شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳
کتاب «ارشد سلطنتی»؛ روایت آزاده یزدی از زبان نویسنده شیرازی

کتاب« ارشد سلطنتی»، کرامت یزدانی(اشک) نویسنده‌ شیرازی، از سوی انتشارات پیام آزادگان منتشر شد.

کرامت یزدانی(اشک)، نویسنده کتاب «ارشد سلطنتی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، در فارس درباره کتاب «ارشد سلطنتی» بیان کرد: تاریخ دفاع ‌مقدس، سرشار از‌خودگذشتگی‌ و جانفشانی‌های رزمندگان غیور است؛ بزرگ‌مردانی که در این مسیر به اسارت نیروهای دشمن درآ‌مدند و دوران بسیار سختی را تجربه کردند. صبر و استقامت اُسرا گواه شکوه و صلابت مردمانی است که برای احقاق حق خویش از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کنند. آنان شکنجه و درد اسارت را با ایمان راسخ خویش، تحمل و اسارت‌گاه‌ها را به دانشگاه‌های تربیت انسان‌های مجاهد و آزاده تبدیل کردند.

به‌گفته این آزاده شیرازی، «ارشد سلطنتی» مجموعه خاطرات برادر آزاده و جانباز، سرهنگ پاسدار محمدرضا صدیقی، اگرچه یک اثر در حوزه تاریخ شفاهی جنگ عراق و ایران محسوب می‌شود، اما تلاش شده که نوع نگارش آن نیز باتوجه ‌به محتوای روایت‌ها به قلم درآید. هرچند سعی شده تا نثر روایت‌گونه در آن رعایت شود؛ اما اولویت اصلی دقیق‌بودن آن بوده است؛ تا آنجاکه اگر دخل‌وتصرف ادبی برای جذاب‌تر کردن روایت‌ها می‌توانسته اعمال شود، به‌جهت پایبندی به اصول حرفه‌ای تدوین تاریخ شفاهی از آن خودداری شده است.
 
وی ادامه داد: «ارشد سلطنتی» از یک سو زيرمجموعه نوع ادبی خاطره‌نگاری و از سوی دیگر  نمونه‌ای برای تاريخ‌نگاری دفاع‌مقدس است، به بيان دلاوری، رشادت و استقامت این آزاده سرافراز دفاع‌مقدس پرداخته است.

 
               

یزدانی اضافه کرد: برای نگارش این کتاب، ساعت‌ها و روزها و ماه‌های متوالی با این آزاده دلاور گفت‌وگو کرده‌ و اسناد و دست‌نوشته‌هایش را مرور کرده‌ام. تاریخ بسیاری از روایت‌های ایشان را درباره جنگ و اسارت به‌طور دقیق بررسی کرده‌ام تا بتوانم آنچه را بر این عزیز رفته است را در ارشد سلطنتی ماندگار کنم. بارها با روایت‌های این آزاده عزیز گریسته‌ام، گویی در دوران کودکی‌اش همراه او به امروز رسیده‌ام؛ با او گرسنه شده‌ام، سختی کشیده‌ام و در قنات‌های مخوف مقنی‌گری کرده‌ام. در جنگ با او زخمی شده‌ام. با نداری‌اش بی‌پولی کشیده‌ام. در فراق دوستان شهیدش عزادار شده‌ام؛ در اسارت بارها با او شکنجه شده‌ام. در لحظات خاطرات طنز او بسیار خندیده‌ام و طعم تلخ اسارت و شیرینی آزادی را با او چشیده‌ام.
 
وی افزود: باور دارم که هنوز ناگفته‌های فراوانی از جنگ و اسارت و بعد از آزادی این جانباز قهرمان وجود دارد که به آن دست نیافته‌ام اما اطمینان دارم که در سینه او اسرار زیادی هست که باید نوشته شود. «ارشد سلطنتی» قطره‌ای کوچک از اقیانوس اسوه‌هایی است که مردانه اسارت را تحمل کردند و نشان می‌دهد که یک انسان چقدر یارای تحمل دارد؛ چقدر توان از دست‌دادن دارد؛ بی‌آنکه از بابت آن به دام جنون بیفتد! چنداندازه از خاطرات، دلبستگی‌ها و احساسات را می‌تواند در کوله‌بار روحش به همراه داشته باشد؛ بی‌آنکه در این راه بی‌مقصد، زیر این بار درهم شکند! امیدوارم که این کتاب موردپسند همگان واقع شود.
 
به گفته یزدانی، بی‌تردید اسارت سرنوشت تلخی است که ناگزیر در پرونده بعضی از مردان جنگی نوشته می‌شود، اما آن‌ها که رنج اسارت و زخم تیروترکش را همزمان تحمل می‌کنند، یقیناً از جنس دیگری هستند و قهرمان این کتاب در زمره همین صابران روزگار است که با تنی زخمی دوران اسارت را در زیر شکنجه‌های دشمن بعثی تاب آورد.
 
ارشد سلطنتی، روایت سرهنگ پاسدار محمدرضا صدیقی آزاده یزدی، یکی از فرماندهان تیپ‌ ۱۸ الغدیر یزد است و مصاحبه و نگارش آن را کرامت یزدانی(اشک) به‌عهده داشته است. حس هم‌ذات‌پنداری، ترسيم درست و زنده حوادث، استناد به تاریخ‌ها و روایات و ذکر نام‌ها و زمان‌های واقعی و دقيق از ویژگی‌های این اثر ارزنده است.
 
او در 23 اسفندماه 1363 خورشیدی، در عملیات بدر، با برادر کوچکش عباس و با تنی زخمی به اسارت درآمد. این آزاده سال‌های اسارت خود را در اردوگاه‌های‌ رمادی 3 (کمپ 9)، عنبر (الانبار یا کمپ 8) و تکریت 17 سپری کرد.
 
خواننده این کتاب در ادامه همراهی با اين آزاده می‌تواند پای حرف‌های صادقانه این آزاده سربلند بنشیند و با او از جبهه‌های جنگ بگذرد و به اردوگاه دشمن بعثی برود و با حدود 40 هزار آزاده سربلند به میهن اسلامی بازگردد.

 
به گزارش ایبنا؛ کتاب «ارشد سلطنتی»، کرامت یزدانی(اشک) نویسنده‌ شیرازی، از سوی انتشارات پیام آزادگان منتشر شده است.
 
آزادگان در اردوگاه‌های رژیم بعث عراق تجربیات تلخی را از سر گذراندند. آزادگان از منظر بسیاری از علاقه‌مندان به حوزه فرهنگ مقاومت مصداق «شهدای ناطق» هستند و خوشبختانه درباره این گروه هرسال کتاب‌های متعددی چاپ می‌شود و سال‌به‌سال نیز به فهرست آثار این حوزه افزوده می‌شود.
 
به‌مناسبت هفته دفاع مقدس، کتاب «ارشد سلطنتی» مجموعه خاطرات آزاده و جانباز دفاع مقدس، سرهنگ پاسدار محمدرضا صدیقی، از آزادگان استان یزد، به قلم کرامت یزدانی(اشک)، نویسنده و مترجم شیرازی از سوی انتشارات پیام آزادگان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها