چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹
زبان فارسی زنده مانده تا ایران زنده و یکپارچه بماند

کاظم داداشی، قائم مقام شبکه رادیویی ایران گفت: زبان فارسی زنده است و زنده مانده تا ایران زنده و یکپارچه بماند و بی‌توجهی به زبان فارسی و ابعاد وجودی آن، به مثابه نادیده گرفتن تاریخ و جغرافیای این کهن‌بوم پهناور است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی جشنواره آیین سخن، رادیو ایران با همکاری شورای پاسداشت زبان فارسی معاونت صدا، در جهت نگهبانی، توسعه و ترویج زبان فارسی، نخستین جشنواره ملی آیین سخن را برگزار می‌کند.

کاظم داداشی، قائم مقام شبکه رادیویی ایران و کارشناس ارشد مدیریت رسانه گفت: اگر امروز شاهد آن هستیم که نخستین جشنواره ملی آیین سخن در آستانه برگزاری است، از نقش سه عامل مهم یعنی اهمیت راهبردی پاسداشت زبان فارسی، نقش رسانه‌های مکتوب، شنیداری و دیداری در نگهبانی از زبان فارسی و جایگاه شبکه رادیویی ایران در منظومه رسانه‌ای کشور و وظیفه ذاتی این شبکه در پاسداشت زبان، خط و ادبیات فارسی نباید غافل شد.

وی تصریح کرد: فارسی میراث گرانبهایی است که با پشتوانه‌ای از شاعران، نویسندگان و پژوهشگران بزرگ، فراز و نشیب‌های فراوانی را در طول تاریخ از سر گذرانده و اکنون بر زبان ما ایرانیان و بلکه کشورهای دیگر جاری است و با دستان ما به خط و نوشته در می‌آید. به تعبیری ما فارسی حرف می‌زنیم، فارسی می‌خوانیم، فارسی می‌شنویم، و فارسی می‌نویسیم و به همان نسبت،  به این زبان عشق می‌ورزیم. این پدیده فراگیر و متکثر، هیچ‌گاه با گویش‌ها و لهجه‌های متنوع و گوش‌نوازی که در سراسر این مرز و بوم پهناور وجود داشته در تعارض نبوده است.

داداشی گفت: زبان فارسی زنده است و زنده مانده تا ایران زنده و یکپارچه بماند. واضح است که بی‌توجهی به زبان فارسی و ابعاد وجودی آن، به مثابه نادیده گرفتن تاریخ و جغرافیای این کهن‌بوم پهناور است. آنجا که پای هویت‌یابی جمعی ایرانی-اسلامی به میان می‌آید، در میان مولفه‌هایی همچون سرزمین مشترک، فرهنگ مشترک، تاریخ مشترک و دین مشترک، بی‌تردید زبان فارسی می‌درخشد.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با شرکت‌کنندگان در هفتمین همایش ملی نخبگان جوان فرمودند «کاری كنید كه در دنیا دیگران محتاج دانش شما باشند؛ مجبور باشند زبان شما را یاد بگیرند تا به دانش شما دست پیدا كنند؛ این كار ممكن است» سهل‌انگارانه و نابخردانه است اگر زبان فارسی را محدود به شعر و شاعری و محصور در چارچوب ادب و عرفان و مانند آن بدانیم. قرار گرفتن زبان فارسی در جایگاه یک زبان مرجع –آنچنان که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب هم هست-  زمانی امکان‌پذیر است که پرچمداران این حرکت خطیر که همانا اصحاب فرهنگ و رسانه از آن جمله‌اند، همه ظرفیت‌های زبان فارسی را کشف کنند و به رخ بکشند.

این کارشناس ارشد رسانه گفت: در روزگاری که صرف نظر از سهل‌انگاری‌های کم و بیشِ خودمان، بدخواهان ایران و ایرانی، آگاهانه و هوشمندانه، به شکل‌های مختلف و به‌ویژه با ابزار رسانه، زبان فارسی و اقوام ایرانی را هدف گرفته‌اند و از این رهگذر، کمر به اختلاف‌افکنی بسته‌اند، بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می‌کند که ما در رسانه‌ها کجا ایستاده‌ایم و چه می‌کنیم. درک وضعیت موجود، اولین و اساسی‌ترین اتفاقی است که باید بیفتد و وقتی این مقدمه به کفایت و کمال فراهم شد، تمام امکانات باید برای تحقق یک هدف والای دینی و ملی که همانا پاسداشت زبان فارسی است، تجهیز شود.

وی تاکید کرد: آنجا که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند «من راجع به زبان فارسی حقيقتاً نگرانم، زيرا در جريان عمومی، زبان فارسی در حال فرسايش است» و یا فرمودند «زبان فارسی قرن‌های متمادی است که عمدتا به ‌وسیله‌ شاعران بزرگ حفظ شده و این گونه سالم و فصیح به دست ما رسیده است، بنابراین ما باید حرمت زبان را حفظ کنیم»، صورت مساله و تکلیف روشن است.

قائم مقام رادیو ایران ادامه داد: در این کارزار بزرگ، رادیو ایران به عنوان فراگیرترین رسانه شنیداری کشور، سال‌هاست با در نظر گرفتن همه ابعاد زیستی و زایندگی زبان فارسی، تلاش دامنه‌داری را شروع کرده است، تلاشی که از یک سو موضوع پاسداشت زبان و ادبیات فارسی را در سطح معاونت صدای جمهوری اسلامی به مقوله‌ای مهم و راهبردی تبدیل کرده است. تا آنجا که افزون بر توجه جدی‌تری که در جریان برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی رادیویی به این مهم معطوف داشته شده، شکل‌گیری شورای پاسداشت زبان فارسی معاونت صدا را می‌توان از دستاوردهای ارزشمند و جریان‌ساز این تلاش بی‌وقفه دانست. از سوی دیگر  مبتنی بر اندیشه‌ای فراسازمانی با نهادهایی مانند فرهنگستان زبان و ادب فارسی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همکاری‌هایی شکل گرفت تا ظرفیت‌های موجود در هر یک از این نهادها نیز به عرصه حراست از زبان، خط و ادبیات فارسی وارد شود. از جمله این تعاملات که پیش از این و به ابتکار شبکه رادیویی ایران انجام شده، می‌توان به دو نمونه یکی همکاری سه جانبه با هدف رسیدن به جایگزین‌های مناسب برای واژگان غیرفارسی، بین رادیو ایران، مخاطبان برنامه‌های این شبکۀ رادیویی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی و جایزه ویژه‌ای که در جشنواره فیلم فجر به فیلمی اختصاص یافت که پاسداشت زبان فارسی را بیش از همه مورد توجه قرار داد، اشاره کرد.

داداشی از «آیین سخن» به عنوان یک پدیده یاد کرد و گفت: پدیده‌ای که در آغاز راه و در رادیو ایران، در قالب یک پویش مردمی اعلام موجودیت کرد، در گذر پرمخاطره زمان و به حرمت بلندبالای زبان، آن‌چنان رشد و نمو پیدا کرده‌ که اکنون در سطحی دیگر و در قامت یک جشنواره ملی، دوست‌داران زبان و ادبیات فارسی، تلاش‌گران این عرصه و همان کسان از جامعه ایرانی و اسلامی را که دغدغه نگهبانی از این میراث گرانبهای دینی و ملی دارند، گرد هم ‌آورده تا در پرتو این هم‌افزایی فرخنده و مبارک، بیش از هر دستاوردی، خون تازه‌ای در رگ‌های این پیکر سالخورده و دیرپا و مانا به جریان درآید.

قائم مقام شبکه رادیویی ایران در پایان با اشاره به عزم جدی این شبکه رادیویی دربرگزاری هرچه باشکوه‌تر نخستین جشنوارۀ ملی آیین سخن، گفت: جان کلام آن که فارسی را پاس می‌داریم، زیرا گفته‌اند «قدر زر زرگر شناسد، قدر گوهر، گوهری»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها