جمعه ۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
«مغولان و حکومت ایلخانی در ایران» و «تاریخ نادرشاه و افشاریه» را بخوانید/ مطالعه «ایران و جهان» اثر ارزشمند عبدالحسین نوایی

امیرتیمور رفیعی گفت: برای بعد از اسلام کتاب «مغولان و حکومت ایلخانی در ایران» نوشته خانم دکتر شیرین بیانی را پیشنهاد می‌کنم، این کتاب به توصیف و توضیح تاریخ و رسوم مغولان و یورش آنان به ایران و حکومت صد و اندی ساله آنها بر ایران می‌پردازد. این کتاب ابتدا به توضیح وضعیت سیاسی و اجتماعی مغولان می‌پردازد و در این کتاب در مورد تلاش‌های فراوان ایرانیان در مبارزه پنهانی و فرهنگی با مغولان صحبت بسیار شده است.

دکتر امیرتیمور رفیعی، پژوهشگر تاریخ به تازگی کتاب «‌تاریخ سیاسی اجتماعی تیموریان» را تالیف کرده و این کتاب از سوی انتشارات سروش به چاپ رسیده است. این کتاب پژوهشی است نو و دست اول که هدفش مطالعه و پژوهش در سیر تحولات سیاسی، نظامی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی دوران حاکمیت تیموریان در ایران و ماوراءالنهر است، رفیعی در معرفی کتاب برای مطالعه علاقه‌مندان حوزه تاریخ به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: برای مطالعات عمومی و مقدماتی پیشنهاد می‌کنم علاقه‌مندان به کتاب‌های تاریخی کتاب دو جلدی «تاریخ مردم ایران» نوشته دکتر عبدالحسین زرین‌کوب را مطالعه کنند. این کتاب به سرگذشت ایران در دو سده نخست پس از سلطه عرب‌های مسلمان پرداخته است، این کتاب در سال 1330 برای اولین بار منتشر شد.
 
وی افزود: برای پس از اسلام کتاب «مغولان و حکومت ایلخانی در ایران» نوشته دکتر شیرین بیانی را پیشنهاد می‌کنم، این کتاب به توصیف و شرح تاریخ و رسوم مغولان و یورش آنان به ایران و حکومت صد و اندی ساله آنها بر ایران می‌پردازد. این کتاب ابتدا به توضیح وضعیت سیاسی و اجتماعی مغولان می‌پردازد و در این کتاب در مورد تلاش‌های فراوان ایرانیان در مبارزه پنهانی و فرهنگی با مغولان صحبت بسیار شده است. در این کتاب نقش دین در رویدادهای تاریخی و روابط ایران با دیگران مورد توجه بسیار قرار گرفته است و همچنین می‌توانند کتاب دیگر شیرین بیانی به نام «دین و دولت در ایران عهد مغول» را مطالعه کنند.



رفیعی با بیان اینکه کتاب «تاریخ سیاسی- اجتماعی تیموریان» تالیف خودم که به تازگی از سوی انتشارات سروش چاپ شده است را برای مطالعه درباره دوره تیموریان پیشنهاد می‌کنم، بیان کرد: هدف این کتاب مطالعه و پژوهش در سیر تحولات سیاسی، نظامی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی دوران حاکمیت تیموریان (807-913/1405-1507) در ایران و ماوراءالنهر است. همچنین کتاب «قدرت، سیاست و مذهب در ایران عهد تیموری» از بئاتریس فوربز منز  و ترجمه جواد عباسی نیز کتاب خوبی است که به دوره شاهرخ پرداخته است.

وی افزود: در مورد صفویه به کتاب ساده راجر سیوری به نام «ایران در عهد صفویه» رجوع کنند. همچنین منوچهر پارسادوست نیز چند جلد کتاب تک‌نگاری در مورد پادشاهان سلسله صفوی همچون شاه اسماعیل و شاه طهماسب دارد، که این کتاب‌ها نیز بسیار خواندنی هستند.
 
رفیعی با بیان اینکه در مورد افشاریه کتاب دکتر رضا شعبانی، پیشکسوت تاریخ را پیشنهاد می‌کنم، گفت: به علاقه‌مندان حوزه تاریخ کتاب‌های «تاریخ نادرشاه» و «تاریخ افشاریه» تالیف شعبانی را پیشنهاد می‌کنم. درباره دوره قاجاریه موثق‌ترین و روان‌ترین کتاب اثر مرحوم عبدالحسین نوایی را پیشنهاد می‌کنم، نوایی استاد من بود و کتاب سه جلدی «ایران و جهان» بسیار خواندنی است و من این کتاب را به علاقه‌مندان مطالعه در حوزه تاریخ برای مطالعه دوره قاجاریه پیشنهاد می‌کنم. همچنین برای اطلاع بیشتر از این دوره می‌توانند به کتاب «تاریخ ایران در دوره قاجاریه عصر آقامحمدخان» نوشته دکتر غلامحسین زرگری‌نژاد مراجعه کنند.

 

وی افزود: برای دوره پهلوی آنچنان که باید کتاب‌های زیادی نوشته نشده اما «جنبش ملی شدن صنعت نفت ایران و کودتای 28 مرداد 1332» و کتاب «تاریخ سیاسی بیست و پنج ساله ایران» اثر غلامرضا نجاتی کتاب‌هایی خواندنی هستند که این دو کتاب را هم به علاقه‌مندان حوزه تاریخ پیشنهاد می‌کنم.
 
این پژوهشگر حوزه تاریخ درباره کارهایی که در دست انجام دارد، گفت: یکی از کارهایی که به زودی با تشویق کارشناسان ارزشمند انتشارات سروش به چاپ خواهم رساند «زمینه‌های سیاسی استقرار نخستین دولت شیعه در ایران از زمان تیموریان تا زمان شاه اسماعیل صفوی» است که طی تحقیقاتی زمینه‌های موفقیت‌ و گسترش تشیع در دوران حاکمیت سلاطین تیموری با توجه به سیاست مذهبی که امرا و سلاطین تیموری نسبت به جریان‌های مذهبی خصوصا شیعیان نسبت به خودشان نشان می‌دادند، بررسی خواهد شد.

تلاش دارم در راستای چگونگی ورود جریان‌های شیعی به مسایل سیاسی و بسترسازی برای تشکیل نخستین حکومت شیعه در ایران تحقیقی ارایه کنم و این باب تحقیقی را به زودی به بازار عرضه کنم. در ادامه چاپ اول کتابم که در مورد ظهور تیمور بود و در آن کتاب جنبه‌های سیاستی و عمرانی و فرهنگی تیمور مورد بررسی قرار گرفته بود، تمام شده است، سعی می‌کنم بخش مهمی را با عنوان «سیاست‌های فرهنگی در سیاست‌های عمرانی توسط امیر تیمور گورکانی» به آن اضافه و این کتاب را تجدید چاپ کنم و بتوانم سر و سامانی به تحقیقات دوره‌ تیموریان بدهم. بعد از این‌ها هم برای تحقیقات بعدی تاریخ ادبیات دوره تیموریان را مدنظر دارم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها