جمعه ۲۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۹
«بی‌حواس‌ترین زن دنیا» در کتاب‌فروشی‌‌ها دیده شد

نخستین مجموعه شعر منیره حسینی با عنوان «بی‌حواس‌ترین زن دنیا» توسط انتشارات دفتر شعر جوان منتشر شد. اشعار این مجموعه پیرامون مضوعاتی متنوع سروده شده‌اند و برخی از آن‌ها مرگ محور هستند.

حسینی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: این دفتر در برگیرنده 60 قطعه شعر عاطفی سپید سروده شده در فضاهای زنانه است. به عبارت دیگر بیشتر سعی کرده‌ام زاویه دید جدیدی را نسبت به زن ایرانی و ابعاد مختلف زندگی او نشان دهم.

وی ادامه داد: موضوعات مختلف و متنوعی دست‌مایه سرودن این شعرها قرار گرفته است؛ البته حس‌آمیزی این شعرها بالاست و شاید لایه نخستین هر شعر تنها جنبه عاطفی آن‌ها را نشان دهد.

این شاعر افزود: از دیدگاه خودم می‌توانم حس آمیزی بالا، زبان ساده و امروزی این اشعار را جزو ویژگی‌های آن‌ها بدانم.

وی درباره دیگر ویژگی‌هایی که در این سروده‌ها مد نظر داشته است یادآور شد: در این اشعار به کشف، تصویرسازی، تخیل و زبان توجه داشته‌ام. همچنین سعی کرده‌ام هم مخاطب عام و هم مخاطب خاص را مد نظر داشته باشم.

حسینی به سال سرایش این شعرها اشاره و تشریح کرد: این اشعار طی سال‌های 1387 تا 1389 سروده شده‌اند. همچنین ترتیب چینش شعرها به صورتی بود که فضاهای تکراری در کنار یکدیگر قرار نگیرند بلکه تنوع موضوعی در میان اشعار دیده شود.

وی درباره انگیزه‌اش از چاپ این مجموعه اظهار داشت: پیش‌تر شعرهایم را از طریق وبلاگ و حضور در انجمن‌های ادبی منتشر کرده بودم. به‌نظرم هر شاعر باید در یک زمان مناسب کارهایش را به مخاطبان معرفی کند.

این شاعر ادامه داد: از میان حدود 120 قطعه شعر، 60 شعر را برای این مجموعه در نظر گرفتم که به اعتقاد من از کیفیت بالاتری نسبت به سایر سروده‌هایم برخوردار بودند.

وی با تاکید بر این موضوع که کتاب شناسنامه شاعر به حساب می‌آید گفت: انگیزه من از چاپ این کتاب نیز معرفی خودم به اهالی شعر و منتقدان این حوزه بود. این مجموعه دریافت‌های من از شعر امروز را نشان می‌دهد.

حسینی در پایان درباره عوامل موثر در روند شعرش اظهار داشت: مطالعه برای من از اهمیت بسزایی برخوردار است و به نوعی محل کسب ایده و یادگیری تکنیک به حساب می‌آید. از زمانی که بیشتر به مطالعه پرداخته‌ام احساس می‌کنم توانسته‌ام خودم را در شعرهایم پیدا کنم و مفاهیم مدنظرم را بهتر و راحت‌تر با مخاطبان در میان بگذارم.

دو نمونه شعر از این مجموعه:
«من یک زن خوشبختم
و خیابانی که راه مرا دنبال می‌کند
خوشبخت است
و کوچه‌ای که
به گریبان خانه‌ام می‌رسد
خوشبخت است
و تو که هر روز به پنجره اتاقم پیله می‌کنی
یک روز
پروانه‌ای خوشبخت می‌شوی
با این همه
دروغ عنکبوتی‌ست
که مدام
در دهانم تار می‌تند.»

«هر سال
مدرسه‌ها با تولد من باز می‌شوند
و من
چقدر از مرگ می‌ترسم
نکند مدرسه‌ها را تعطیل کنم
و سال‌ها بعد
کسی با الفبای شعرهای من آشنا نباشد.»

منیره حسینی متولد اول مهر 1362 در تهران است. فعالیت جدی او در حوزه شعر از سال 1386 آغاز شده است.

مجموعه شعر «بی‌حواس‌ترین زن دنیا» با طرح جلدی از سعید باباوند در 112 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت سه هزار و 200 تومان توسط انتشارات دفتر شعر جوان منتشر و راهی بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط