یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
برگزاری نمایشگاه مجازی مکمل خوبی برای نمایشگاه کتاب تهران است

مدیر نخستین نشر استان ایلام گفت: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در کنار برگزاری فیزیکی آن، مکمل خوبی برای نمایشگاه کتاب تهران است و بدون شک برای ناشرانی که قادر به شرکت در این نمایشگاه نیستند، فرصت مناسبی برای معرفی کتاب‌هایشان فراهم می‌شود.

عباس صیدی کلهر در گفت و گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام گفت: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در کنار برگزاری فیزیکی آن، مکمل خوبی برای نمایشگاه کتاب تهران است و بدون شک برای ناشرانی که قادر به شرکت در این نمایشگاه نیستند، فرصت مناسبی برای معرفی کتاب‌هایشان  فراهم می‌شود.
 
وی با اشاره به تأسیس نخستین مرکز نشر در استان ایلام گفت: درسال ١٣٧٦از آنجا که همواره دغدغه تأسیس و راه‌اندازی انتشارات در استان داشتم، برای دریافت پروانه نشر، اقدام کردم و در همان سال‌های دهه هفتاد، توانستم با دریافت مجور نشر «برگ آذین» نخستین کتاب‌های منتظر برای نشر، را در استان چاپ و منتشر کنم.
 
وی ادامه داد: دو سه سال پس از فعالیت این مرکز نشر، با مدیریت اینجانب، ده‌ها عنوان کتاب از نویسندگان و مؤلفان استانی چاپ و منتشر شد و سپس در دهه هشتاد،مراکز نشر دیگری در استان مجوز فعالیت دریافت کردند.
 
بالا بودن هزینه‌های حضور در نمایشگاه کتاب تهران برای ناشران ایلامی 

مدیر نشر برگ آذین ادامه داد: در دهه هشتاد چندبار به نمایشگاه کتاب تهران دعوت شدم؛ اما متأسفانه به دلیل هزینه‌های زیاد و مخارج رفت و آمد و پرداخت حق‌الزحمه به غرفه‌داران و سایر هزینه‌های دیگر، نتوانستم به نمایشگاه کتاب تهران بیایم  و غرفه‌ای داشته باشم.
 
وی ادامه داد: اغلب ناشران استان ایلام به جز تعدادی محدود، به دلیل بالابودن هزینه‌های شرکت در نمایشگاه کتاب تهران، موفق به شرکت در نمایشگاه نشده‌اند.
 
این نویسنده و فعال فرهنگی ادامه داد: از این رو بانیان و مدیران فرهنگی استان به ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان باید با ارائه راهکارهای حمایتی و برنامه محور با نگاه ویژه به چرخه نشر کتاب استان که هم اکنون در گوشه‌ای از جریان فرهنگی این کشور، درحال فعالیت است، تلاش کنند تا ناشران از چالش‌های اقتصادی و فرهنگی، خارج شوند.
 
 
مؤلف کتاب «فرایند کتاب نویسی و نشر آن» گفت: تا زمانی که زمینه حضور آسان و کم هزینه ناشران در نمایشگاه کتاب تهران فراهم نباشد، می‌توان با دو بار برگزاری نمایشگاه کتاب استانی در سال با حضور ناشران برجسته کشور، این آسیب را جبران کرد.
 
وی ادامه داد: از سویی دیگر می‌توان با راه‌اندازی نمایشگاه دائمی کتاب استان و حضور فصلی ناشران استان برای ارايه تازه‌های نشر خود، به رفع کردن این خسران اقدام کرد.
 
مؤلف کتاب «فراگرد تکامل فرهنگی» گفت: عدم حضور اغلب ناشران ایلامی در نمایشگاه کتاب 1402 ، بدون شک آسیب بزرگی به چرخه فرهنگی و نشر استان می زند، زیرا توزیع کتاب موجب گسترش فعالیت ناشران و معرفی مؤلفان و تقویت اقتصاد آنان خواهد شد که متأسفانه ما از این نعمت محروم هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها