جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۹
لازمه موفقیت در المپیک، نگاه علمی به مدیریت ورزشی است

رحیم رمضانی‌نژاد، یکی از مترجمان کتاب «مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های ورزشی المپیک» با بیان این‌که موفقیت در بازی‌های المپیک به برنامه‌ریزی و مدیریت علمی نیاز دارد، گفت: تحول در ورزش باید از دانشگاه‌های کشور شروع شود و دانشجویان باید در دوره تحصیل در سازمان‌های مختلف حضور یابند و از نزدیک با مباحث رفتار سازمانی آشنا شوند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، همزمان با آغاز بازی‌های المپیک 2012 لندن و حضور ورزشكاران ایراني در این رقابت جهانی، در گفت‌وگویی با دکتر رحیم رمضانی‌نژاد، استاد رشته مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان، به بررسی کتاب «مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های ورزشی المپیک» و نقش مدیران ورزشی در موفقیت کشورهای حاضر در المپیک پرداختیم.

رمضانی‌نژاد استاد دانشگاه در رشته مدیریت تربیت بدنی و یکی از مترجمان کتاب‌ «مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های ورزشی المپیک» است. به گفته وی چلادورای، یکی از نویسندگان این اثر، سرآمدترین محقق و استاد در رشته مدیریت ورزشی است و آثار زیادی با نگاهی علمی به ورزش منتشر کرده است.

این استاد دانشگاه، کتاب «مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های ورزشی المپیک» را برای دانشجویان رشته مدیریت ورزشی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و همچنین مدیران سازمان‌های ورزشی مناسب دانست و افزود: این کتاب با نگاهی علمی و در سطح دانشگاهی به مسایل مربوط به مدیریت ورزشی و به‌ویژه بازی‌های المپیک می‌پردازد.

وی ادامه داد: در کشورهای دیگر، سازمان‌های وابسته زیادی به کمیته ملی المپیک وجود دارند که از این نظر ایران تفاوت زیادی با آن‌ها دارد و سبب می‌شود بخش‌هایی از این کتاب، به‌ویژه مباحث مرتبط با طراحی ساختار و سازمان‌ها کاربرد زیادی نداشته باشد. این کمبود می‌تواند تلنگری باشد برای سازمان‌های ورزشی که نگاه دوباره‌ای به مدیریت داشته باشند.

نویسنده کتاب «تاریخ تربیت بدنی و علوم ورزشی» در پاسخ به این سوال که «وضعیت ایران را در بخش مدیریت ورزشی چگونه ارزیابی می‌کنید؟» گفت: در بخش تغذیه و مسایل پزشکی جایگاه خوبی داریم و مربیان مطرحی هم در برخی رشته‌ها به کار گرفته‌ایم اما مدیریت ورزشی ما با ضعف روبه‌روست و اغلب نگاهی علمی به این موضوع وجود ندارد.

نویسنده «مدیریت پیشرفته در ورزش» درباره کتاب‌هایی که با نگاهی علمی به مدیریت ورزشی می‌پردازند گفت: آثار زیادی درباره این موضوع نوشته شده‌اند اما مدیران ورزشی هستند که می‌توانند در عمل و تجربه بگویند این آثار تا چه اندازه برای آن‌ها مفید بوده و چه بخش‌هایی از یک کتاب کاربرد لازم را ندارند و مسایل مطرح شده در آن‌ها باید تغییر کنند.

استاد دانشگاه گیلان افزود: در کشورهای غربی کتاب‌های علمی و کاربردی نوشته می‌شوند و مدیران آن‌ها را مطالعه و از مطالب آن استفاده می‌کنند ولی در کشور ما این‌طور نیست و این ضعف در نهایت بر ورزش کشور تاثیر منفی می‌گذارد.

وی کتاب «مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های ورزشی المپیک» را اثری کاربردی دانست و در توضیح محتوای آن گفت: نویسندگان این اثر کوشیده‌اند مطالبی کاربردی را با زبان عام و برای مدیران بنویسند و مسایل مربوط به «رفتار سازمانی» را عملیاتی کنند.

وی معضل رشته تربیت بدنی در دانشگاه‌ها را کم‌رنگ بودن دوره‌های کارورزی دانست و گفت: این مشکل به دلیل ضعف طرح درس در دانشگاه‌هاست. دانشجویان باید مدت زیادی را در دوره‌های کارورزی سپری کنند تا بتوانند مفاهیم را بهتر درک کنند و آن را در جامعه پیاده‌سازی کنند.

نویسنده کتاب «تربیت بدنی در مدارس» ادامه داد: اگر در دوران دانشجویی فرصت کار و آشنایی با محیط‌های ورزشی برای دانشجویان فراهم شود نتیجه بهتری به دست خواهد آمد. دانشجویانی با تجربه‌ای که در دوره تحصیلات تکمیلی رشته مدیریت تربیت بدنی حضور می‌یابند یا آن‌ها که در زمان تحصیل محیط‌های مدیریتی را از نزدیک تجربه می‌کنند درک بهتری از مفاهیم دارند و به استادان دانشگاه‌ هم کمک می‌کنند که کلاس‌های درس را بهتر برگزار کنند.

مولف کتاب «اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش» کشور ما را تئوریک‌محور دانست و اظهار داشت: متاسفانه ما فقط در بخش نظری قوی هستیم و خوب حرف می‌زنیم اما در عمل کارآیی لازم را نداریم. در مقطع کارشناسی ارشد دو واحد کارورزی ارایه می‌شود اما برخی دانشجویان ترجیح می‌دهند کار تحقیقی یا ترجمه انجام دهند و هیچ اجباری برای حضور مستقیم در سازمان‌ها و تجربه مستقیم وجود ندارد.

به عقیده این استاد دانشگاه یکی از مشکلات کشور ما این است که به ورزش قهرمانی بیش از ورزش همگانی اهمیت داده می‌شود و بخش بیشتری از بودجه به ورزش قهرمانی اختصاص می‌یابد. وی با بیان این مطلب افزود: این در حالی است که ورزش خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها خیلی جدی گرفته نمی‌شود و مدیریت در بخش‌های مختلف ورزشی با ضعف روبه‌روست.

وی افزود: ضعف اساسی ما این است که استاد و دانشجو فرصت تجربه مطالبی را که در کلاس مطرح می‌شوند ندارند اما نگاهی به سوابق بزرگان مدیریت جهان چون فردریک تیلور، هنری فایول و گیلبرت نشان می‌دهد که نظریات و آثار علمی تمام آن‌ها پشتوانه عظیم کار اجرایی و عملی داشته است.

دکتر رمضانی‌نژاد موفقیت در بازی‌های المپیک را مستلزم تقسیم‌بندی ورزش‌ها دانست و توضیح داد: در کتاب دیگری که به‌زودی با عنوان «سیاست‌گذاری و توسعه ورزش نخبه» منتشر می‌شود نویسندگان نشان داده‌اند که کشورهای مختلف چه برنامه‌ای برای موفق شدن در بازی‌های المپیک داشته‌اند و این کتاب می‌تواند کمک زیادی به مدیران ایرانی بکند.

وی که بیش از 15 اثر تخصصی ورزشی تالیف یا ترجمه کرده افزود: در این کتاب نشان داده شده که کشورهای موفق، ورزش‌ها را بر اساس شانس مدال‌آوری در المپیک به سه دسته تقسیم کرده‌اند و معتقدند که به هر ورزشی باید به همان میزانی اهميت داده شود که شانس حضور در المپیک و مدال‌آوری را دارد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: باید از دانش کشورهای موفق بهره بگیریم و تمرکز قهرمانی و نخبه بودن را بر ورزش‌های مدال‌آور بگذاریم؛ اتفاقی که در ایران روی نمی‌دهد و برای مثال سرمایه‌ها در ورزشی چون فوتبال صرف می‌شوند که تاکنون نتیجه چشمگیری برای کشور نداشته و این به دلیل ضعف مدیریتی و نگاه غیرعلمی به مدیریت ورزشی است.

کتاب «مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های ورزشی المپیک» اثر پاکیاناتان چلادورای و آلبرتو مادلا با ترجمه مشترک دکتر رحیم رمضانی‌نژاد، همایون فراهانی و نغمه کریمی‌نژاد در 277 صفحه، با شمارگان هزار نسخه و به بهای چهار هزار و 100 تومان از سوی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها