دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۱
افزايش امتياز علمي تاليف كتاب به پويايي حوزه نشر مي‌‌انجامد

مدير گروه كتابداري و اطلاع‌ر ساني سازمان سمت بر اين باور است كه تأليف كتاب در رشته‌هاي علوم انساني چون كتابداري توليد علم غالب محسوب مي‌شود ولي نگارش مقاله چنين جايگاهي ندارد، بنابراين بايد با افزايش امتياز تاليف كتاب در آيين نامه ارتقا و ارزيابي به پويايي حوزه نشر كمك كرد.-

عبدالرضا نوروزي چاكلي مدير گروه كتابداري و اطلاع‌ر ساني سازمان سمت با بيان اين‌كه برخي از كتاب‌هاي كتابداري با هدف آموزشي آن تطابق ندارد، به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: علي رغم اين كه ممكن است عناوين و يا تعداد نسخه‌هاي كتاب‌هاي رشته كتابداري و اطلاع‌رساني بالا رفته باشد اما با وجود اين بسياري از اين كتاب‌ها با هدف آموزشي آن هماهنگي ندارند.

وي افزود: همچنين با توجه به برنامه‌ريزي جديد براي تغيير دروس اين رشته هنوز كتاب مناسب براي آن تاليف نشده و استادان براي درس‌هايي مانند نمايه‌سازي كتاب منابعي ندارند كه به دانشجو معرفي كنند.

مدير گروه كتابداري دانشگاه شاهد ادامه داد: يكي از مسايلي كه موجب رشد هر رشته مي‌شود حوزه نشر است و تنها برنامه‌ريزي دروس نيست؛ زماني برنامه‌ريزي منجر به رشد يك رشته مي‌شود كه در كنارش استاد، انتشارات و نشريات آن رشته نيز درست كار كنند و چنان چه يكي از اين حلقه‌ها آسيب ببيند ساير حلقه‌ها نيز دچار مشكل مي‌شود. 

نوروزي تصريح كرد: كميته برنامه‌ريزي در حال حاضر به صورت مستمر برنامه‌هاي دروس را به روز مي‌كند و تحولاتي را در اين رشته به وجود آورده است، در اين ميان حوزه نشر نيز بايد همت كند و براي دروس جديد اين رشته با برنامه‌ريزي منابع جديدي تأليف كند.

عضو كميته برنامه‌ريزي گروه كتابداري وزارت علوم با اشاره به تأسيس گرايش‌هايي مانند علم سنجي در اين رشته گفت: برخي از گرايش‌ها مانند علم سنجي تنها براي نخستين‌بار است كه در سطح جهان در قالب يك درس ارايه مي‌شود. بايد اين تحولات را ارج نهاد و نبايد منتظر بمانيم تا بر اساس ظرفيت‌هاي استادانمان گرايش ايجاد كنيم بلكه بايد گرايش‌ها را تأسيس كرده و تمام امكانات را براي اين تحولات گردآوري كنيم.

وي اضافه كرد: ما در حوزه كتابداري استادان و فارغ‌التحصيلان بسياري داريم و بايد از اين ظرفيت استفاده كنيم. زماني براي اين رشته 100 عنوان كتاب هم وجود نداشت ولي هم اكنون برخي از ناشران براي اين رشته كتاب‌هاي بسياري چاپ كرده‌اند.

اين استاد كتابداري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به نقش وزارت علوم در پويايي حوزه نشر رشته كتابداري گفت: ما مي‌توانيم در آيين‌نامه ارتقا و ارزيابي وزارت علوم نقش مهمي ايفا كنيم در حال حاضر مقالات علمي پژوهشي، تاليف كتاب و... هر كدام امتيازي دارند، مي‌توان با بالا بردن امتياز تاليف كتاب به اين حوزه كمك كرد.

نوروزي افزود: در علوم انساني نگارش مقاله توليد علم غالب محسوب نمي‌شود بلكه توليد كتاب به عنوان علم غالب معرفي مي‌شود بنابراين اگر مي‌خواهيم حوزه نشر كتابداري را فعال كنيم بايد براي تاليف كتاب‌ها امتياز بيشتري قايل شويم.

وي توضيح داد: گاهي كتابي در اين حوزه چاپ مي‌شود كه كار پژوهشي بسيار سنگيني هم داشته اما به طور مثال تنها 15 امتياز مي‌گيرد، اين جاست كه مولف ترجيح مي‌دهد به جاي تاليف كتاب با زحمت بسيار چند مقاله نوشته و همين امتياز را بگيرد.

نوروزي چاكلي همچنين به كتاب‌هاي ترجمه شده در رشته كتابداري اشاره كرد و گفت: بايد توجه داشت كه هر موضوعي قابليت ترجمه ندارد و هر فردي نمي‌تواند مترجم باشد، ترجمه يك هنر است و تنها كسي مي‌تواند يك كتاب را ترجمه كند كه درك كاملي از موضوع و جملات آن داشته باشد.

وي تصريح كرد: ترجمه منابع‌هاي معتبر جهان مي‌تواند زيربناي بسياري از تحقيقات علمي و پژوهشي باشد بنابراين بايد سعي شود تا تنها افراد واجد صلاحيت و مسلط به زبان انگليسي و دستور زبان فارسي اين كار را انجام دهند.

اين استاد كتابداري با بيان اين‌كه در علوم انساني كار گروهي در الويت نيست و بيشتر كارها فردي است، افزود: بر عكس علوم آزمايشگاهي و علوم پايه، علوم انساني فردگراست و به اعتقاد من ماهيت اين حوزه كار فردي را ايجاب مي‌كند و نبود كارهاي گروهي به دليل ضعف گروه‌هاي آموزشي نيست.

وي تأكيد كرد: كار گروهي زمينه مي‌خواهد و البته هيچ فردي منكر ارزش كار گروهي و تاثير مثبت آن در حوزه نشر نخواهد بود اما بايد تفاوت‌هاي بين حوزه‌ها را نيز در نظر گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها