دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۱
کلیدی برای ورود انسان به دنیاهای جدید علم

سوزی شیهی در کتابی که ابتدای سال آینده میلادی به بازار خواهد آمد، به آزمایش‌هایی پرداخته که به مثابه کلیدی برای ورود انسان به دنیاهای جدید علم، عمل کرده و او را به جهان مدرن امروز رسانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشرز ویکلی، سوزی شیهی، فیزیکدان و نویسنده، کتاب «موضوع همه چیز: چگونه کنجکاوی، فیزیک و آزمایشات دور از ذهن، جهان را تغییر دادند» را با تاریخچه‌ای شگفت‌انگیز از آزمایش‌هایی که مسیر علم را تغییر داده‌اند، آغاز می‌کند. او در روایتی کوتاه و قابل دسترس، به طور دقیق نشان می‌دهد که چگونه «دیدگاه ما نسبت به کوچک‌ترین اجزای موجود در طبیعت در طول ۱۲۰ سال گذشته به سرعت تغییر کرده است.»

اگرچه دانشمندان در پایان قرن نوزدهم «توافق کردند که موضوع فیزیک، تقریبا کامل شده است»، کشف اشعه ایکس نشان داد که جهان هنوز اسرار بیشتری برای شناختن دارد. مجموعه‌ای طولانی از آزمایش‌ها دنبال شد: حدود سال 1900، ماکس پلانک کار مهمی با «کوانتیزاسیون انرژی» انجام داد، چند سال بعد، هانس گایگر و ارنست مارزدن ساختار اتم‌ها را کشف کردند و اوایل دهه 1910 شاهد کشف پرتوهای کیهانی بودیم.

شیهی در کتاب خود، همچنین اختراعاتی را که با هر کشف ممکن می‌شود، بررسی می‌کند، مانند نیمه‌هادی‌ها، شبکه جهانی وب، تاریخ‌نگاری‌های باستان‌شناسانه و سی‌تی‌اسکن. در مسیر بررسی‌ها در این کتاب، شاهد معرفی‌های جالبی از دانشمندان، از جمله چندین زن که از تاریخ حذف شده‌اند، هستیم (برای مثال، بیبا چاودوری، فیزیکدان هندی در دهه 1930 شواهدی از دو ذره زیر اتمی جدید پیدا کرد).

این کتاب ما را با افرادی آشنا می‌کند که با ترکیبی از نبوغ، پشتکار و شانس، آزمایش‌هایی انجام دادند که مسیر تاریخ را تغییر داد. از کشف بی‌نظیر پرتوهای ایکس در یک آزمایشگاه آلمانی گرفته تا تلاش دانشمندان برای اثبات اشتباه انیشتین (و اثبات ناخواسته درست بودن آن). این آزمایش‌ها نه تنها درک ما را از کیهان شکل دادند، بلکه نحوه زندگی ما را در آن نیز تعیین کردند. این پیشرفت‌ها به ما در اختراع و توسعه تجهیزات پزشکی، کابل‌های فیبر نوری، پنل‌های خورشیدی و پیشرفت‌های بی‌شمار دیگر، کمک کردند.

شیهی در این کتاب با نوشته‌های دقیق و جزئیات تاریخی واضح، کنجکاوی‌ای را که به علم دامن می‌زند، ناامیدی از «آغازها و شکست‌های نادرست» و هیجان یافتن پاسخ‌هایی را که احتمالا پرسش‌های بیشتری ایجاد می‌کند، به تصویر کشیده است.

از دیگر آثار نویسنده این کتاب می‌توان به «دوازده آزمایشی که جهان را تغییر دادند: کشف ماده جهان» اشاره کرد. شیهی استاد دانشگاه‌های آکسفورد و ملبورن است.

«موضوع همه چیز: چگونه کنجکاوی، فیزیک و آزمایشات دور از ذهن، جهان را تغییر دادند» در 320 صفحه، ژانویه 2023 از سوی انتشارات کِناف منتشر شده و به بازار کتاب می‌آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها