دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
نیازمند افراد فرهنگ دوست و سرمایه‌گذار برای حوزه‌ فرهنگ و نشر کتاب هستیم

مدیر کتاب‌فروشی باران گفت: نیاز به افراد خوش درک و فرهنگ دوست و دارای تمکن مالی مناسبی هستیم تا در حوزه‌ فرهنگ و نشر کتاب، سرمایه‌گذاری کنند.

حسن تاج دینی، مدیر کتاب‌فروشی باران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، گفت: به نظرم جای کتاب‌فروشی در نمایشگاه نیست. نمایشگاه جای به نمایش‌ درآمدن تازه‌های نشر است تا فروش کتاب؛ غیرازاین، باید دیدارگاهی باشد که آفرینش‌گران بتوانند به سهولت با یکدیگر و هم‌چنین جماعت مخاطبان، ارتباط برقرار کنند.

وی در روزهای نمایشگاه کتاب 1402 که هم به‌صورت حضوری و هم مجازی در حال برگزاری است، اظهار کرد: برپایی چنین رویدادی در هر دو صورتش(حضوری و مجازی)خوب است؛ اما باید تسهیلاتی هم برای مراکز استان‌ها فراهم کرد تا به شکل حضوری و ملموس، خوانندگان شهرستانی بتوانند کتاب را ورق بزنند و از محتوای آن سر دربیاورند.

تاج دینی با اشاره به اینکه کتابفروشی باران هنوز نوپا است و تصمیم‌گیری برای حضور در نمایشگاه کتاب اندکی زود است؛ بر ضرورت بسترسازی برای توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی تأکید کرد و گفت: اگر بخواهم از بسترسازی به‌طور خلاصه صحبت کنم؛ باید عوامل بنیادینی چون گنجاندن ساعت مطالعه و رونق دادن به کتاب‌خانه‌های مدارس، ایجاد فضای گفت‌وشنود در میان بچه‌ها و شکل‌گیریِ اوقات فراغت در زندگی را مدنظر بگیریم.

وی افزود: تا زمانی که زندگی در میان پنجه‌ اقتصاد اسیر است، نمی‌توان از بخش‌های دیگر زندگی سخن گفت. مطالعه، همان‌طور که با بستر مناسب فرهنگی و اجتماعی و سیاسی در ارتباط است، بی‌نهایت با مسئله‌ای به نام درآمد و معاش خانواده درگیر است. نان‌آوری که برای تأمین مایحتاج اولیه‌ زندگی، رنگ آسودگی را نمی‌بیند، چه طور ممکن است به مطالعه و اندیشیدن مشغول شود؟

تاج دینی ادامه داد: بنابراین، مطالعه را نمی‌توان به یک عنصر جدا از این مسائل تقلیل داد. زنجیره‌ حیات انسانی، قابل‌تفکیک نبوده و نیست.

وی سپس، گفت: صرفاً با تشکیل نمایشگاه، نمی‌توان فرهنگ مطالعه را ارتقا داد. پیش از این از زنجیره‌ای صحبت کردم و کنش مطالعه را بدون در نظر گرفتن آن بسترها، بی‌نتیجه می‌دانم.

مدیر کتاب‌فروشی باران در ادامه، اظهار کرد: در یک چشم‌انداز کلی، وضعیت مطالعه در استان خودمان، جدا از مسائل کشوری نیست. همان کمبودها و دغدغه‌های عمومی، در اینجا هم با عریانی بیش‌تر خود را نشان می‌دهد.

این فرهنگی بازنشسته و فروشنده کتاب، افزود: در زمینه‌ چاپ و نشر، استان ما یکی از فقیرترین استان‌های ایران است. شما وقتی خوب نگاه می‌کنید، می‌بینید حتی یک نشر حرفه‌ای در اینجا به چشم نمی‌خورد؛ بنابراین ما نباید در چنبره‌ احساسات گرفتار شویم و از عالم واقع دور بمانیم.

وی در پایان تأکید کرد: این استان نیاز به افراد خوش درک و فرهنگ دوستی دارد که از تمکن مالی مناسبی هم برخوردار باشند تا در حوزه‌ فرهنگ و نشر کتاب، سرمایه‌گذاری کنند. گرگان، از این نظر، شهر محرومی است. هیچ‌کدام از افرادی که داعیه‌دار روشن‌فکری هستند، حاضر نیستند از منافع فردی‌شان چشم بپوشند تا زندگی جمعی در سایه‌ درک متقابل، توسعه یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها