سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۶
بنياد نخبگان استاني را فعال كنيد

نويسنده دامغاني راهكار تقويت نويسندگان استاني را شناسايي و جذب استعداد‌هاي شهرستاني در بنياد نخبگان استان‌ها از طريق تاسيس شعبه‌هاي اين بنياد در همه استان‌ها با همكاري سازمان ملي جوانان و آموزش و پرورش دانست.-

حسن ذولفقاري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران( ايبنا)، با بيان اين‌كه بنياد نخبگان از سال 84 فعاليت خود را در تهران و برخي شهر‌هاي بزرگ آغاز كرده است، افزود: اين بنياد در شهرستان‌های  بزرگ شعبه دارد اما به ‌عنوان يك مركز تربيت نخبه بايد در حوزه ادبيات و نويسندگي در استان‌ها نيز فعال شود و فقط به كمك‌هاي مالي و اعطاي وام به اعضاي خود بسنده نكند.

وي با اشاره به ضرورت شناسايي استعداد‌هاي نويسندگي در شهرستان‌ها عنوان كرد: اقدامات برای شناسايي استعداد‌هاي جوانان شهرستاني بسيار محدود انجام می‌شود و نخبگان شهرستاني به‌ویژه با زندگي در روستا‌هاي دور افتاده، فرصتي براي شكوفايي استعداد‌هاي خود پيدا نمي‌كنند.

نويسنده مجموعه كتاب‌هاي «راهنماي آموزش زبان و ادبيات فارسي» با بيان اين‌كه نخبگان روستايي در عرصه فرهنگي اغلب فريادشان به گوش جامعه نمي‌رسد، اظهار کرد: استعداد‌هاي روستايي فقط در زمان‌هایی بسیار نادر نظیر خلق يك موقعيت خارق‌العاده شناسايي مي‌شوند، در حالی که ادبيات جولانگاه بسيار مناسبي براي نويسندگان روستايي است كه فقط بايد زمينه بروز خلاقيت را پيدا كنند.

ذولفقاري درباره فعاليت‌هاي انجمن‌هاي نويسندگي در شهرستان‌ها نیز گفت: انجمن‌هاي نويسندگي در شهرستان‌ها بيشتر به انجام فعاليت‌هاي مناسبتي و تك‌بعدي مي‌پردازند. نهاد‌هاي فرهنگي مانند كانون پرورش فكري كودكان ونوجوانان، حوزه هنري و انجمن‌هاي نويسندگي بايد با تقويت جبهه‌هاي علمي، ادبي، هنري و ساير حوزه‌هاي فرهنگي، استعداد‌هاي جوانان روستايي را در عرصه مكتوب شناسايي كنند.

عضو هيات علمي زبان و ادبيات فارسي دانشگاه تربيت مدرس با بيان اين‌كه فعاليت‌هاي ادبي در عرصه نويسندگي با شناسايي مفاخر فرهنگي و جذب استعداد‌هاي ادبيات استاني تقويت مي‌شوند، عنوان كرد: واقعيت اين ‌است كه استان‌ها بايد براساس شايستگي‌هاي چهره‌های علمي، ادبي و هنري و همچنین اهميت دادن به‌آن‌ها، مورد توجه قرار بگيرند.

نويسنده دامغاني راهكار بروز خلاقيت‌هاي نويسندگي در استان سمنان از جمله شهرستان دامغان را تمركز‌زدايي از تهران و بها‌دادن به نخبگان شهرستاني دانست و افزود: آموزش و پرورش با همكاري سازمان ملي جوانان می‌تواند با برپايي كلاس‌هاي آموزشي پربار و دنبال كردن اين استعداد‌ها براي ظهور توانايي‌هاي فردي، تحولي را در عرصه نويسندگي استاني ايجاد کند.

ذولفقاري با اشاره به اين‌كه استان سمنان مي‌تواند به عنوان مركز ثقل فرهنگي كشور مطرح شود، اظهار كرد: استان سمنان با فقر فرهنگي روبه‌رو نيست و سرشار از استعداد‌هاي ناشناخته در حوزه نويسندگي است که با يك برنامه‌ريزي صحيح، سرمايه‌گذاري فرهنگي و نيازسنجي پژوهشي از مراكز آموزشي استان، به قطب فرهنگي در حوزه ادبيات و نويسندگي كشور تبديل خواهد شد.

عضو انجمن علمي ويراستاران ايران با انتقاد از صرف بودجه‌‌هاي فرهنگي استان در عرصه فعاليت‌هاي عمراني و صنعتي گفت: راهكار تقويت استعداد‌هاي نويسندگي و توجه به نخبگان ادب و هنر شهرستاني، صرف بودجه فرهنگي بلند مدت براي پرورش آنان است.

وي درباره عناوين تازه‌ كتاب‌‌هاي تاليفي خودش نیز گفت: اكنون كتاب«ادبيات مكتب خانه‌اي ايران» و «يكصد منظومه عاشقانه ادب فارسي» در انتظار کسب مجوز انتظارند.

ذولفقاري با بيان‌اين‌كه كتاب «ادبيات مكتب‌خانه‌اي ايران» در سه جلد با موضوع روايت متون آموزشي دوره قاجار تدوين شده است، عنوان كرد: اين كتاب بيش از دو هزار و 600 صفحه دارد و شامل 70 رساله آموزشي در مكتب‌خانه‌هاي زمان قاجار است.

عضو هيات علمي مجمع علمي آموزش زبان و ادبيات فارسي همچنين درباره كتاب «يكصد منظومه عاشقانه ادب فارسي» گفت: اين كتاب صد منظومه عاشقانه را از دوره عنصري (قرن پنجم هجري) تا امروز به تقليد از هفت پيكر نظامي روایت می‌کند. 

حسن ذوالفقاري در سال 1345 در دامغان به دنيا آمد. وي داراي دكتري رشته زبان و ادبيات فارسي از دانشگاه تهران در سال 1375 و استاديار دانشگاه تربيت مدرس است كه از وجود استاداني مانند شفيعي كدكني، مظاهر مصفا، علي شيخ الاسلامي، زرين‌كوب و محمدعلي اسلامي ندوشن بهره برده و سوابقي مانند عضو مدخل‌نگاران بنياد دايره‌المعارف اسلامي، عضو شوراي پژوهشي كتابخانه مجلس شوراي اسلامي تا سال 1381، عضو كميته علمي المپياد ادبي، عضو هيات علمي مجمع علمي آموزش زبان و ادبيات فارسي (از سال 1375 تاكنون) و عضو شوراي گسترش زبان و ادبيات فارسي را در كارنامه خود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط