جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۲
ظرفیت کافی برای برگزاری جشنواره داستان دینی موجود است

علی‌الله سلیمی، منتقد ادبی تاکید دارد که با توجه به حجم بالا بودن حجم داستان‌های دینی این ظرفیت وجود دارد که جشنواره تخصصی در این حوزه شکل گیرد.

علی‌الله سلیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به سابقه طولانی داستان دینی، عنوان کرد: ادبیات دینی در هر دوره تاریخی تغییر شکل داده؛ امروزه ادبيات دینی ما پوست انداخته و در اصل به یک تحول و نوآوری رسیده است.
 
این منتقد با بیان اینکه ادبیات دینی به‌زودی در جایگاه واقعی خود قرارمی‌گیرد، افزود: نویسندگان ادبیات دینی از مستقیم‌گویی پرهیز می‌کنند و غیرمستقیم به موضوعات دینی می‌پردازند.
 
وی توضیح داد: اکثر کسانی که در حوزه ادبیات دینی کار می‌کنند رویکردشان این است که به صورت غیرمستقیم به موضوع بپردازند. آنها دیگر مثل سابق روایت‌های تکراری را مدام تکرار نمی‌کنند بلکه آدم‌ها را دخیل می‌کنند و شخصیت‌هایی را وارد داستان می‌کنند که معمولی هستند اما دغدغه دینی دارند.انسانی که دغدغه دینی داشته باشد حتی اگر یک زندگی روزمره را روایت کند، آن روایت به داستان دینی تبدیل می‌شود.
 
سلیمی با اشاره به اینکه ادبیات دینی تحول داشته است، بیان کرد: در قدیم قصه‌های دینی را که می‌خواندیم، می‌دیدیم یک سری قصه‌های تکراری است که از روی هم نوشته‌اند. بیشتر این قصه‌های دینی، روایت‌های داستانی و حکایت‌های تاریخی در مورد موضوعات دینی مانند عاشوراست. اکنون قصه‌های دینی که نوشته می‌شوند واقعا داستان هستند. در داستان دینی شخصیت‌پردازی هست و تمام عناصر داستان به خدمت گرفته شده است که همان روایت‌ها و حکایت‌های تاریخی در قالب داستان و رمان نوشته و منتشر شود.
 
نویسنده «قصه‌های ۵۷»، با تاکید بر اینکه ظرفیت کافی برای برگزاری جشنواره داستان دینی وجود دارد، گفت: به صورت پراکنده اتفاقاتی به شکل جشنواره در این حوزه دارد رخ می‌دهد. داستان دینی به اندازه کافی داریم و امیدواریم جشنواره داستان دینی شکل گیرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها