دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۱
شعری که با نگاه جشنواره سروده شود، زیبا نیست!

غلامرضا بکتاش، شاعر کتاب «قلب کوه از سنگ نیست» گفت: به شاعران جوان توصیه می‌کنم، با نگاهی خلاقانه‌تر به سمت سرودن شعر بروند و فقط سفارشی ننویسند. شعری که با نگاه جشنواره سروده شود، زیبا نیست؛ بنابراین شاعران جوان باید ریزه‌کاری‌های شعر کودک و نوجوان را یاد بگیرند و شعرهایی بنویسند که جواب سوال‌های فلسفی کودکان امروز باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، غلامرضا بکتاش از چند سال زمان بردن برای چاپ «قلب کوه از سنگ نیست» گفت و عنوان کرد: کتاب منتخب، چهل‌امین اثرم است. بعد از سرودن اشعار تقریبا یک یا دو سال در انتشارات سروش منتظر چاپ بودم. این صرف زمان بیشتر به این دلیل بود که در بهترین حالت به چاپ برسد.
 
نامزد جایزه شعر فجر درباره درون‌مایه «قلب کوه از سنگ نیست» بیان کرد: اشعار نگاه توحیدی دارند. شعرهایی که با توجه ویژه به خالق جهان برای کودکان دبستانی سروده شده‌اند. در هر شعری به دنبال خالق جهان گشتم و او را ستایش کردم. در این کتاب با نگاهی کودکانه به خالق نگاه کردم و سعی کردم موضوعی از نگاه کودکان پنهان نباشد.
 
وی ادامه داد: در گذشته کتاب دیگری با موضوع توحیدی در انتشارات مدرسه منتشر کردم؛ اما موضوع کتاب «قلب کوه از سنگ نیست» متفاوت‌ است. در این کتاب اشعار به خداوند و آفرینش جهان می‌پردازد و در تمام سروده‌ها مضامین حول قدرشناسی و قدردانی از خالق جهان است.
 
بکتاش چند بیت از این اشعار را خواند و افزود: «ابر از تو می‌گوید / باد از تو می‌گوید / باران که می‌بارد / نام تو  می‌روید.» در تمام سروده‌ها به این نتیجه می‌رسیم که تمام مخلوقات تسبیح‌گوی خداوند هستند. او بهترین کارگردان جهان است. در تمام اشعار همه اتفاقات به همین موضوع ختم می‌شود. این کتاب، کتاب شکرگزاری است و توجه به آنچه که می‌بینیم، می‌شنویم و می‌گوییم.
 
شاعر «قلب کوه از سنگ نیست» از نحوه انتخاب داوران در جشنواره شعر فجر گفت و ادامه داد: تقریبا چهار دوره در جشنواره شعر فجر داور بودم و می‌دانم که هر کتاب با اجماع نظر داوران انتخاب می‌شود. ممکن است یک داور از کتابم خوشش بیاید؛ اما نمی‌توان گفت که چون کتابم نامزد شده، یعنی شعرم بی‌نقص است!

بکتاش در توضیح ویژگی‌های کتابش گفت: در این کتاب زبان شعر، زبان کودکانه و شاعرانه است. در 35 سال تجربه کاری که داشتم، سعی کردم نگاه شاعرانه-کودکانه را چاشنی آثارم قرار دهم. اشعار این کتاب برای کودکان امروز نوشته شده و این خیلی مهم است که بتوانیم برای کودکان امروز بنویسیم.
 
وی به شاعران جوان توصیه کرد که نگاهی خلاقانه داشته باشند و در این راستا گفت: به شاعران جوان توصیه می‌کنم، با نگاهی خلاقانه‌تر به سمت سرودن شعر بروند و فقط سفارشی ننویسند. شعری که با نگاه جشنواره سروده شود، زیبا نیست؛ بنابراین شاعران جوان باید ریزه‌کاری‌های شعر کودک و نوجوان را یاد بگیرند و شعرهایی بنویسند که جواب سوال‌های فلسفی کودکان امروز باشد.
 
بکتاش در انتها گفت: جشنواره شعر فجر همواره حامی شاعران جوان بوده و به شاعران خلاق کمک می‌کند. از این رو، توصیه می‌کنم شاعران شعر بنویسند و خارج از نگاه جشنواره‌ای زیبا کار کنند. در آن زمان ممکن است آثارشان به جشنواره راه پیدا کند؛ اگر شعری با نگاه جشنواره‌ای بنویسیم، نه به جشنواره راه پیدا می‌کند و نه شعر خوبی می‌شود! شعر خوب از اجماع داوران جشنواره پنهان نمی‌ماند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها