سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
انتشار فراخوان دومین دوسالانه ملی قصه‌گویی «نهال امید»

مسئول کتابخانه عمومی خلیج فارس استان بوشهر از آغاز ثبت‌نام دومین دوسالانه ملی قصه‌گویی «نهال امید» از اول مرداد 1401 خبر داد.

افسانه دارابی، مسئول کتابخانه عمومی خلیج فارس با اعلام این خبر به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در بوشهر گفت: دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» با شعار «قصه خوب نسل خوب» و با هدف ترویج قصه‌گویی، احیای نقش قصه و قصه‎‌گویی و شناسایی توانمندی کتابداران و اعضاء کتابخانه‌ها در قصه‌گویی برگزار می‌شود.

وی افزود: جشنواره در دو بخش قصه‌گویی صحنه‌ای و قصه‌گویی دیجیتال و در سه سطح ملی، منطقه‌ای و استانی برگزار می‌شود که بخش صحنه‌ای به‌صورت حضوری با فیلمبرداری از قصه‌گویی بدون استفاده از جلوه‌های صوتی و تصویری، تدوین شده و در وبگاه جشنواره بارگذاری می‌شود.

این مقام مسئول درباره محورهای موضوعی این دوسالانه بیان کرد: مسائل روز جامعه، موضوعات آزاد، سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی و شعار سال؛ «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌ آفرین» به‌عنوان موضوع ویژه در این رویداد اعلام شده است. در دومین دوسالانه «نهال امید» افراد بالای 18 سال می‌توانند شرکت کنند.

وی ادامه داد: در بخش دیجیتال نیز در بستر نرم‌افزارهای دیجیتال و به‌صورت الکترونیکی با ترکیبی از تصویر، ویدئو، متن، صدای قصه‌گویی، انیمیشن تهیه و فایل ویدئویی به وبگاه جشنواره ارسال شود.

مسئول کتابخانه عمومی خلیج فارس در ادامه با اشاره به ضرورت آشنایی کتابدارها با هنر قصه‌گویی بیان کرد: در کتابخانه‌ها وجود کتابداری که به هنر قصه‌گویی مسلط باشد؛ ضروری است تا بدین‌شکل پاسخگوی نیازهای احساسی و عاطفی کودکان باشد.

دارابی درباره  اهمیت این رویداد در حفظ قصه‌های بومی و فولکور توضیح داد: استان بوشهر در گستره خود افسانه‌ها و اسطوره‌های ارزشمندی را جای داده است از این رو، درصدد هستیم، این گنجینه‌های فرهنگی را که برگرفته از زیست، اقلیم، فرهنگ، باورها و اعتقادات، تاریخ و آداب و رسوم این منطقه و نمایانگر اصالت و هویت فرهنگی منطقه است، حفظ و به نسل امروز به‌ویژه کودکان بازنمایی کنیم؛ بنابراین برگزاری این رویداد نقش موثری در حفظ، شناسایی و بازآفرینی این میراث ارزنده و کهن این منطقه و دیگر مناطق ایران ایفا می‌کند.

وی تاکید کرد: در سال ۱۳۹۷ که نخستین دوره دوسالانه ملی قصه‌گویی «نهال امید» برگزار شد، قصه‌گویان بوشهری با روایت قصه‌های بومی در این رویداد، حضور درخشانی داشتند و موفق شدند مقام‌های اول و دوم این رویداد ملی را از آن خود کنند و امیدواریم که در این دوره نیز قصه‌گوهای هم‌استانی با مهارت کافی و تسلط بر قصه‌های فولکور استان در این دوسالانه شرکت کنند؛ البته انتخاب قصه برای شرکت‌کنندکان آزاد است.

مسئول کتابخانه عمومی خلیج فارس در پایان یادآور شد: آخرین مهلت ارسال اثر به این دوسالانه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ است که علاقه‌مندان با مراجعه به وبگاه مسابقات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به نشانی ir.samakpl.www می‌توانند در جشنواره شرکت کنند.

یادآوری می‌شود، مرحله پایانی دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» با شعار «قصه خوب نسل خوب» از 5 تا 20 مهر 1401 برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها