یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
ضرورت توجه جدی اصحاب قلم به ابعاد گوناگون ادبیات دفاع مقدس/ تصویرگری سیمای معنوی و حماسی دفاع مقدس بر بوم شعر

رضا اسماعیلی، نویسنده اثر برگزیده نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس تاکید دارد که تامل و تحقیق در حوزه شعر و ادبیات پایداری و تبیین ابعاد گوناگون دفاع مقدس ملت ایران با بهره‌گیری از زبان گویای هنر (به‌خصوص ادبیات) یکی از ضرورت‌های انکارناپذیری محسوب می‌َشود که متاسفانه تا به حال به طور شایسته مورد توجه جد‌ی هنرمندان و اصحاب قلم قرار نگرفته است.‏

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رضا اسماعیلی، نویسنده، شاعر و پژوهشگر ادبی است که اخیرا مجموعه شعر وی به نام «بر بال ققنوس» برگزیده نوزدهمین جشنواره کتاب دفاع مقدس شده است.

اسماعیلی در گفت‌وگو با ایبنا درباره این اثر توضیح داد: موضوع دفاع مقدس و پاسداشت ارزش‌های بر آمده از بطن و متن این حماسه ماندگار از دغدغه‌های بسیار جدی من از سال‌های گذشته تا به امروز بوده است. از همین رو سعی کرده‌ام از هر فرصتی برای به تصویر کشیدن حماسه آفرینی‌های فرزندان این مرز و بوم در سال‌های دفاع مقدس استفاده کنم و بخش کوچکی از تاریخ پر افتخار انقلاب اسلامی را بر بوم شعر به تصویر بکشم.

وی افزود: این مجموعه شعر در بردارنده جدیدترین سروده‌های من با موضوع انقلاب و دفاع مقدس است. سعی کرده‌ام در قالب اشعار این مجموعه شعر فرازهای برجسته تاریخ انقلاب و هشت سال دفاع مقدس را به تصویر بکشم، زیرا بر این باورم که تامل و تحقیق در حوزه شعر و ادبیات پایداری و تبیین ابعاد گوناگون دفاع مقدس ملت ایران با بهره‌گیری از زبان گویای هنر (به‌خصوص ادبیات) یکی از ضرورت‌های انکارناپذیری است که متاسفانه تا به امروز به نحو شایسته مورد توجه جد‌ی هنرمندان و اصحاب قلم قرار نگرفته است.‏

شاعر «بر بال ققنوس» تاکید کرد: آثاری که توسط شاعران و نویسندگان پایداری (چه در زمان وقوع حادثه جنگ و چه بعد از آن) خلق شده است، حجم کمی نیست، ولی در اینکه این آثار تا چه حد توانسته در ابهام‌زدایی از این واقعه، رفع شبهات، روایت و ثبت حماسه‌‌ها، و به تصویرکشیدن و ماندگاری این ر‌ُخداد شگفت تاریخی موفق باشد، جای بحث و تامل فراوان است.

وی ادامه داد: مجموعه شعر «بر بال ققنوس»، دربردارنده 18 غزل، سه چهارپاره، 66 رباعی و دوبیتی، و پنج سپیدسروده با موضوعاتی از جمله رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره)، گرامیداشت ایام الله دهه فجر، پانزده خرداد ، روز قدس، چهل سالگی انقلاب، پاسداشت یاد و نام بلند شهیدان انقلاب، شخصیت‌های تاثیرگذار انقلاب مانند شهید آیت الله مطهری، سید مرتضی آوینی و غیره است. در قالب این سروده‌ها تلاش کرده‌ام تاملی شاعرانه در فراز و نشیب‌های تاریخ انقلاب اسلامی داشته باشم و همچنین سیمای معنوی و حماسی دفاع مقدس را بر بوم شعر به تصویر بکشم.

اسماعیلی با اشاره به ضرورت توجه به ادبیات دفاع مقدس اظهار کرد: اهتمام جد‌ی در پرداختن به شعر و ادبیات دفاع مقدس، ارایه تعریفی دقیق و قابل استناد، تبیین مولفه‌های آن و کالبد‌شکافی و آسیب‌شناسی این‌گونه ادبی، یکی از ضرورت‌هایی است که بی‌ اعتنایی به آن می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری برای نسل امروز و فردای انقلاب به همراه داشته باشد. اگر امروز ما با بهره‌گیری از ابزار هنری و زبان گویای هنر (به‌خصوص شعر و داستان) در صدد به تصویرکشیدن حماسه‌های جنگ و ثبت لحظه‌های ماندگار دفاع مقدس نباشیم، بدون شک بخش عمده‌ای از هوی‍ت مل‍ی و تاریخی خویش را به دست فراموشی سپرده‌ایم، از همین رو بر اصحاب قلم واجب است که از این پس با دغدغه‌ای جد‌ی‌تر به این مهم اهتمام ورزند تا حقانی‍ت دفاع هشت ساله ملت ایران در ذهن نسل پرسشگر آینده مورد تردید و انکار قرار نگیرد.

وی در پایان گفت: به شخصه معتقدم که برگزاری جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، گامی بلند و قابل ستایش در مسیر تحقق این مهم است و به متولیان و برگزار کنندگان آن باید آفرین گفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها