پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۰
جایزه «کتاب سال هیئت» بهانه‌ای برای شناخت ظرفیت محتواهای تولیدی است

مدیر بخش کتاب عاشورای مهرواره «هوای نو» گفت: جایزه کتاب سال هیئت می‌تواند بهانه‌ای باشد برای اینکه تولیدکنندگان محتوا در حوزه هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های دینی، ظرفیت محتوای تولیدی خود را بهتر بشناسند و تا جایی که امکان دارد به سمت شکل دادن آ‌ن‌ها به عنوان خروجی کتاب بروند.

مهران عباسی، مدیر بخش کتاب عاشورای مهرواره «هوای نو» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: مهرواره «هوای نو» سه بخش دارد که شامل تجلیل از ستایشگران، تجلیل از هیئت‌ها و تشکل‌های دینی و بخش کتاب است که ذیل بخش کتاب، دو محور تعیین شده است.
 
وی با بیان این‌که جایزه کتاب سال عاشورا، چهارمین دوره خود را پشت سر می‌گذارد، اظهار کرد: این جایزه به‌عنوان زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی از سوی بنیاد دعبل در ادوار گذشته برگزار شده که در این دوره ذیل مهرواره «هوای نو» تعریف شده و محور دیگر آن جایزه، کتاب سال هیئت است.
 
عباسی عنوان کرد: در زمینه کتاب سال عاشورا، کتاب‌های سال 1398 و 1399 را در هفت رشته داوری خواهیم کرد و هر بخش به‌طور مجزا هیئت داوران دارد. بخش‌ها شامل بخش پژوهش، ادبیات داستانی، ادبیات نمایشی، شعر و نوحه، مستندنگاری، آثار مکتوب هنری و کودک و نوجوان است. کتاب سال عاشورا قبلاً دوسالانه بوده؛ ولی احتمالا اگر مهرواره «هوای نو» سالانه برگزار شود، این جایزه هم سالانه برگزار خواهد شد و اینکه آثار مربوط به سال‌های 1398 و 1399 داوری می‌شوند، به این دلیل است که کتاب‌های مربوط به ادوار گذشته در سال 1397 داوری شده‌اند.
 
وی با بیان این‌که در جایزه کتاب سال هیئت، محتوای کاربردی هیئت، مستندنگاری، متون و کتب آموزشی هیئت مد نظر قرار دارد، افزود: هدف از طراحی جایزه کتاب سال هیئت، تقویت محتوای کاربردی با زیرشاخه‌هایی مربوطه در زیست‌بوم هیئت است که از سمت و سوی تجربه‌نگاری، مستندنگاری یا جنبه‌های تاریخ شفاهی و خاطرات شفاهی که در فضای هیئت‌ها می‌تواند شکل بگیرد و وجود دارد، اما مکتوب نشده است. نمونه‌ها هم موجود است؛ یعنی در بحث محتوای کاربردی کتب ادعیه، ارتقای کیفیت محتوایی و حتی فرمی این زیرشاخه‌ها در خروجی‌هایی مثل کتاب، هدف‌گیری بخش جایزه کتاب سال هیئت است.
 
مدیر بخش کتاب عاشورای مهرواره «هوای نو» بیان کرد: همه تولیدکننده‌های محتوا در شأن نویسنده، مؤلف، مترجم یا ناشران، گروه هدف ما هستند برای اینکه آثار خودشان را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. البته ما مسیر احصای این محصولات و محتواها را از طریق جمع‌آوری آن‌ها به صورت کتاب منتشرشده، کتاب الکترونیک و صوتی یا پرونده‌ای در قالب ویژه‌نامه مد نظر داریم. هدف این است که این محتواها را جمع‌آوری کنیم؛ و آن‌ها که قابلیت این را دارند که تقویت شوند، مورد حمایت قرار گیرند.
 

وی عنوان کرد: این جایزه می‌تواند بهانه‌ای باشد برای اینکه تولیدکنندگان محتوا در حوزه هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های دینی، ظرفیت محتوای تولیدی خود را بهتر بشناسند؛ و تا جایی که امکان دارد، به سمت شکل‌دادن آ‌نها به‌عنوان خروجی کتاب بروند. در این راستا مهرواره «هوای نو» سعی می‌کند، تدابیری از قبیل جایزه‌های حمایتی و تسهیلات برای هیئت‌ها بیندیشد که بر اساس پروپوزال ارسالی برای دبیرخانه جشنواره و یا نمایشگاهی که در اختتامیه برگزار می‌شود، از هیئت‌ها و تشکل‌های دینی دعوت می‌شود که آنجا حضور داشته باشند. همچنین با برگزاری کارگاه‌های آموزش تحقیق در حوزه تاریخ شفاهی سعی داریم این حوزه را تقویت کنیم و زمینه لازم برای تولید محتوای کاربردی هیئت از سمت و سوی جهاتی که عنوان شد در سه رشته ایجاد شود.
 
عباسی گفت: روند ارزیابی آثار این‌گونه است که برای هر بخش، یک هیئت داوران سه نفره خواهیم داشت. بر اساس تصمیم هیئت داوران با ملاک‌ها و ارزیابی‌هایی که به‌طور استاندارد در حوزه داوری کتاب وجود دارد، در هر بخشی این ظرفیت را داریم که یک اثر برگزیده و یک اثر شایسته تقدیر داشته باشیم. مهرواره شامل جایزه نقدی و حمایتی است که ان‌شاءالله به‌زودی اطلاع‌رسانی می‌شود. در بخش جایزه کتاب سال هیئت نیز همین‌گونه است. فقط تفاوتی که جایزه کتاب سال عاشورا با کتاب سال هیئت دارد، این است که جایزه کتاب سال عاشورا در سال ۹۸ و ۹۹ و بر اساس منشورات این دو سال داوری می‌شود، ولی برای کتاب هیئت، محدودیت زمان انتشار وجود ندارد؛ زیرا اولین دوره است؛ و از همه ظرفیت‌های موجود و قبلی برای جمع‌آوری آثار استفاده می‌کنیم.
 
وی تصریح کرد: دبیرخانه مهرواره هوای نو ان‌شاءالله یک دبیرخانه دائمی خواهد بود؛ و از پیشنهادهای نویسندگان استقبال می‌کند؛ و بنای این را دارد که با تولیدکنندگان محتوا و پیشنهاددهنده‌ها هم‌افزایی داشته باشد؛ یعنی بعد از ارائه پروپوزال و طرح‎های توجیهی برای تولید محتوا و گام‌های بعدی از جمله انتشار آثار حمایت‌های لازم را به‌ عمل می‌آورد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها