چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰
برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه نیازمند بسیج همگانی هستیم

سیدمحمد حسینی، مطالعه و تفکر را از مولفه‌های رشد، ارتقاء فرهنگی، سعادت جامعه بشری و جاودانگی دانست و گفت: امروز نیازمند بسیج همگانی و اقدامات جهادی برای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سطوح مختلف جامعه هستیم.

سیدمحمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس جمهور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی، به آموزه‌های دینی و توصیه بزرگان و اندیشمندان درباره انس گرفتن با کتاب اشاره کرد و اظهار کرد: انس با کتاب، موضوع بسیار با ارزشی است.  رهبر فرزانه انقلاب، اهتمام ویژه‌ای به امر کتابخوانی دارند. از تاکیدات ایشان است که امروز کتابخوانی و علم‌آموزی نه‌تنها یک وظیفه ملی که یک واجب دینی است. 

معاون رئیس جمهور دوران کودکی و نوجوانی را برای آشنایی با لذت مطالعه و یادگیری، دورانی طلایی توصیف کرد و گفت: باید از سنین پایین و از دوران مهدکودک‌ و پیش‌دبستانی‌، علاقه‌مندی به کتاب را در فرزندان شروع کنیم و زمینه را برای شکوفایی استعدادهای آنان فراهم سازیم. 

حسینی با تاکید بر اهتمام دولت مردمی برای رفع مشکلات و موانع موجود در حوزه نشر و تولید آثار کیفی‌ عنوان کرد: متاسفانه عقب‌افتادگی‌ها و کمبودهایی در این حوزه وجود دارد؛  دولت مصمم است در هم‌اندیشی با فعالان عرصه چاپ و نشر کتاب،‌ با اتخاذ راهکارهای مناسب بر این مشکلات فائق آید. دولت وظیفه خود می‌داند که زیرساخت‌ها و تجهیزات لازم  را برای چاپ کتاب با هدف افزایش سرانه مطالعه در کشور ایجاد کند و برای تحقق این هدف، حمایت از تولید کاغذ، ملی شدن صنعت نشر، حمایت از ناشران، نویسندگان و کتابفروشی‌ها، گسترش کتابخانه‌های عمومی و ترویج کتابخوانی در دستور کار دولت قرار گرفته است. 

معاون رئیس جمهور گفت: دولت برای حل مشکل کمبود کاغذ نشر و مطبوعات، علاوه‌بر سیاست‌های حمایتی و اقدامات نظارتی، 40 میلیون دلار ارز ترجیحی برای تهیه کاغذ تخصیص داده و تاکنون بیش از ۳۰ هزار تن کاغذ برای ناشران تامین شده است. 

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور افزود: در یک‌سال گذشته دولت سیزدهم بنا بر آمار رسمی،  676 مجوز نشر جدید صادر شده و یک‌هزار و 530 پروانه فعالیت ناشر کتاب تمدید شده است. در این مدت همچنین نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مختلف ادبی و فرهنگی ازجمله جایزه جلال آل احمد و جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی با هدف توجه به تاریخ معاصر و مقابله با تحریف تاریخ انقلاب اسلامی و نیز نمایشگاه‌های متعدد کتاب در سطح محلی و ملی به‌صورت مجازی و حضوری برگزار شده است. 

معاون رئیس جمهور با اشاره به گلایه‌های رهبر معظم انقلاب درباره پایین بودن سرانه مطالعه در کشور گفت: متاسفانه به رغم اقدامات خوبی که انجام شده هنوز میزان سرانه مطالعه در کشور کم است و تا رسیدن به حد مطلوب فاصله داریم؛ در این حوزه ضرورت دارد، همه دستگاه‌ها امکانات و ظرفیت‌های خود را در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به میدان آورده و با هدف‌گذاری دقیق به سمت دستیابی به وضعیت مطلوب تلاش کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها