چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷
«طب سنتی و گياهان دارويی در اسناد آستان قدس از دوره صفويه تا پايان قاجار» منتشر شد

كتاب «طب سنتی و گياهان دارويی در اسناد آستان قدس از دوره صفويه تا پايان قاجار» به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی چاپ و منتشر شد.

آمنه موسوی، نویسنده كتاب «طب سنتی و گياهان دارويی در اسناد آستان قدس از دوره صفويه تا پايان قاجار» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی نگارش این کتاب را ماحصل مطالعه بیش از 6 هزار برگ سند مربوط به طب سنتی و گياهان دارويی عنوان کرد.

وی با اشاره به وجود قریب به 20 هزار برگ سند پزشکی در حوزه‌های مختلف مربوط به دوره زمانی صفویه تا پایان پهلوی اول در مرکز اسناد آستان قدس رضوی، گفت: آنچه در این اثر بدان پرداخته شده، اسناد متعلق به دارالشفاء و داروهایی است که برای بیماران در این مکان تجویز شده است.
 
موسوی افزود: براساس اسناد به جای مانده در آرشیو آستان قدس رضوی دارالشفاء امام رضا(ع) به عنوان قدیمی‌ترین مرکز درمانی در مشهد بوده که قدمت آن به دوره صفویه می‌رسد.
 
وی اسناد درمانی به جای مانده از دارالشفاء را حاوی اطلاعات ارزشمند پیرامون موضوعات مختلف پزشکی دانست که در آن علاوه بر گزارش‌های مختلف روزانه، ماهانه و سالانه در هر دوره، به انواع داروهای گیاهی و موارد مصرف آن براساس نوع، جنس و شکل مفرد و مرکب پرداخته است.
 
موسوی، معرفی اسناد پزشکی، داروهای گیاهی و انواع آن در دوره صفویه تا قاجار با استناد به اسناد، نحوه تهیه و تحویل دارو، نحوه پذیرش بیماران، بیماری‌های مختلفی که در دارالشفاء تحت درمان قرار می‌گرفتند، ترکیبات داروهای گیاهی و رعایت نکات لازم در تجویز داروها در دوره‌های مختلف را از جمله مطالبی عنوان کرد که در این کتاب به آن اشاره شده است.
 
وی، دست یافتن به زوایای پنهان تاریخ پزشکی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه آن روزگار را ماحصل تجزیه و تحلیل این اسناد دانست و گفت: حاصل این تلاش علاوه بر یافته‌هایی جدید، فهرستی از نام داروهای گیاهی و موارد مصرف آن را ایجاد کرده است تا امکان طبقه‌بندی، بررسی و تحلیل هر یک از داروها به راحتی محقق شود.

كتاب «طب سنتی و گياهان دارويی در اسناد آستان قدس از دوره صفويه تا پايان قاجار» در 200 نسخه با قطع وزيری به کوشش آمنه موسوی از سوی واحد پژوهش سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی چاپ و منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها