شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
برپایی نمایشگاه مجازی کتاب‌های ایران‌شناسی‌ و اسلام‌شناسی

مدیرکل اطلاع رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خبر داد: در «نمایشگاه تازه‌های کتب ایران‌شناسی و‌ اسلام‌شناسی 1400» تعدادی از کتاب‌های خریداری شده در سال 1400 به نمایش گذاشته می‌شود.

رضا شهرابی مدیرکل اطلاع رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) از برگزاری یک نمایشگاه کتاب مجازی خبر داد و گفت: در این نمایشگاه کتاب مجازی، قرار است تازه‌های کتاب‌های لاتین و همچنین عربی در حوزه ایرانشناسی و اسلام‌شناسی که در سال 1400 از سوی کتابخانه ملی خریداری شده، به نمایش گذاشته شود.
 
شهرابی با بیان این که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هر ساله کتاب‌هایی را برای غنای مجموعه خود خریداری می‌کند، گفت: امسال کتابخانه ملی تعدادی از این کتاب‌ها را در قالب نمایشگاه مجازی با عنوان «تازه‌های کتب ایرانشناسی و اسلام شناسی  1400» به مخاطبان ارائه می‌کند. در این نمایشگاه، اطلاعات کتاب‌شناسی و همچنین تصویر صفحه اول 50 عنوان از این کتاب‌ها در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.
 
شهرابی با اشاره به این‌که کتابخانه ملی آبان ماه امسال کارگاهی برای محققان و پژوهشگران نابینا و کم‌بینا و افراد دارای آسیب‌های بینایی برگزار کرد، اظهار کرد: این کارگاه با موضوع «راهبردهای جستجو‌ در پایگاه‌های اطلاعاتی» قرار بود همزمان با هفته کتاب برگزار شود. اولین کارگاه با این موضوع اوایل آبان ماه برگزار شد و دومین کارگاه هم برگزار شده است. سومین کارگاه هم قرار است هفته اول آذرماه برگزار شود. نحوه جستجو در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و توجه به محدودیت‌هایی که این افراد در استفاده از رایانه دارند  محور آموزش در این کارگاه‌ها را تشکیل می‌داد.
 
تولید پادکست با موضوع کودکان همزمان با هفته کتاب
شهرابی از تولید پادکست با موضوع و محوریت کودکان خبر داد و عنوان کرد: کتابخانه ملی قرار است ماهیانه دو پادکست با موضوع کودکان و کتابخوانی تولید کند. موضوعات این پادکست‌ها، تشویق به کتابخوانی، معرفی کتاب و آداب و رسوم ملی و همچنین قصه‌خوانی است. زمان این محتواهای تولید شده بین 20 تا 30 دقیقه خواهد بود. این پادکست‌ها در پلت‌فرم‌های مختلف انتشار خواهند یافت. نخستین پادکست در ایام هفته کتاب منتشر خواهد شد.
 
فراخوان اهدای کتاب‌های دهه 50 و نشریات قدیمی قاجار پهلوی اول
وی در باره فراخوان اهدای کتاب و نشریات که قرار است از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ارائه شود، گفت: برای غنی‌سازی و تکمیل گنجینه منابع کتابخانه ملی قرار است فراخوانی ارائه شود که عنوان آن فراخوان اهدای کتاب قبل از سال 1350 و نشریات قدیمی دوره قاجار و پهلوی اول است. کتابخانه ملی قرار است در قبال این اهدای کتاب‌ها و نشریات، یکسری امتیازات را برای اهداکنندگان قایل شود.
 
امیتاز عضویت رایگان و استفاده از سرای پژوهش برای اهدا‌کنندگان
مدیرکل اطلاع رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره این امتیازات گفت: عضویت رایگان در کتابخانه ملی، استفاده از سرای پژوهش و شیفت شب کتابخانه ملی از تسهیلاتی است که در قبال اهدای کتاب و نشریات این دوره به اهداکنندگان ارائه خواهد شد.
 
 وی همچنین به برنامه‌های تبادل کتاب که به مدت یک هفته از 22 تا 27 میان اعضای کتابخانه ملی برگزار می‌شود، اشاره کرد و گفت: این طرح اکنون شش سال است که در کتابخانه ملی برگزار می‌شود.
 
وی درباره این طرح گفت: بر اساس این طرح اعضای کتابخانه ملی و همکاران این کتابخانه، به تبادل کتاب‌های خوانده شده خود می‌پردازند. در این طرح تعدادی کتاب از طرف کتابخانه ملی اهدا می‌شود و کارمندان و اعضای کتابخانه ملی امکان تبادل کتاب‌های خود را خواهند داشت. کتابخانه ملی در هر دوره‌ای که این طرح را برگزار کرده است، بین 5 تا 6 هزار کتاب در قالب تبادل، دریافت و اهدا کرده و می‌کند. این طرح هر سال هفته کتاب برگزار می‌شود.
 
وی با بیان این که امسال هم مانند سال‌های گذشته طرح تبادل کتاب برای کودکان را برگزار ‌می‌کنیم، گفت: امسال تصمیم گرفتیم کودکانی که یکی از والدین آن‌ها عضو کتابخانه ملی هستند، بتوانند در تاریخ  22 تا 27 آبان ماه و در هفته کتاب به کتابخانه ملی بیایند. در این طرح قرار است یکسری کتاب‌های مفید و جدید از طرف کتابخانه ملی به کودکان اهدا شود. این کودکان همچنین می‌توانند کتاب‌های خوانده شده  خود را به کتابخانه ملی بدهند و در مقابل کتاب دیگری دریافت کنند.

لینک نمایشگاه:
https://nlai.ir/iranology-exhibition

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها