یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹
نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصتی برای نمایش سیمای فرهنگی ما به عنوان یک ملت صاحب تمدن

محسن مؤمنی شریف با اشاره به این‌که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی از شاخصه‌های ارزیابی فرهنگ در ایران است، اظهار کرد:‌ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصتی است برای نمایش سیمای فرهنگی ما به عنوان یک ملت صاحب تمدن که ممکن است در هیاهوی جریان زندگی روزمره گم باشد و به چشم نیاید.

محسن مؤمنی شریف در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خصوص برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پس از دو سال وقفه به دلیل شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب امسال، ارجمندتر از هر سال دیگر است چون حکایت از پیروزی بر یک ویروس جهانی است و برای اهالی کتاب و اندیشه دارای پیام‌های اخلاقی است که امیدوارم هرگز یادمان نرود.
 
وی در ادامه افزود: دیگر این‌که در پدیده ویروس شوم کرونا همه حوزه‌های شئون زندگی بشری آسیب‌های جدی دیدند اما بعد از خسارت جان‌های عزیزی که از میان ما رفتند و ارزششان با هیچ معیاری قابل سنجش نیست، شاید حوزه فرهنگ بیشترین زیان‌ها را دید.
 
او همچنین مطرح کرد: در این سالیان عمده مراکز فرهنگی هنری تعطیل یا نیمه تعطیل بودند و در کل میل به انزوا در جامعه تشدید شد و این برخلاف فرهنگ و روحیه ایرانی است. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت مغتنمی است برای اندیشیدن به این موضوعات و یافتن راه‌های جبران آن.
 
مؤمنی شریف در خصوص فروش همزمان کتاب به صورت مجازی در سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: برگزاری همزمان نمایشگاه فیزیکی و مجازی علاوه بر این‌که عدالت دسترسی به کتاب را در همه نقاط کشور فراهم می‌آورد، فرصتی است برای اصلاح اشکالاتی که به نمایشگاه تهران گرفته می‌شد و عده‌ای معتقد بودند برخلاف بعضی نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی که نمایشگاه کتاب هستند تا فروشگاه، نمایشگاه تهران بیشتر فروشگاه بزرگ کتاب است تا نمایشگاه!
 
وی ادامه داد: امید است با تجاربی که از فروش مجازی گرفته خواهد شد، این نقص هم برطرف شود و بازدیدکنندگان فرصت مناسبی برای دیدن همه کتاب‌ها داشته باشند و از سوی دیگر از هزینه آنان هم کاسته شود؛ مانند حمل کتاب یا ارسال کتاب از تهران به شهرهایشان. خوشبختانه برگزاری نسبتاً موفق دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران در انتهای سال گذشته برای ناشران و برگزارکنندگان تجارب ارزنده‌ای داشت که حتماً در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ‌که فروش مجازی هم در کنار خود دارد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 
او با اشاره به این‌که بی‌شک نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، یکی از شاخصه‌های ارزیابی فرهنگ در ایران است، تصریح کرد:‌ هم برای پژوهشگران سازمان‌های مربوط جهانی و هم برای خودمان. حضور گسترده و پر نشاط مردم، بیانگر اهمیت کتاب و مطالعه برای ایرانی‌هاست. این حضور برای اولیای امور به ویژه برای پدیدآورندگان کتاب اعم از مؤلفان و ناشران شوق آفرین است.
 
محسن مؤمنی شریف در پایان سخنان خود گفت: به عبارت دیگر، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصتی است برای نمایش سیمای فرهنگی ما به عنوان یک ملت صاحب تمدن که ممکن است در هیاهوی جریان زندگی روزمره گم باشد و به چشم نیاید. امیدوارم امسال هم با رعایت شیوه‌نامه‌های اعلامی، دوباره شاهد آن حضورهای حماسی باشیم.
 ‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها