سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۶
کتاب «آبی کوچولو» به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به چاپ دوم رسید

مهشید مجتهدزاده، مترجم کتاب «آبی کوچولو» گفت: با خرید کتاب‌های خوب کتابخانه‌ها رونق می‌گیرند و خواندن کتاب در محیط کتابخانه ترویج می‌یابد.

مهشید مجتهدزاده در حاشیه ششمین‌روز نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، خبر از تجدیدچاپ کتاب «آبی کوچولو» داد که با ترجمه او از سوی کتاب‌های شکوفه (کودک‌ونوجوان انتشارات امیرکبیر) منتشر شده بود. مجتهدزاده علاوه بر کار برای کودکان در حوزه تألیف و ترجمه، در یکی از کتابخانه‌های عمومی تهران نیز مشغول به فعالیت است.

این مترجم درباره اهمیت حرکت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: خوشبختانه چند سالی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به بخش کودک و نوجوان اهمیت بیشتری می‌دهد و با خرید کتاب‌های خوب تألیفی و ترجمه، کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور را تغذیه می‌کند.

وی افزود: پیرو همین موضوع، چند وقتی است که این نهاد آثار چاپ‌شده کتابداران و کارکنانش را خریداری می‌کند و من این اقبال را داشتم که پنج عنوان از کتاب‌هایم - یک اثر تألیفی و چهار اثر ترجمه- برای کتابخانه‌های عمومی خریداری شود. کتاب «آبی کوچولو» که برای اولین‌بار در سال ۸۹ از سوی انتشارات امیرکبیر چاپ شده بود به همت نهاد خریداری شده و به چاپ دوم رسید و فرصتی یافت تا دوباره توسط کودکان خوانده شود.

مجتهدزاده درباره داستان این اثر گفت: «آبی کوچولو» داستان دخترک آبی‌پوشی است که خانه‌اش را گم کرده است و پسرک داستان قصد دارد با گرفتن نشانی‌هایی از محل زندگی دخترک، خانه او را پیدا کند. این کتاب را گی چپمن نوشته و تصویرگری کرده و از ایده بکر و تصاویر زیبایی برخوردار است.

این کتابدار به حضور پررنگ کودکان و نوجوانان در کتابخانه‌های عمومی اشاره و بیان کرد: خوشبختانه به عنوان کتابدار هر روز شاهد مراجعه زیادی از کودکان و نوجوانان به کتابخانه هستم. گاهی بعضی از اعضا سراغ کتاب‌هایی را از ما می‌گیرند که نشان می‌دهد بچه‌های ما به دلیل استفاده از شبکه‌های مجازی و اجتماعی چقدر به‌روز هستند و از کتاب‌هایی که نوشته یا ترجمه می‌شوند مطلع‌اند. البته این موضوع به نوعی کار و مسئولیت نویسندگان و مترجمان و حتی ناشران را برای انتخاب و چاپ کتاب‌های خوب دشوارتر می‌کند.
وی درباره مسئله چگونگی افزودن کتاب به کتابخانه‌ها توضیح داد: کتاب‌ها توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از ناشران خریداری می‌شود. گاهی اعضای کتابخانه و افراد غیرعضو هم کتاب‌هایی را به کتابخانه اهداء می‌کنند. به‌شخصه به دلیل آشنایی با اهالی قلم و ناشران، گاهی برای اهدای کتاب دست به دامن این دوستان می‌شوم. به طور مثال دو سال پیش به مناسبت هفته کتاب به کوشش اهالی قلم و ناشران تعداد صد جلد کتاب به کتابخانه اهداء شد که همین‌جا لازم می‌دانم بار دیگر از آن عزیزان و دیگر افراد فرهیخته‌ای که با اهدای کتاب باعث غنی‌شدن منابع کتابخانه‌ها و ترویج مطالعه می‌شوند، تشکر کنم.

مهشید مجتهدزاده در پایان از حرکت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای تشویق کارکنان و کتابداران به فعالیت در حوزه تولید و تألیف کتاب، ابراز خرسندی کرد و گفت: با خرید کتاب‌های خوب کتابخانه‌ها رونق می‌گیرند و خواندن کتاب در محیط کتابخانه ترویج می‌یابد.
 
آثار دیگر مهشید مجتهدزاده عبارت‌اند از: ترجمه‌های «سه غول»، «من از تو بهترم»، «سوزان می‌خندد» و کتاب تألیفی «مامان امتحان دارد».


سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ با شعار «آینده خواندنی است» در مصلای امام خمینی‌(ره) برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها