چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
تخصیص بودجه از سوی دستگاه‌ها‌‌ به حوزه فرهنگ باید الزام‌آور شود/ مجلس از تولید کاغذ حمایت می‌‌کند

سید‌علی یزدی‌خواه، با تاکید بر حمایت مجلس شورای اسلامی از فعالان تولید کاغذ برای خودکفایی در این عرصه درباره احتمال تصویب بند ز تبصره ۹ ماده واحده لایحه بودجه پیشنهادی، الزام‌آور به جای مجاز بودن، احتمال تصویب آن‌را بیشتر می‌کند.

سید‌علی یزدی‌خواه، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1401 در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره بررسی موضوع رفع مشکل تامین کاغذ نشر در لایحه بودجه سال آینده در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حدود 80 درصد از کاغذ مورد نیاز نشر و مطبوعات از منابع داخلی قابل تامین است و براساس بررسی‌های انجام شده، تنها برای 20 درصد مابقی به واردات نیاز داریم.
 
وی با اشاره به افزایش تعداد کاربران رسانه‌های مجازی و کاهش مراجعه به رسانه‌های مکتوب و کاغذی ادامه داد: با توجه به کاهش میزان مراجعه به رسانه‌های کاغذی برای دریافت آخرین اطلاعات و اخبار، به‌ نظر می‌‌رسد این وضعیت کمک می‌کند تا به بخش کتاب، توجه ویژه‌ داشته باشیم؛ علاوه‌براین با توجه به فرهنگ ایرانی‌ها، منبع اصلی دریافت اطلاعات تحلیلی، تاریخی و یا خواندن رمان و داستان کتاب است.
 
یزدی‌خواه گفت: در بررسی لایحه بودجه سال 1401 نمایندگان هنوز به هزینه‌های مورد نیاز تامین کاغذ نشر نرسیدیم. باید دید دولت آیا برای تامین این کالا ارزی را پیش‌بینی کرده است یا خیر و در نهایت با توجه به اولویت‌های کشور این موضوع در کمیسیون تلفیق بررسی خواهد شد. قیمت تمام شده کتاب با توجه به کاغذ مورد نیاز نشر وارداتی است، هزینه‌های تهیه کتاب افزایش قابل توجهی پیدا کرده و خانواده‌ها برای خرید این کالا اقبال کمتری نشان می‌دهند بنابراین امید‌واریم با تامین کاغذ از منابع داخلی و همچنین با استفاده از فناوری‌های جدید، تولید کنیم.   
 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر توجه به منابع داخلی برای تامین کاغذ نشر، بیان کرد: در تامین کاغذ، نباید نگاهمان منحصر به منابع جنگلی باشد. باقی‌مانده بسیاری از گیاهان، مانند نیشکر و یا پودرسنگ از منابع قابل‌توجه برای تامین کاغذ نشر است.
 
یزدی‌خواه درباره امکان حمایت و نگاه ویژه مجلس شورای اسلامی از دو کارخانه تولید کاغذ مازندان و پارسِ خوزستان گفت: بله قطعا. وقتی قیمت ارز متاثر از  جریانات سیاسی و اقتصادی نوسانات مختلف را تجربه و به وضعیت فعلی رسید، تولید هرکالایی در داخل کشور صرفه اقتصادی و صادرات آن ارزآوری خواهد داشت؛ بنابراین فعالان این حوزه ـ کاغذ ـ می‌توانند با آرامش بیشتری به سرمایه‌گذاری اقدام کنند و از بازگشت سود مطمئن باشند. مجلس شورای اسلامی در خدمت این فعالان است.
 
وی درباره احتمال تصویب بند ز تبصره ۹ ماده واحده لایحه بودجه پیشنهادی دولت و اینکه دستگاه‌ها به پرداخت 2 درصد از بودجه خود به حوزه فرهنگ مجاز شوند، گفت: احکامی که در بودجه با الفاظی مانند «می‌تواند» «مجاز است» و یا «اختیار دارند» در بودجه چندان برای تحقق آ‌ن‌ها در بودجه، اطمینان نداریم؛ به‌عبارت دیگر وقتی گفته شده، دستگاه‌های اجرایی می‌توانند تا 2 درصد از هزینه‌های جاری خود را به حوزه فرهنگ اختصاص دهند، برای آن دستگاه‌ها الزام‌آور نیست، بنابراین به‌نظر می‌رسد، برخی احکام بودجه فاقد عملکرد هستند چراکه صریح نیست و باید از این گونه الفاظ اهتراز کنیم.  
 
عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1401 ادامه داد: اگر 2درصد را برای دستگاه‌ها الزام کنیم، ارقام سنگینی خواهد شد و به ماموریت‌های ابلاغی آن‌ها آسیب می‌زند. می‌تواند درصد این بند را کاهش داد و برای دستگاه‌ها تکلیف‌ و الزام‌آور شود، احتمال تحقق تخصیص آن برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانه‌ای نوین، نشر و کتاب و گردشگری وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها