چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳
«روزهای آرام در کلیشی» به بازار کتاب آمد

کتاب «روزهای آرام در کلیشی» نوشته هنری میلر و با ترجمه‌ای از فرید قدمی، از سوی انتشارات هیرمند منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ کتاب «روزهای آرام در کلیشی» نوشته هنری میلر، با ترجمه فرید قدمی و از سوی انتشارات هیرمند به کتاب‌فروشی‌ها رسید.

فرید قدمی با بیان این‌که «روزهای آرام در کلیشی» یکی از جنجالی‌ترین رمان‌های هنری میلر است، گفت: تا به امروز دو اقتباس سینمایی از این اثر شده که یکی از آن‌ها ساخته فیلمساز بزرگ فرانسوی، کلود شابرول است.

وی ادامه داد: این رمان کوتاه روایتی از زندگی هنری میلر در پاریس دهه‌ی ۱۹۳۰ است؛ زمانی که میلر نویسنده‌ای گمنام و فقیر بود و نفرت‌اش از امریکا او را به پاریس کشانده بود.

قدمی افزود: اهمیت «روزهای آرام در کلیشی» در این است که میلر در این رمان به وضوح نشان می‌دهد که آنچه برسازنده‌ی تمدن است، ناپاکی، اختلاط، میکروب و آلودگی است؛ درحالی‌که مفاهیمی همچون پاکی، استریلیزاسیون و ... تنها سر از فاشیسم درمی‌آورند.

در توضیحی بر این اثر آمده که هنری میلر نویسنده‌ای است سراپا مدرن، در طلب مدرنیته‌ای نرم و سیال، بی‌هویت؛ چراکه همان‌طور که در مانیفست کمونیست آمده: «هرآنچه سخت و استوار است، دود می‌شود و به هوا می‌رود.» مدرنیته ناقص است و میلر شیفته‌ی همین نقصان است؛ شیفته‌ی آلودگی، اشتباه، گناه. او در دورانی می‌زیست که فرآیند پاک‌سازی، اغلبِ دولت‌های جهان را شیفته‌ی خود کرده بود: نازی‌ها در پی پاک‌سازی اروپا از یهودیان بودند، شوروی استالینی در پی پاک‌سازی مظاهر بورژوایی بود، سیستم‌های بهداشتی مدرن در پی پاک‌سازی بشر از ویروس‌ها و باکتری‌ها، و امریکا در پی پاک‌سازی امریکا از کمونیست‌ها و سیاهان. در رمان کوتاه اما شگفت‌آور «روزهای آرام در کلیشی» هنری میلر از قضا نشان می‌دهد که هیچ‌چیز به‌جز میکروب و آلودگی و اختلاط و بی‌هویتی نمی‌تواند متمدنانه باشد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «در پاریس روز که تمام می‌شد، به طرزی غیرارادی شروع می‌کردم به آمیختن با جمعیت. اینجا جمعیت، خالی از هر رنگی، هر تفاوت کوچکی، هر تمایزی، مرا به سمت خودم می‌راند، برمی‌گرداند مرا به اتاقم، به تخیلم، در جست‌وجوی عناصر آن زندگی حالا از دست‌رفته‌ای که وقتی باهاش بیامیزی و جذبش کنی، می‌تواند دوباره این خاکستری‌های طبیعی ملایم را، که این‌همه برای آفرینش وجودیِ پایدار موزون ضروری است، بیافریند.»

چاپ نخست کتاب «روزهای آرام در کلیشی» با ترجمه فرید قدمی، در سال 1397 از سوی نشر ایجاز منتشر شد.

کتاب «روزهای آرام در کلیشی» نوشته هنری میلر، در 90 صفحه، به قیمت 30‌هزار تومان، در قطع رقعی، جلد شومیز و با ترجمه فرید قدمی، از سوی انتشارات هیرمند روانه بازار کتاب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها