شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳
نوشتن را به جوان‌ترها واگذار کردم/آخرین کتابم خواننده را به 80 سال پیش می‌برد

رضوان نیلی‌پور، درباره «داستان‌هایی از جنس زندگی» آخرین کتابش گفت: در این کتاب داستان‌هایی از جنس زندگی هشتادسال پیش در ایران و اصفهان قدیم را روایت کرده‌ام. دوره زندگی مادربزرگ‌ها که به قول خودشان یخ حوض را می‌شکستند.

خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در اصفهان، رضوان نیلی‌پور، نویسنده اصفهانی، صاحب کتاب‌های «باران پشت شیشه» و «کاش یادش بماند» که برای مخاطبان آلمانی‌زبان نیز ترجمه و منتشر شده است، درباره فعالیت این روز‌‌های خود به ایبنا می‌گوید: « قلم و نوشتن را به جوان‌ترها واگذار کرده‌ام و فعلاً کتاب جدیدی ننوشته‌ام.»

کتاب آخر رضوان نیلی‌پور، نویسنده پرکار و خوش قلم اصفهانی، با عنوان «داستان‌هایی از جنس زندگی در قدیم» در ۸۱ صفحه با قیمت ۴۰ هزارتومان از سوی نشر افراز منتشر شد.

در «داستان‌هایی از جنس زندگی» خواننده باید منتظر چه روایت‌هایی باشد؟
همین‌طور که از نام کتاب مشخص است، در این کتاب داستان‌هایی از جنس زندگی هشتادسال پیش در ایران و اصفهان قدیم را روایت کرده‌ام. دوره زندگی مادربزرگ‌ها که به قول خودشان یخ حوض را می‌شکستند.  چرخاندن چرخ چاه و گرفتن آب از چاه یا داستان زندگی مادرشوهر و عروس‌ها در یک خانه را روایت کرده‌ام. زندگی در سال‌های نزدیک به ۱۳۲۰ که در بسیاری از خانه‌ها برق و آب هم نبوده است. خود من در سال ۱۳۲۷ در یکی از محله‌های قدیمیِ اصفهان به نام شهشهان که منزل پدربزرگم بود، متولد شدم. خانه‌ای هزار متری که تعداد زیادی اتاق داشت با حوضخانه و مطبخ و دالان دراز و هشتی. کتاب را با تجربه‌های خودم و با تحقیق درباره زندگی در هشتاد سال پیش ایران نوشته‌ام. برای نمونه در بخشی از کتاب «داستان‌هایی از جنس زندگی در قدیم» می‌خوانید:

«من بعد از خوردن ناشتایی، فُرم مدرسه را می‌پوشیدم و یقه سفید، دورِ گردنم می‌بستم. سرم را شانه می‌زدم و روبه‌روی خانوم جان می‌نشستم تا موهایم را ببافد. خانوم‌جان، همان‌طور که پشتِ سماور نشسته بود و قنداق بچه‌مان روی زانویش بود، به طرفم می‌چرخید، موهایم را می‌بافت، روبان سفید روی موهایم پاپیون می‌کرد و سرم را می‌بوسید. قربونِ دخترِ دانش‌آموزم برم الهی.»

این کتاب نیز مانند دیگر کتاب‌ها، داستان برگزیده در جوایز ادبی داشته است؟
داستان آخر این مجموعه داستان با نام «زیر درخت توت» برگزیده جشنواره ادبی آب در سال ۱۳۹۹ شد. تا امروز ۳۰ عنوان و مقام برگزیده کشوری از‌جمله جایزه جمالزاده و حوزه هنری و یک مقام جهانی دارم. درجایزه صادق هدایت دوسال برگزیده شدم و از دبیرخانه جشنواره تقدیرنامه مخصوصی به من دادند و اعلام کردند در طول بیست سال هیچ نویسنده‌ای دوبار برگزیده این جایزه نشده است.

در سی‌و‌سومین نمایشگاه کتاب تهران حضور داشتید؟
من هرسال به‌صورت مستمر در نمایشگاه کتاب تهران برای امضای کتاب‌هایم حضور داشتم اما امسال و پس از تجربه بیماری کرونا در شهریورماه با وجود اصرار خانم افراز، مدیرمسئول افراز نتوانستم به صورت حضوری در نمایشگاه شرکت کنم و خریدهای خودم را به صورت مجازی انجام دادم.

کتاب تازه‌ای در راه نشر دارید؟
 قلم و نوشتن را به جوان‌ترها واگذار کرده‌ام و فعلاً کتاب جدیدی ننوشته‌ام. فکر می‌کنم کتاب‌هایم حرف‌هایم را به خوبی زده‌اند و با استقبال مخاطبان نیز همه آن‌ها به چاپ چندم رسیده‌اند و تعدادی از آن‌ها به زبان‌های دیگر ازجمله آلمانی منتشر شده‌اند.

وضعیت فروش کتاب «داستان‌هایی از جنس زندگی در قدیم» چطور بوده است؟
با بالارفتن قیمت کتاب‌ها، قدرت خرید مردم نیز پایین آمده است. اما با این‌که در زمستان ۱۴۰۰ چاپ شد، آن طور که انتشارات افراز به من اعلام کرد به زودی به چاپ دوم می‌رسد. علت استقبال از این کتاب به نظرم این بود که به داستان‌هایی از قدیم می‌پردازد که کمتر شنیده‌ایم و مخاطب امروزی دوست دارد از داستان زندگی در آن روزها بیشتر بداند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها