چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
هر چه جوایز ملی گسترده‌تر شوند نویسنده‌ها و فضای رشد آنها بالنده‌تر می‌شود

کتاب «کلاس مخفی» به قلم محمدکاظم اخوان یکی از آثار داستانی گروه کودک و نوجوان است که به مرحله نهایی داوری چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران راه یافته است. اخوان درباره اثرگذاری جوایز بر دیده شدن آثار کودک و نوجوان گفت: جوایز می‌توانند از طریق داوری و رسانه جامعه را به این سمت هدایت کنند که مردم آثار خلاقه ادبی و هنری را ببینند و به آن توجه کنند. قطعا هر چه این جوایز دولتی، ملی و خصوصی با هر نگاه و انگیزه‌ای گسترده‌تر شوند، فضایی که لازم است نویسنده در آن رشد کند و اثر بیافریند بالنده‌تر می‌شود؛ خصوصا در ارتباط با کودک و نوجوان.

محمدکاظم اخوان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره موضوع کتاب خود گفت: «کلاس مخفی» یک داستان فانتزی یا شاید فانتزی مدرن است بر اساس واقعیت‌های زندگی نوجوانانی که در آستانه انتخاب رشته تحصیلی هستند. من برهه‌ای را تجربه کردم که پسرم در چنین موقعیتی قرار گرفته بود و می‌خواست انتخاب رشته کند و درگیر این بود که نهایتا علاقه‌ و آینده‌اش چیست. ایده داستانم از همین ماجرا به ذهنم متبادر شد. از این مسئله سوژه گرفتم که بحث انتخاب رشته در زندگی نوجوانان مهم است؛ اینکه هر دانش‌آموزی در آن موقعیت خاص چطور به آینده‌اش نگاه می‌کند، آینده‌اش را پول می‌سازد یا علاقه. داستان از همین قرار است که خانواده شخصیت اصلی می‌خواهند او یک رشته پول‌ساز مثل مهندسی و پزشکی را انتخاب کند؛ اما خودش علاقه دیگری دارد که ادبیات خلاقه مثل داستان است و می‌خواهد یک نویسنده شود.
 
وی نظر خود را درباره سوژه‌یابی نویسندگان از زندگی روزمره این‌طور بیان کرد: زندگی پر از سوژه است. سوژه برای نویسنده‌ای که نگاه تیزبینی داشته باشد و تأمل کند، در هوا موج می‌زند. نهایتا ذهن متفکر و خیال‌پرداز و داستان‌پرداز خلاق آن نویسنده و شاعر است که می‌تواند هر ایده‌ای را در هوا شکار کند. فضای اطراف ما پر از ایده‌هایی است که خیلی‌هایشان حتی دیده نشده‌اند. مسئله گرفتن ایده از محیط و آدم‌ها و وقایع مهم است. هر چه دامنه مطالعه وسیع‌تر و متنوع‌تر باشد، نویسنده می‌تواند ایده‌های زندگی روزمره خود یا بقیه را بهتر ببیند. ممکن است یک ایده را هزار نویسنده دیگر هم کشف کرده باشند؛ ولی با توجه به شرایط زیسته، نویسنده‌ها آن را به شکل متفاوتی خواهند نوشت که نمونه‌هایش در ادبیات دنیا زیاد است.
 
اخوان درباره چرایی انتخاب ژانر فانتزی برای داستان «کلاس مخفی» گفت: ادبیات خلاقه هیچ‌وقت نمی‌تواند از تخیل و فانتزی دور باشد. حتی رئال‌ترین داستان‌ها هم لزوما باید با تخیل و نگاه متفکری آمیخته باشند. هیچ داستان و فعالیت خلاقه ادبی‌ای نمی‌تواند از تخیل دور باشد؛ حالا گاهی شما این تخیل را پررنگ‌تر می‌کنید به واسطه ظرفیت سوژه یا دغدغه خودتان یا کمرنگ می‌کنید.
 
محمدکاظم اخوان به اثرگذاری جوایز ملی بر دیده شدن آثار کودک و نوجوان اشاره و بیان کرد: اصولا جایزه از منظر نگاه آگاهانه و حمایتی و قدرشناسانه، در حوزه هنر و ادبیات مؤثر است. جوایز می‌توانند از طریق داوری و رسانه جامعه را به این سمت هدایت کنند که مردم آثار خلاقه ادبی و هنری را ببینند و به آن توجه کنند. مهم‌ترین وظیفه هر مسابقه و داوری و رسانه‌ای این است. پس قطعا هر چه این جوایز دولتی، ملی و خصوصی با هر نگاه و انگیزه‌ای گسترده‌تر شوند -کما اینکه در کشورهایی که ادبیات خلاقه پیشرفته و شناخته‌شده‌ای دارند هم وجود دارد- فضایی که لازم است نویسنده در آن رشد کند و اثر بیافریند بالنده‌تر می‌شود؛ خصوصا در ارتباط با کودک و نوجوان.

وی در پایان گفت: ادبیات کودک و نوجوان این فانتزی، تخیل و طنز متخیل را بیشتر دارد. هر چه خواننده ادبیات کودک و نوجوان با خواندن داستانی سرخوش‌تر شود، آن اثر موفق‌تر بوده است. ادبیات به دنبال لذت خوانش است. معیار ادبیّت و خلاقیّت همین لذت خوانشی است که به خواننده تزریق می‌کند و بر ذهنش اثر می‌گذارد. اثرگذاری کتاب‌ها درواقع می‌شوند راهنمای پنهان زندگی مخاطب بویژه کودک و نوجوان بدون آنکه آن کتاب‌ها چیزی را تحمیل کرده باشند.

کتاب «کلاس مخفی» را انتشارات پیدایش در 160 صفحه و با قیمت 38،000 تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها