سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
یارانه بهارانه با قیمت کتاب تالیفی هماهنگی بیشتری دارد

اخویان با اشاره به افزایش قیمت کاغذ و کتاب، کتاب‌های تالیفی را که معمولا در حجم کمتری نسبت به کتاب‌های ترجمه منتشر شده‌اند، متناسب با اعتبار و تخفیف درنظر گرفته‌شده برای بهارانه 1400 عنوان کرد.

مهدی اخویان، مدیر کتاب‌فروشی پاتوق کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اعلام اینکه مراجعه به کتاب‌فروشی از ابتدای خرداد به شدت کاهش یافته‌است، گفت: این دوره نسبت به دوره‌های قبلی با افت شدید مخاطب مواجه شدیم. شاید به این دلیل باشد که بسیاری از خریدها در نمایشگاه مجازی انجام شد، نمی‌دانم این کاهش مراجعه‌کننده به دلیل انتخابات است یا مساله دیگری مطرح بود، اما فضای کتاب‌فروشی سرد و بی‌روح شده است.

اخویان با اشاره به کاهش پنج درصدی تخفیف در بهارانه 1400 نسبت به زمستانه 99، توضیح داد: در زمستانه فروش در حدی خوب بود که در بازه یک هفته‌ای به اندازه یک ماه فروش داشتیم، اما در این دوره برخی مشکلات مانع فروش شد. شاید اعتبار خانه کتاب کم شده‌بود و تبلیغات کمتری روی آن انجام گرفت.

او با بیان اینکه مسئولان موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در شارژ مجدد، کتاب‌فروشان را همراهی کردند، ادامه داد: اعتباری که در روزهای نخست دادند تقریبا نصف اعتبار دوره‌های قبل بود و برای همه کتاب‌فروشی‌ها به همین صورت بود. حتی بعد از اینکه دو روز برگزاری طرح را تمدید کردند، وقتی برای افزایش اعتبار تماس می‌گیریم دوباره اعتبار کتاب‌فروشی را شارژ کردند.

مدیر کتاب‌فروشی پاتوق کتاب تهران درباره زمان برگزاری طرح بهارانه گفت: نکته دیگر که خیلی مهم است و با آقای ایوب دهقانکار، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران که به کتاب‌فروشی آمده بودند، درباره آن صحبت کردیم، این است که زمان برگزاری طرح، زمان خوبی نبود. این طرح هفدهم ماه شروع شد، درحالی که عموم افراد کارمند و حقوق‌بگیر در وسط ماه کم پول می‌شوند و کسی نمی‌تواند خرید کند، این مساله در دو روزی که طرح را تمدید کردند، بهتر شد.

شیوه پرداخت یارانه مردم را به تخفیف عادت داده‌است
اخویان با اشاره به افزایش قیمت کتاب و کاهش قدرت مشتری در تهیه آن توضیح داد: با توجه به رشد قیمت کاغذ، ناشران چاره‌ای جز بالا بردن قیمت کتاب نداشتند. کتاب‌‌های ترجمه حجم و قیمت بالاتری دارد، اما کتاب تالیفی حجم و قیمت کمتری دارد و بیشتر مخاطبان ما کتاب‌های تالیفی تهیه کردند. زیرا قیمت کتاب تالیفی در حدی است که با یارانه بهارانه 1400 تناسب داشته‌باشد. اما باید توجه داشت، شیوه پرداخت یارانه مردم را به نوعی به تخفیف عادت داده‌است، درحالی که مردم در سوپرمارکت درخواست تخفیف ندارند.

او افزود: اگر مسئولان می‌توانستند برنامه‌ریزی دیگری بکنند تا مردم مانند خبرنگاران اعتباری برای استفاده از بهارانه داشته‌باشند، یعنی مثلا اعلام کنند هر فرد 40 یا 50 هزار تومان اعتبار دارد، بحث تخفیف برای کتاب از میان می‌رفت. زیرا در این شرایط دو هفته بعد از طرح‌های حمایتی با افت شدید مخاطب مواجه هستیم و مردم در باقی روزهای فصل خیلی کم خرید می‌کنند.

به گفته اخویان اجرای طرح‌های حمایتی در مجموع در اوضاع بی‌رونق کسب و کار به کتاب‌فروشان کمک می‌کند. او ادامه داد: برخی از کتاب‌فروشی‌ها فروش بالایی دارند و یارانه خوبی را مصرف می‌کنند، اما برخی کتاب‌فروشی‌ها به خصوص در شهرستان‌ها فروش بالایی ندارند. اگر تخفیف ملی انجام شود، ممکن است پا خوری برای کتاب باشد یا سود مرکب زیاد شود. یعنی بر اثر طرح حمایتی سودهای دیگری برای کتاب‌فروشی بیاید و کتاب‌فروشی‌های شهرستان جا بیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط