز مبارزه با تروریسم» نامگذاری شده است. در این راستا مرکز اسناد انقلاب اسلامی در پنج ماه نخست سال جاری انجام فعالیت‌های جدی در حوزه معرفی بهتر و شفاف‌تر گروهک‌های تروریستی و آشنایی با جنایت‌های آن‌ها را آغاز کرده است که انتشار کتاب نمونه‌ای از این فعالیت‌ها به شمار می‌آید.

رحیمی توضیح داد: «ترکیب التقاط و ترور» عنوان کتابی محسوب می‌شود که گروهک تروریستی فرقان را معرفی می‌کند. این اثر به تازگی از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر و در ایام برپایی بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد.

وی افزود: کتاب «خوابگردها» از دیگر آثار مرکز اسناد انقلاب اسلامی محسوب می شود که با هدف معرفی گروهک تروریستی منافقین خلق تالیف و منتشر شده است. این اثر فردا (6 شهریور) در فرهنگسرای اندیشه با حضور حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان، رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی رونمایی خواهد شد.

معاون فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی عنوان کرد: «صخره سخت» عنوان کتاب دیگری است که به همت این مرکز حدود یک ماه دیگر راهی بازار نشر خواهد شد. این اثر که به بررسی پرونده‌های امنیتی سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی می‌پردازد، اکنون مراحل پایانی آماده‌سازی را سپری می‌کند.

رحیمی با بیان این‌که این مرکز درباره شهید رجایی و شهید باهنر کتاب‌های بی‌شمار دیگری برای نوجوانان و جوانان در دست انتشار دارد، گفت: مجموعه 30 جلدی «تبیین انقلاب اسلامی برای جوانان» از جمله این کتاب‌ها به شمار می‌آید که برخی شخصیت‌ها و حوادث موثر در پیروزی انقلاب اسلامی را معرفی و مفاهیم کلیدی درباره انقلاب اسلامی را بیان می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا آثاری که تاکنون درباره شهید رجایی و شهید باهنر منتشر شده‌اند، توانسته‌اند پاسخگوی نیاز مخاطبان باشند؟» گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر با رویکرد جدید نهادها و مراکز فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از پیش به شخصیت‌های انقلابی به‌ویژه شهیدان رجایی و باهنر اشاره شده است. به‌گونه‌ای که تعداد ناشران بیشتری نسبت به سال‌های گذشته به انتشار کتاب درباره این دو شهید پرداخته‌اند.

معاون فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی اظهار کرد: درست است که کتاب در این حوزه به وفور یافت می‌شود اما متاسفانه دیده شده که محتوای اغلب آن‌ها با سلایق جوانان همسو نیستند. بنابراین، لازم است با استفاده از ابزارها و روش‌های علمی مانند نظرسنجی و پرسش‌های میدانی علاقه‌مندی‌های مخاطبان را شناسایی و متناسب با این علایق به تولید کتاب در این حوزه اقدام کرد.

رحیمی در پاسخ به این سوال که «برای نویسندگان حوزه انقلاب اسلامی چه پیشنهادی دارید تا آثارشان کاربردی‌تر و با استقبال چشمگیر جوانان مواجه شود؟» گفت: زندگی تمام شخصیت‌های انقلابی به دلیل داشتن نکات اخلاقی فراوان قابلیت نگارش در قالب ادبی را دارند. بنابراین، به نویسندگان این حوزه توصیه می‌کنم بیش از پیش به نگارش این نکات در قالب رمان به دلیل تاثیرگذاری فراوان اقدام کنند.

وی ادامه داد: ورود کتاب‌های حوزه انقلاب اسلامی به عرصه الکترونیک و عرضه آن‌ها در قالب فناوری‌های جدید می‌تواند به ترغیب نسل جوان برای مطالعه این آثار کمک شایانی کند. مرکز اسناد انقلاب اسلامی توانسته است تا حدودی زمینه‌های بهره‌مندی از فناوری و ارایه کتاب‌های حوزه انقلاب اسلامی به صورت الکترونیکی را فراهم کند.

معاون فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان این‌که بیش از 17 هزار شهید بعد از 35 سال انقلاب اسلامی با ترور به شهادت رسیده‌اند، اظهار کرد: نگارش فیلمنامه درباره شخصیت‌های انقلابی و گروهک‌های تروریستی از دیگر راهکارهای شناساندن آن‌ها به جامعه به‌ویژه نسل جوان است.

رحیمی توضیح داد: اهالی قلم باید زندگی فردی و سیاسی این شخصیت‌ها را در قالب فیلمنامه‌های غنی ارایه کنند تا فیلمسازان و مستندسازان از این آثار برای تولید فیلم مناسب استفاده کنند. مرکز اسناد انقلاب اسلامی برای تولید فیلمنامه‌های موثر و کاربردی در حوزه انقلاب اسلامی، زمینه‌های برگزاری کلاس‌های مشاوره برای اهالی قلم و هنر را فراهم کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط