شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
نوشتن برای نوجوانان دستورالعمل جادویی ندارد

الهام امجدیان، نویسنده کتاب «دفتر جادویی» معتقد است که نوشتن برای گروه سنی کودک و نوجوان دستورالعمل خاص و جادویی ندارد؛ بلکه شناخت دنیای آنها و آشنایی با ذائقه‌شان باعث می‌شود خواننده از طریق داستان با شخصیت‌ها و ماجراها هم‌ذات‌پنداری کند و جذب اثر شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، الهام امجدیان که پیش از این رمان «دیدار با قبیله مرگ» را برای نوجوانان نوشته بود، امسال با رمان «دفتر جادویی» منتشرشده از سوی انتشارات قدر ولایت در سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد. رمان «دفتر جادویی» مانند اثر دیگر این نویسنده با موضوع سبک زندگی ایرانی‌اسلامی نگاشته شده است. نویسنده قرار است با محوریت این موضوع چندین جلد دیگر از این مجموعه را به‌زودی منتشر کند. به همین منظور با امجدیان گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

- رمان «دفتر جادویی» مانند کار قبلی به سبک داستان‌های مدرسه‌ای نگاشته شده است؛ چرا؟
این ژانر از ژانرهای محبوب و پرطرفدار در دنیاست و متأسفانه در ایران بیشتر کارهای مربوط به داستان‌های مدرسه‌ای ترجمه هستند و شاید برای خواننده کودک و نوجوان که درکی از مدارس غربی و خارج از ایران ندارد خیلی جذابیتی نداشته باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتم مجموعه‌ای از داستان‌های مدرسه‌ای را که برخاسته از تجربیات شخصی تدریس من در مدارس دخترانه و پسرانه است بنویسم.

- کودک و نوجوان امروز دوران کودکی پیچیده‌ای دارد. آیا شناخت این نکته را برای رمان‌نویسی برای این گروه سنی مهم ارزیابی می‌کنید؟
بله؛ همان‌طور که گفتید کودک و نوجوان امروز دنیای پیچیده‌ای دارد و قطعا بدون شناخت و آشنایی با دنیای کودکانه امروز نمی‌توان اثری باب میل خواننده خلق کرد. نوشتن برای گروه سنی کودک و نوجوان دستورالعمل خاص و جادویی ندارد که بگوییم اگر این‌ها را رعایت کنید قطعا خواننده به کتاب توجه زیادی می‌کند؛ بلکه این شناخت دنیای کودک و نوجوان است که باعث می‌شود خواننده از طریق خواندن داستان با شخصیت‌ها و ماجراها هم‌ذات‌پنداری کند و جذب اثر شود.

- رمان نثر و زبان ساده‌ای دارد. این سادگی از گروه سنی هدف می‌آید یا دلیل دیگری دارد؟
وقتی برای یک گروه سنی خاص، کاری در حال انجام است باید همه شرایط را در نظر گرفت که یکی از این شرایط، دایره لغت و واژگان خواننده است. با توجه به گروه سنی این اثر که ۱۳ سال است، قطعا با خواننده‌ای روبه‌رو هستیم که دایره لغات محدودتری نسبت‌به بزرگسالان دارد و با کتاب‌هایی که به زبان ساده‌تر نوشته شده‌اند ارتباط بهتری برقرار می‌کند و درک مطالب برای او راحت‌تر است؛ البته این کار بسیار دشوار است.

- ایده اولیه کار از کجا شکل گرفته است؟
شخصیت‌ها که همه برخاسته از تجربه زیسته من در مدارس بودند؛ حتی معلم داستان هم خانم حیدری، معلم کلاس پنجم من بود که شخصیت او در ذهن من، والا و دوست‌داشتنی است؛ اما ماجرای دفتر، تخیلی بود که می‌خواستم این شخصیت‌ها و تجربیات شخصی‌ام در مدرسه را با آن به هم وصل کنم.

- رمان «دفتر جادویی» چقدر برخاسته از تجربیات شماست؟
همان‌طور که گفتم، رمان خیلی زیاد متأثر از تجربه‌های شخصی‌ام است. من با شخصیت‌ها در مدرسه زندگی کردم و ماه‌ها در کنارشان بودم.

- از مجموعه «سبک زندگی» اثر دیگری در دست نگارش دارید؟
بله؛ با توجه به اینکه زندگی امروز به سمت مصرف میل می‌کند و کودک امروز در دنیای مصرفی در حال غرق‌شدن است، کار بعدی را بر این موضوع متمرکز کردم و امیدوارم به زودی رمان «سفر جادویی» در اختیار خواننده کودک و نوجوان قرار بگیرد. در رمان «دفتر جادویی» خانواده و مدرسه نقش پررنگی دارد؛ در حالی که در دنیای امروز، نوجوانان فردیت بیشتری دارند و روزمره‌شان با فضای مجازی گره خورده است.

- به نظر شما نوجوانان امروز چقدر می‌توانند با این رمان ارتباط برقرار کنند؟
نوجوان امروز به جز فضای مجازی در دنیای واقعی هم دارد زندگی می‌کند و فضای مجازی بخشی از زندگی اوست: نه همه! چرا فکر می‌کنیم اگر رمان و داستانی در فضای مجازی و وحشت و... نباشد برای او جذاب نیست؟! نوجوان امروز آن‌قدر توانمند شده است که در دو دنیای واقعی و مجازی به خوبی در رفت‌وآمد است. با توجه به توانایی مخاطب و شناختی که از آن دارم، در این اثر سعی کردم از بازی‌هایی استفاده کنم که خواننده نوجوان در زندگی روزمره و ارتباط با هم‌سالان و در جمع خانواده آن را انجام می‌دهد و بسیار هم از آن لذت می‌برد: مانند بازی جرأت یا حقیقت.


سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ با شعار «آینده خواندنی است» در مصلای امام خمینی‌(ره) برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها