شنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۱
کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت به دنبال جریان‌سازی است

دبیر علمی کنگره سراسری شعر دفاع مقدس که این روزها فراخوان دوره بیست و چهارم آن اعلام شده است از تلاش دست اندرکاران این رویداد در دوره اخیر برای جریان‌سازی و ایجاد گفتمان در فضای عمومی جامعه به واسطه این کنگره خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این روزها بیست و چهارمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت فراخوان دریافت آثار خود را منتشر کرده است. کنگره‌ای که پس از سالیان متمادی هنوز به حیات خود ادامه داده است و ریشه‌هایش مستحکم شده‌اند.

در این دوره قرار است آثار در بخش‌های عمومی شعر دفاع مقدس و چند محور تخصصی مورد ارزیابی قرار بگیرند از جمله شعر دفاع مقدس و نقش زنان، خبرنگار ایبنا به مناسبت برگزاری این کنگره سراسری که مرحله نخست آن به شکل استانی و مرحله نهایی آن به شکل ملی است با دبیر علمی این رویداد به ‌گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.
 
شرایط بهتر برگزاری کنگره بیست و چهارم
حجت الاسلام محمدحسین انصاری نژاد، دبیر علمی بیست و چهارمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا گفت: الحمدالله بیست و چهارمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس که یک حرکت جریان‌ساز در این حوزه است و به تازگی فراخوان داده است. کنگره تا سه سال پیش یک ایستایی برگزاری داشت و مدت 5 الی 6 سالی بود که برگزار نمی‌شد اما از آن زمان به بعد با وجود شرایط و محدودیت‌هایی کرونایی برگزار شد.

وی افزود: این کنگره‌ها از سه سال پیش تا الان با میزبانی استان فارس در حال برگزاری است. چون دو سال از آن در زمان کرونایی بود باعث شد مجبور بودیم با محدودیت اختتامیه را برگزار کنیم. به عنوان مثال فقط برگزیدگان به مراسم دعوت می‌شدند. امسال شرایط مساعدتری فراهم شده است.

انصاری نژاد با بیان اینکه در این دوره از ترکیب تیم داوری برجسته‌ای استفاده شده است گفت: در تیم داوران کنگره بیست و چهارم شاعران شاخصی حضور دارند. در هر استان داورانی هستند که مرحله مقدماتی داوری را انجام می‌دهند و آثار برگزیده استانی به مرحله سراسری (ملی) راه پیدا می‌کنند. نفرات برگزیده اول تا سوم هر استان به کنگره نهایی راه پیدا خواهند کرد و به دبیرخانه این رویداد در تهران ارسال خواهند شد.
 
دبیر علمی بیست و چهارمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت همچنین تصریح کرد:‌ بعد از مشخص شدن برگزیدگان نهایی، مراسم اختتامیه را خواهیم داشت که البته هنوز به قطع مشخص نیست برنامه اختتامیه در کدام استان باشد. احتمالا اختتامیه در یکی از استان‌های مازندران یا آذربایجان شرقی خواهد بود.

 
محورهای اصلی کنگره بیست و چهارم
وی درباره محورهای اصلی این کنگره این‌طور گفت: یکی از محورهای این کنگره شعر عمومی دفاع مقدس خواهد بود که گستره‌ای بسیار وسیع دارد. شعرهای اجتماعی و عاشقانه دفاع مقدس را نیز شامل می‌شود. آثار مرتبط با مدافعان سلامت نیز در همین بخش بررسی می‌شوند.

دبیر علمی بیست و چهارمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت افزود: محور دوم کنگره شامل آثار مرتبط با مقاومت و حوزه بین الملل است. مدافعان حرم و جبهه‌ مقاومت و آثار این چنین در این بخش بررسی می‌شوند. آثار مربوط به کشورهای حوزه مقاومت و آنهایی که در خط مقدم مبارزه هستند در این بخش قرار می‌گیرند؛ آثار مربوط به شهدای مدافعان حرم نیز در این بخش داوری می‌شوند. آثار درباره شهدای فاطمیون و شهدای لبنان همه در این قسمت تقسیم‌بندی و ارزیابی می‌شوند.

انصاری نژاد در ادامه گفت: محور سوم این کنگره شامل آثاری می‌شود که در برگیرنده مضامین عاشورایی است. در واقع آثاری که پیوندی بین دفاع مقدس و مضامین عاشورا دارند. از آنجایی که دفاع مقدس الهام زیادی از قیام عاشورا و ایستادگی عاشورا داشت، در این کنگره یکی از محورها آثاری که ارزیابی می‌شوند شامل این موارد است.

وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از محورهای این کنگره شامل شعر دفاع مقدس و جنگ نرم است و آثاری که با این رویکرد تولید شده باشند در این بخش ارزیابی می‌شوند. این محور هم با توجه به تاکیداتی است که مقام معظم رهبری روی موضوع جنگ نرم دارند.

دبیر علمی بیست و چهارمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت گفت: محور بعدی هم شامل شعر دفاع مقدس و کودک و نوجوان است. از آنجایی که انتقال مضامین دفاع مقدس و سیره شهدا به کودکان اهمیت دارد یکی از محورهایی که در این دوره از کنگره مدنظر قرار گرفته این محور خواهد بود.

وی تاکید کرد: آخرین محوری که در این کنگره سراسری شعر دفاع مقدس مدنظر قرار گرفته است شامل شعر دفاع مقدس و نقش زنان است. از آنجایی که زنان در دفاع مقدس نقش برجسته‌ای داشتند و شیر زنانی در این حوزه وجود داشتند این محور نیز به رویکردهای کنگره مذکور اضافه شده است.
 
تلاش برای انعکاس بهتر این رویداد
وی گفت: فراخوان تازه اطلاع‌رسانی شده است و هنوز ادامه دارد. در این دوره کمیته روابط عمومی و رسانه را تشکیل دادیم تا این رویداد به شکل بهتری انعکاس پیدا کند و جریان‌سازی رخ دهد. این تصمیم با توجه به تجربیات پیشین در کنگره‌ها و رویدادهای مشابه اتخاذ شده است.

دبیر علمی بیست و چهارمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت ادامه داد: از آنجایی که کنگره‌های مختلفی در کشور برگزار می‌شدند و آثار فاخری به دبیرخانه آنها می‌رسید و حتی مراسم اختتامیه با شکوهی برگزار می‌شد اما موج آفرینی در کشور رخ نمی‌داد در این دوره تصمیم گرفتیم چنین کمیته‌ای ایجاد شود. این کمیته در جشنواره‌های استانی کنگره و بخش سراسری آن فعالیت خواهند کرد. این کمیته برای اطلاع‌رسانی بهتر به صاحبان آثار و شاعران و تاثیرگذاری در فضای رسانه‌ای ایجاد شده است.

وی در پایان تاکید کرد: یکی از هدف‌های برگزاری بیست و چهارمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت کشف چهره‌های جدید و استعدادهای جوان در حوزه شعر دفاع مقدس است. قصد نداشتیم به‌گونه‌ای باشد که هر سال یکسری چهره‌های محدود در کنگره شرکت کنند و افراد مشخصی برنده جوایز شوند. برای همین در انتخاب آثار و داوران ملاک‌هایی را قرار دادیم. ضمن اینکه برای بخش داوری جوانگرایی را ملاک گرفتیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها