سه‌شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳
قانون مرجعیت وزارت ارشاد برای صدور مجوز تاسیس کتاب‌‌فروشی احیاء شد

یاسراحمد‌وند از اعلام فراخوان صدور مجوز برای کتابفروشی‌‌ها در سامانه جامع ناشران و کتابفروشان طی روزهای آتی خبر داد که هدف اصلی آن بهره‌مندی کتابفروشان از تعرفه‌های فرهنگی و معافیت مالیاتی پیش‌بینی شده در قانون است.

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به بند22 ماده 2 قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: طبق این قانون صدور مجوز تأسیس یا انحلال مراکز، مؤسسات و مجامع فرهنگی، مطبوعاتی، خبری، هنری، سینمایی، سمعی و بصری و مؤسسات‌ انتشاراتی و تبلیغاتی در کشور و نظارت بر‌‌فعالیت‌های آن‌ها همچنین ناشران و کتاب‌فروشان در چهارچوب ضوابط و مقررات مربوط ازسوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود.
 
وی ادامه داد: قانون صدور مجوز  تاسیس و انحلال کتابفروشی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی سال‌های مختلف مورد توجه نبوده است. با توجه به این قانون و آئین‌نامه اجرایی تبصره بند‌ج ماده 92 قانون برنامه ششم توسعه، بهره‌مندی از تعرفه‌های فرهنگی و دیگر تسهیلات، منوط به دریافت مجوز از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی است. پروانه فعالیت برای متقاضیان تاسیس کتابفروشی از وزارتخانه و پروانه كسب از اتحاديه صادر می‌شود.
 
وی ادامه داد: طبق بند ل ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم، پروانه تأسیس، بهره‌برداری، فعالیت یا مجوز فعالیت یا عناوین مشابه که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ یا یکی از واحدهای ستادی یا استانی و یا شهرستانی ـ صادر شده بود، مشمول معافیت خواهد بود.
 
احمدوند با بیان اینکه با توجه به همه این موارد لازم است که کتابفروشان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مجوز داشته باشند، توضیح داد: برای اینکه این کار یک فرآیند سخت و مشکل‌آفرین برای کتابفروشان نباشد، به زودی فراخوان اولیه برای ثبت‌نام و بهره‌مندی از تعرفه‌های فرهنگی اعلام می‌شود. کسانی که از اتحادیه مجوز دارند پس از ثبت‌نام، اطلاعات خود را بارگذاری می‌کنند و مجوز آن‌ها نیز به صورت الکترونیکی صادر خواهد شد. ‌
 
به‌گفته معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فراخوان اولیه مجوز طی روزهای آینده ازطریق سامانه جامع ناشران و کتابفروشان صادر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها