چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
مراسم خاکسپاری دکتر اسلامی ندوشن در کانادا برگزار می‌شود

استاندار یزد در تماس تلفنی با همسر مرحوم دکتر اسلامی ندوشن، درخواست کرد تا پیکر ایشان برای تشریع و خاکسپاری به ایران و شهر یزد منتقل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، مهران فاطمی، استاندار یزد پس از درگذشت دکتر محمد‌علی اسلامی ندوشن، نویسنده و چهره فرهنگی پیشکسوت یزدی در تماس تلفنی با همسر وی درخواست کرد، پیکر وی برای تشیع و خاکسپاری به ایران و شهر بزد متتقل شود.

وی ضمن تسلیت به خانواده و جامعه فرهنگی کشورمان گفت: درگذشت دکتر اسلامی باعث تألم جامعه فرهنگی کشورمان شده است.

استاندار یزد افزود: درخواست مردم ایران و به‌ویژه یزد‌ی‌ها، تشییع و به خاکسپاری‌ایشان در این شهر است.

وی بیان کرد:‌ ایشان صرفا به خانواده خود تعلق ندارند؛ بلکه به همه مردم ایران تعلق دارند. مردم یزد نیز درخواست دارند تا پیکر ایشان در این شهر به خاک سپرده شود. اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم همه احساس تألم می‌کنند.

همسر دکتر اسلامی ندوشن نیز در پاسخ به استاندار یزد گفت: دکتر اسلامی در عمرشان وصیت گونه بیان کردند که همینجا در کنار فرزندان باشم و تکرار کردند؛ بنابراین تصمیم گرفتیم که اینجا مراسم خاکسپاری به شکل سنت ایرانی و اسلامی به صورت‌امانی انجام شود تا زمانی که شرایط محیا شد؛ درباره انتقال پیکر‌ایشان تصمیم‌گیری شود.

همسر دکتر اسلامی بیان کرد: خودمان نیز فکر می‌کنیم که وی به مردم ایران تعلق دارد؛ اما به دلیل مشکلات و وجود بیماری‌ می‌خواهیم که همین‌جا این خاکسپاری انجام شود و به صورت‌ امانت این مراسم انجام شود.


مهران فاطمی، استاندار یزد همچنین در پی درگذشت دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن پیام تسلیت صادر کرد که متن آن به شرح زیر است؛
 
«غمگنانه خبر درگذشت استاد دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن واصل و استان یزد، ایران بزرگ و ادبیات پارسی؛ داغدار درگذشت ادیب و استاد بزرگ، نام دار و صاحب سبکی شد که در طول هستی بابرکت خویش، منشأ آثار ارزشمندی در حوزه ادبیات، ترجمه و نقد بود.
 
آن پیر روشن ضمیر، روزها و سال‌ها حتی درکارنامه سفر چین و  در کشور شوراها، دغدغه‌مندانه و با قلمی پاک، پرسطوت و باسلاست و بیانی منزه، از ایران و تنهاییش نوشت و همیشه دیگران را به این مهم توصیه می‌کرد که ایران را از یاد نبریم.
 
آن‌اندیشمند سترگ و دانشی مرد بزرگ، برای گفتن از زندگی و مرگ پهلوانان در شاهنامه؛ این داستان داستانهاخیرمندانه بنای ایران سرای فردوسی را بنیان نهاد تا پژوهشگاهی در خور برای غور در فرهنگ ایرانی-اسلامی باشد.
 
آن سرو سایه فکن ادبیات، چه در ایران این لوک پیر و چه در آن سوی مرز‌های ناپیدا به بشر آموخت که دیدن دگر‌آموز، شنیدن دگر آموز و از این رو بشر را به این امر مهم دعوت می‌کرد که سخن‌ها را بشنویم. دریغا که ادبیات پارسی، گوهر کم نظیری را از دست داد!
 
اینجانب ضمن تسلیت این ضایعه بزرگ به خانواده محترم‌ایشان به ویژه دانشمند محترم بانو دکتر شیرین بیانی و همه دوستان و ارادتمندان آن چهره ماندگار علمی و ادبی به ویژه مردم فهیم استان یزد و شهر ندوشن، از درگاه خداوند بزرگ، غفران الهی برای آن فقید سعید و شکیبایی را برای بازماندگان مسئلت می‌نمایم.»


محمدعلی اسلامی ندوشن سال  ۱۳۰۴ در ندوشن یزد  متولد شد. وی  دانش‌آموخته حقوق بین‌الملل از فرانسه و استاد پیشین دانشگاه تهران بود که علاوه بر درس‌های حقوقی، به تدریس نقد ادبی، سخن‌سنجی و ادبیات تطبیقی نیز می‌پرداخت. اسلامی ندوشن، سال‌ها زندگی خود را صرف تحقیق در آثار علمی و ادبی ایران و ترجمه آثار نویسندگان جهان کرد و آثارش به‌صورت کتاب در بیش از ۵۰ جلد در زمینه‌های گوناگون اعم از ادبی، فرهنگی و اجتماعی به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط