شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲
مشارکت خیران و اهالی فرهنگ راهکار گسترش فضای کتابخوانی است/ اولویتم شاداب‌سازی و بهینه‌سازی فضای کتابخانه‌هاست

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان تهران گفت: در دوره مدیریتی جدید اولویتم شاداب‌سازی فضای کتابخانه‌ها از نظر معماری و فضای داخلی است. همچنین امیدوارم با مشارکت خیران و اهالی فرهنگ بتوانم گره کمبود فضای کتابخوانی را باز کنم.

علیرضا زندوکیلی، سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان تهران در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ با اشاره به این‌که بیدار‌کردن حس مسئولیت اجتماعی عاملی تاثیرگذار در گسترش فضای کتاب‌خوانی و افزایش تعداد کتابخانه‌هاست، عنوان کرد: نهادهای فرهنگی برای اجرای برنامه‌های خود نیازمند مشارکت مردم و همراهی خیران هستند و به تنهایی نمی‌توانند طرح‌های فرهنگی خود را پیش ببرند.مسلما نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کتابخانه‌های عمومی استان تهران هم از این قائده مستثنی نیستند.

زند وکیلی با تاکید بر جلب مشارکت مردمی برای اجرای طرح‌های فرهنگی از جمله ایجاد کتابخانه‌های عمومی جدید گفت: مشارکت اهالی فرهنگ و هنر دغدغه‌مند در حوزه کتابخوانی و خیران می‌تواند گره کمبود فضای کتاب‌خوانی در کشور را حل کند و با این مشارکت می‌توان تعداد کتابخانه‌های عمومی کشور را افزایش داد. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آمادگی دارد به‌محض فراهم‌شدن شرایط لازم برای اهدای ساختمان از سوی خیران یا دیگر سازمان‌ها و ادارات، برای تجهیز و آماده‌سازی کتابخانه‌ها اقدام کند زیرا نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور فقط بهره‌بردار کتابخانه‌هاست.

وی محیط کتابخانه‌ها را عامل مهمی برای جذب مخاطبان دانست و تاکید کرد : توجه به معماری و فضای داخلی کتابخانه‌ها در این دوره مورد توجه قرار خواهد گرفت تا مخاطبان به ویژه اعضای کودک و نوجوان کتابخانه‌ها بتوانند ارتباط بهتری با این قبیل محیط‌ها برقرار کنند و اعضای این بخش از کتابخانه‌ها افزایش پیدا کند. قطعا کتابخانه باید مخاطب محور باشد تا نظر مراجعان را جلب کند بر اساس این دیدگاه؛ فضای کتابخانه‌ها از نظر شاداب‌سازی و بهینه‌سازی نیاز به توجه بیشتری دارد زیرامخاطبان باید در فضای کتابخانه احساس امنیت، آرامش و نشاط کنند.

خدمات کتابخانه‌ای مناسب یک حق شهروندی است
وکیلی با تاکید بر این که در بخش مدیریت کتابخانه‌های عمومی استان تهران تلاش می‌کنیم فاصله مخاطبان و کتابخانه‌های عمومی را کمتر کنیم ،تاکید کرد: در دوره جدید نگاهمان مخاطب محور است و باید بدانیم دسترسی و استفاده از خدمات کتابخانه‌ای مناسب یک حق شهروندی است و امیدواریم در این دوره شهروندان تهرانی بتوانند از خدمات کتابخانه‌های عمومی شهر بیشتر بهره ببرند. 

وی با اشاره به رسیدگی به وضعیت کتابداران در دوره جدید گفت: کتابداران نقش مهمی در جذب  و حفظ اعضای کتابخانه‌های عمومی دارند و در این دوره با یک تعریف جدید به سراغ کتابداران خواهیم رفت و تلاش می‌کنیم  برای فعالیت کتابداران در کتابخانه‌ها یک رویکرد تازه تعریف کنیم. باید به کتابداران کمک کنیم تا  رسالت شغلی خود را درست انجام دهند  و با یک آرامش درونی و نشاط به مخاطبان خدمت‌رسانی کنند. در این دوره مسیر وفاق، همدلی و آرامش را طی خواهیم کرد.

استان تهران 172 باب کتابخانه نهادی دارد
زند وکیلی درباره کمبود کتابخانه‌های عمومی در استان تهران نسبت به جمعیت این استان گفت: در استان تهران 172باب کتابخانه نهادی داریم که از این تعداد 10 باب کتابخانه سیار هستند و درمناطق محروم استان، فعالیت می‌کنند. به طور حتم در بخش کتابخانه‌ها اگر این نسبت را بر تعداد جمعیت استان تهران تقسیم کنیم، قطعا تعداد کتابخانه‌های نهادی نسبت به جمعیت استان تهران بسیار کم است و براساس استانداردها، تعداد این کتابخانه‌ها باید افزایش پیدا کند.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان تهران با اشاره به این که برخی مناطق تهران از جمله مناطق محروم دارای جمعیت بیشتر با بافت متراکم هستند، عنوان کرد: مسلما همه مناطق شهر تهران از نظر جمعیت یکسان نیستند و پراکندگی جمعیت در مناطق مختلف، عاملی است که باید برای ارایه خدمات فرهنگی به‌ آن توجه کرد. بنابراین آنچه مسلم و واضح است این است که نسبت به جمعیت استان تهران، به کتابخانه‌های عمومی بیشتری نیاز داریم و برای افزایش فضای کتابخوانی در این استان  باید تلاش بیشتری کنیم.
 
سرپرست  کتابخانه‌های عمومی استان تهران عنوان کرد: در دوره مدیریتی جدید با نهادهای دیگر که دارای کتابخانه‌های عمومی در استان هستند، تعامل‌ بیشتر و نزدیکتری خواهیم داشت زیرا با تعامل و همکاری مناسب می‌توان فعالیت‌های فرهنگی خوب و ماندگارتری را پایه‌گذاری کرد. 

 علیرضا زند وکیلی مدرس دانشگاه است و دکترای عرفان اسلامی از دانشگاه ادیان دارد و پیش از سرپرستی اداره کتابخانه‌های عمومی استان تهران در سمت‌‌هایی مانند معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مدیر فرهنگی شهرداری منطقه چهار فعالیت کرده است. او همچنین ریاست فرهنگسرای ملل و اشراق را هم بر عهده داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها