سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
نمایشگاه مجازی موجب برقراری عدالت بین مناطق برخوردار و کم‌برخوردار شد

به گفته برقانی، مدیر انتشارات چرخ و فلک، نمایشگاه مجازی در دسترسی مخاطب به کتاب، عدالت ایجاد کرد؛ به‌طوری که حضور در این نمایشگاه، تنها با امکان دسترسی به اینترنت؛ حتی برای روستائیان فراهم است.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، زهرا بَرقانی، مدیر انتشارات چرخ و فلک با اشاره به اینکه در نخستین دور نمایشگاه مجازی کتاب تهران، تیم این نشر مجبور شد شبانه روز در دفتر نشر بمانند، تا بتواند بسته‌بندی کتاب‌ها را انجام دهد و با آدرس مشخص به پست تحویل بدهد، گفت: نمایشگاه مجازی فرصتی را ایجاد کرد تا عدالت از نظر دسترسی مخاطب به کتاب ایجاد شود. در هر روستایی که اینترنت دارد، کودک، نوجوان و بزرگسال از نمایشگاه استفاده می‌کند، از امکانات آن بهره می‌برد، کتاب می‌خرد و در نهایت کتاب به در خانه‌اش می‌رسد.

به گفته این ناشر پیش از همه‌گیری بیماری کووید19 بیشتر امکانات برای افرادی بود که در تهران زندگی می‌کنند، اما این همه‌گیری باعث شد تا همه مردم در نقاط مختلف کشور، حتی در روستاهای محروم و روستاهای دورافتاده و کم‌برخوردار بتوانند از امکاناتی مانند نمایشگاه کتاب استفاده کنند.

او با تاکید بر اینکه بزرگترین حُسن نمایشگاه مجازی کتاب، ایجاد عدالت در دسترسی همه مردم است، افزود: البته این مساله که در این روزها کتاب گران است و همچنین مردم با بحران اقتصادی مواجه هستند، مقوله دیگری است. نمایشگاه مجازی، کلاس‌های آموزش نویسندگی و... در روستاهای دورافتاده امکانات خیلی خوبی را ایجاد کرده‌است و حتی خوشحالم که کرونا باعث شد تا فرصت‌های مجازی ایجاد شود. این همه‌گیری جزئی از هستی است و باید از قِبَل آن آگاهی‌مان را بالا ببریم.  

به گفته این ناشر مشکل اساسی ناشران، اقداماتی که در 10 روز نمایشگاه مجازی اتفاق می‌افتد، نیست؛ بلکه نبود هماهنگی بین نهادهای مسئول است که باعث شده هنوز فرهنگ کتاب‌خوانی آن‌طور که باید در کشور رواج نیابد.

همه مشکلات به دلیل همه‌گیری کرونا نیست
برقانی درباره اینکه همه‌‎گیری بیماری کووید19 موجب برگزاری نمایشگاه کتاب به‌صورت مجازی شده‌است، ادامه داد: به نظر می‌رسد همه‌گیری کرونا به ناشران، مردم و حتی برخی مسئولان بهانه داده‌است تا مشکلات را از همه‌گیری بدانند. نمی‌توان گفت که تنها دلیل مشکلات، همه‌گیری بیماری کووید19 است زیرا کشورهای پیشرفته این بیماری را مدیریت کردند. عطار می‌گوید «هفت شهر عشق را عطار گشت/ ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم».

مدیر انتشارات چرخ و فلک با تاکید بر اینکه حوزه نشر، در میان سایر حوزه‌ها مظلوم واقع شده‌است، توضیح داد: این حوزه به کمک نیاز دارد. بسیاری از همکاران مجبور به تعطیلی شده‌اند. بازار نشر تلاطم زیادی دارد و فعالیت در این حوزه، ریسک بالایی را می‌طلبد. برای تجدید چاپ کتابی که دو ماه و نیم پیش چاپ کردم باید یک و نیم برابر هزینه کنم، این عدم‌ثبات، باعث شده که سرمایه بازنگردد. ناشران شبانه روز با این مسائل دست و پنجه نرم می‌کنیم و عده‌ای حیات خود را حفظ می‌کنند.

ناشران چاره‌ای جز پذیرش دنیای دیجیتال ندارند
به گفته برقانی صنعت نشر دچار ورشکستگی شده‌است و اگر ناشران از فعالیت سنتی، به سمت اقدامات خلاقانه و جدید روی نیاورند، شکست خوردن و حذف شدن آن‌ها قطعی است. ناشری که 40 سال کار می‌کند، به سادگی از دور خارج می‌شود.

این ناشر درباره تاثیر نمایشگاه مجازی بر فعالیت مدرن ناشرها گفت: چاره‌ای نیست و می‌بینیم کم‌کم این اتفاق می‌افتد. کار ناشر تولید فکر است و پل ارتباطی بین پدیدآورنده، مولف، مترجم و مخاطب به‌حساب می‌آید. ناشر باید تولید فکر را به بهترین شکل آن عرضه کند. درحالی که بخشی از زمان و فکر برای حضور در دنیای مدرن صرف می‌شود. می‌بینیم تقریبا بیشتر ناشران در دیجیکالا پنلی برای خود راه‌اندازی کرده‌اند و کتاب‌هایشان را عرضه می‌کنند. این روند می‌تواند به کتاب‌فروشی‌ها صدمه بزند. از طرفی می‌تواند به سود مردم یا به ضرر آن‌ها باشد.

او ادامه داد: فکر می‌کنم نگاه دولت به مسائل باید فرهنگی باشد. هر روز باید کتابی معرفی شود، هر روز مسابقه کتابخوانی برگزار شود. همچنین هر روز جوایز بسیار نفیس برای فعالان این حوزه در نظر گرفته‌شود. ناشرها چاره‌ای ندارند و برای حفظ نشر باید به دنیای دیجیتال بروند. چاپ و نشر هم به سمت چاپ دیجیتال می‌روند. کتاب‌ها در تیراژ محدود و  چاپ دیجیتال می‌شوند. اگر کتاب فروش خوبی داشت، با تیراژ بالاتر چاپ می‌کنند، این روش موجب صرفه جویی کاغذ هم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط